رئيس حزب نهضت اسلامي تاجيکستان گفت: بدون شک جريان بیداری اسلامی رابطه مستقیمی با انقلاب اسلامی ایران دارد.

به گزارش خبرنگار سياست خارجي باشگاه خبرنگاران ، محي‌الدين كبيري رئيس حزب نهضت اسلامي تاجيکستان امروز(يكشنبه) در نشست خبري با پژوهشگران و اصحاب رسانه با اشاره به گسترش موج بيداري اسلامي در منطقه خاورميانه و شمال آفريقا گفت: جنبش بیداری اسلامی حرکت تازه‌ای نیست بلکه ثمره حداقل 100 سال تلاش علمای جهان اسلام است، بیداری اسلامی بدون شک رابطه مستقیمی با انقلاب اسلامی ایران دارد؛ جریان بیداری اسلامی در کشورهای عربی همچون مصر چندین ماه طول کشید تا به خواسته‌های مردم جامه عمل بپوشاند اما مردم تاجیکستان فقط با 52 روز اعتراض توانستند حکومت وقت را سرنگون کنند.

وِِِِي در ادامه افزود: حزب نهضت اسلامی تاجیکستان همچون گذشته سیاست صبر را در پیش گرفته است هر چند که غربی‌ها و حتی برخی مردم تاجیکستان نیز ما را متهم به ترس از دولت می‌کنند.

كبيري همچنين در مورد روابط حسنه با روسيه اظهار داشت: تمام علم و فرهنگ تاجيکستان بر مبناي فرهنگ روسيه است و نمي‌توانيم بگوييم که نيازي به آن نداريم چرا كه تاجيكستان نزديک به دو ميليون مهاجر در روسيه دارد و اگر بودجه دولت در سال 2013 بيش از 20 ميليارد دلار بود، مهاجرين ما بيش از 50 ميليارد دلار ارز وارد کشور مي‌کنند. همچنين ما بزرگترين پايگاه نظامي در روسيه را داريم و اين مهم سبب شد که ما با روسيه رابطه دوستانه داشته باشيم.

رئيس حزب نهضت اسلامي تاجيکستان در پاسخ به سوالي مبني بر حضور اين حزب در انتخابات تاجيکستان گفت:حزب نهضت اسلامی تاجیکستان تصمیم گرفته است که در انتخابات آتی ریاست جمهوری شرکت کند اما هنوز تصمیم نگرفته‌ایم که نامزد ائتلافی و یا نامزد مستقل را معرفی کنیم. نظر من اين است که نهضت در اين انتخابات کانديدا معرفي نکرده و از يک نفر پشتيباني کند.

وي تصريح کرد: ما هیچ الگویی از احزاب کشورهای جهان را برای تاجیکستان مناسب نمی‌پنداریم هر چند که سیاست‌های برخی احزاب ترکیه همچون ˈسعادتˈ و یا ˈرفاهˈ به نسبت دیگر احزاب همخوانی بیشتري با ما دارد.

رئيس حزب نهضت اسلامي تاجيکستان در پايان با اشاره به خروج نيروهاي آمريکايي و ناتو از منطقه خاطرنشان کرد: نيروهاي نظامي تا سال 2014 از افغانستان خارج مي‌شوند اما مقامات آمريکايي اظهار داشتند ناتو در افغانستان باقي خواهند ماند، شايد از تعداد نيروها کاسته شود.

انتهاي پيام/

برچسب ها: محی ، الدین ، نهضت
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار