وزیر بهداشت دولت نهم گفت: دولت یازدهم باید دولت امید آفرین به ویژه برای نسل جوان کشور باشد و این اطمینان را ایجاد کند که در آینده کشور افق های دست یافتنی وجود دارد.

به گزارش گروه استان هاي باشگاه خبرنگاران ، کامران باقری لنکرانی ظهر یکشنبه در جمع دانشجویان دانشگاه های اردبیل اضافه کرد: هر حرکتی احتیاج به انگیزه دارد  و در حرکت اجتماعی مهمترین انگیزه امید و نگاه به آینده است.

وی با بیان این که اگر امید نباشد نقطه شکست تمام حرکات اجتماعی رقم می خورد بیان داشت: مهمترین نقشی که انتخابات یازدهم باید ایفا کند احیای این امید به صورت واقع بینانه و نه شعاری است.

نامزد احتمالی انتخابات ریاست جمهوری با اشاره به اینکه هدف دشمنان در خدشه وارد کردن به امید مردم به آینده است، یادآور شد: مسیر حرکت کشور باید به سمت عدالت و استفاده از فرصت ها و بهره مندی ها باشد. باید با اعتماد به نسل جوان به ویژه فارغ التحصیلان دانشگاهی به عنوان سرمایه های اجتماعی از این قشر استفاده کرد.

وی از بین بردن امید به آینده را هدف اصلی دشمن در 34 سال گذشته برشمرد و با اشاره به راهکارهای ایجاد امید در جامعه متذکر شد: اگر به شرایط درونی و بیرونی خودمان آگاهی نداشته باشیم این امید آفرینی بیهوده خواهد بود. نگاه درست به شرایط موجود و ظرفیت های داخلی و بین المللی و شناخت دقیق تهدیدها می تواند امید آفرینی را به صورت واقع بینانه شکوفا سازد.

باقری لنکرانی با تاکید بر این که دولت آینده باید این افق را دست یافتنی تر کند تصریح کرد: ما با چالش هایی در حوزه  اقتصادی، اجتماعی و نیز د ر عرصه های بین المللی مواجه هستیم اما باید بدانیم که همه اینها با تلاش و برنامه هایی که دولت آینده می تواند برای آن در نظر بگیرد رفع خواهد شد.

وی با اشاره به مشکلات دو سال اخیر در عرصه های مختلف ادامه داد: انکار آثار تحریم و عدم ریشه یابی اقتصادی راه برون رفت را به ما نشان نخواهد داد. اقتصاد کشور مثل بیماری است که حال آن هر روز بدتر می شود و بی شک اگر به عوامل بیماری بی توجه باشیم تشدید خواهد شد.

سخنگوی جبهه پایداری عنوان کرد: هم اکنون در شرایطی قرار داریم که با بحران وضعیت معیشت اقشار ضعیف جامعه روبرو هستیم که قابل حل است و با برنامه ریزی و  استفاده از منابع درونی می توان این بحران را به فرصتی برای کشور تبدیل کرد و این مهمترین وظیفه دولت یازدهم خواهد بود.

وی در عین حال با بیان اینکه بسنده کردن به این برنامه ریزی ها و فرمول ها کفایت نمی کند، افزود: توجه به ریشه مشکلات اقتصادی از جمله رفع وابستگی اقتصادی به نفت باید مهمترین اقدام دولت  برای حل مشکلات باشد چرا که راهکارهای کوتاه مدت تاثیرگذار نخواهد بود.

باقری لنکرانی راه حل قطع این وابستگی را کاهش هزینه های دولتی و دریافت منابع جدید درآمدی عنوان کرد و بیان داشت: هم اکنون دولت بزرگترین مصرف کننده بودجه های نفتی است. دولت هزینه هایی دارد که این وابستگی را بیشتر می کند به ویژه در شرکت های دولتی البته در کنار  اینها یافتن راه های منابع درآمدی جدید الزامی است.

نامزد احتمالی انتخابات ریاست جمهوری تاکید کرد: اگر منابع جدید درآمدی به صورت خام فروشی باشد مثل فروش نفت و معادن، تاثیری در قطع این وابستگی نخواهد داشت. باید در کسب درآمد به سمت تولید کالاهای ارزش افزوده روی بیاوریم.

وی با بیان اینکه ما امروز با یک نسل جوان روبرو هستیم که  دارای تحصیلات عالیه و روحیه پرنشاطی هستند گفت: باید این نسل به عنوان سرمایه کشور تلقی شود اما  هم اکنون شرایطی پیش آمده که این گروه بیشتر از سایر اقشار تحت فشار است.

نرخ بیکاری بین فارغ التحصیلان دانشگاهی بیشتر از سایر اقشار است

باقری لنکرانی با بیان اینکه واقعیت اقتصادی نشان می دهد نرخ بیکاری بین فارغ التحصیلان دانشگاهی بیشتر از سایر اقشار بیکار کشور است متذکر شد: در حالی که باید کمترین میزان بیکاری را در این گروه شاهد باشیم، اصلاح این وضعیت باید در ریشه ها جستجو شده و در  محتوای تحصیلی تجدید نظر شود.

وی ادامه داد: به نحوی که فارغ التحصیلان توان حضور در بازار کار را داشته باشند چرا که با این وضعیت قشر فارغ التحصیل تجهیز علمی و عملی برای وارد شدن به بازار را کسب نکرده است.

وزیر دولت نهم وجود 10 میلیون فارغ التحصیل دانشگاهی در کشور را ظرفیت مناسب و رکورد بی نظیر در منطقه خواند و یادآور شد: اما این رکورد تا کنون ربطی به فضای کسب و کار نداشته است.

وی روی آوردن به بنگاه های کوچک را در حل  مشکل بیکاری مهم ارزیابی کرد و تصریح کرد: اگر برنامه های مان را از طریق بنگاه های بزرگ  تداوم بخشیم پاسخ درست نخواهیم گرفت، بنابراین بر اساس تجربیات قبلی باید عمده تمرکزمان را روی بنگاه های کوچک متمرکز کنیم.

باقری لنکرانی بیان داشت: لازمه موفقیت داشتن نگاه خوشه ای است یعنی هر بنگاه کوچک سایر بنگاه ها را تکمیل کند.

وی بخش خدمات با 60 درصد اشتغال را واقعیت اقتصاد کشور عنوان کرد و افزود: باید بخش خدمات را از نظر محتوا متحول کنیم چرا که الان در صحنه اقتصادی این بخش نقش واسطه گری دارد اما باید نقش آن به خدمات ارزش افزوده تبدیل شود تا علاوه بر اینکه مانع هزینه باشد رشد و تولید خدمات را داشته باشیم.

سخنگوی جبهه پایداری با بیان اینکه توجهات می تواند فردای کشور را پرامید و با نشاط سازد تاکید کرد: مهمترین وظیفه دولت یازدهم احیا و ارتقای امید در تمام عرصه ها است و این با توجه به ظرفیت ها دور از انتظار نیست./ک

برچسب ها: آفرین ، دولت ، بودجه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.