تيک اختلالي شناخته شده در ميان عموم است که مي تواند همراهي دردسرساز شود.

به گزارش خبرنگار اجتماعي باشگاه خبرنگاران؛ همه ما شايد در زندگي اموري غير منتظره مانند سکسکه يا عطسه هاي ناگهاني و ... را تجربه کرده باشيم که ناگهان و بي خبر از هرجا به سراغمان مي آيند و پس از مدتي خواسته و ناخواسته در کوتاه مدت و يا بعد از دير زماني به کلي محو مي شود، اما گاه با دردسرهايي به نام تيک روبرو مي شويم.
تيک ما شبيه سکسکه هستند، با اين تفاوت که گاه تداوم آن تا پايان عمر و در موقعيت هاي روزمره ما را دچار مشکل مي سازد.
نکته مهم آن است که با وجود اينکه تيک واژه اي آشنا و شناخته شده در ميان عموم است، اما گاه تعبير ما از تيک بيشتر به تکرار يک واژه در کلام افراد و يا حرکات تکراري ختم مي شود، در حاليکه تيک ها انواع مختلفي دارند و هريک به نوعي مي توانند دردسرهايي را براي افراد به وجود آورند.
در اين گزارش، اختلال تورت که منجر به بروز تيک مي شود، مورد بررسي قرار مي گيرد.
موسوي روانشناس در اين باره گفت: اختلال تورت بيماري است که بر سيستم اعصاب مرکزي کودک تاثير گذاشته و منجر به بروز تيک مي شود.
وي با اشاره به اينکه شايع ترين سن شروع حرکات غير ارادي در کودکان اوايل دوره ابتدايي است، افزود: نشانگان تورت در پسران بيش از دختران ديده شده و سن شروع آن 7_5 سالگي است.
موسوي با اشاره به اينکه اختلال تورت يک اختلال عصبي ارثي است که با چندين تيک حرکتي و دست کم يک تيک صوتي مشخص مي شود، چشمک زدن، پرش ناگهاني سر، حرکات دست و بازو، بالاانداختن شانه را از انواع تيک حرکتي و بالاکشيدن بيني، صاف کردن  گلو، سرفه هاي مکرر، انواع مختلف صدا و فريادهاي ناگهاني و خنديدن غير ارادي را از انواع تيک صوتي دانست و افزود: در برخي کودکان مبتلا به اختلال تورت ممکن است مشکلاتي از قبيل بيش فعال، کمبود توجه، اختلال وسواس فکري عملي و يا اختلال ديگري نيز ديده شود.
وي ادامه داد: يکي ديگر از ويژگي هاي اختلال تورت ظهور نشانه هاي بيماري و يا تشديد در زمان کوتاه و سپس ناپديدي آن بعد از مدتي است، اين در حالي است که قرار گرفتن فرد در معرض استرس، تيک ها را شديدتر و هيجانات و فعاليت هاي بدني نيز منجر به افزايش تيک مي شوند.
موسوي ادامه داد: در يک سن تيک هاي کودک ممکن است به صورت چشمک زدن و بالاکشيدن بيني و سال بعد به صورت بالاانداختن شانه و صداي کليک درآوردن با زبان باشد.
وي با اشاره به احتمال وجود افسردگي با اختلال تورت، افزود: همراهي قابل ملاحظه بين اختلال تورت و افسردگي ايجاب مي نمايد که هر بيمار مبتلا به اختلال تورت به طور جدي از نظر افسردگي بررسي شود.
موسوي برخلاف تصور عام مبني بر درمان تيک از طريق دارودرماني، رفتار درماني و تعويض عادت را موثرترين شيوه در درمان و کاهش تيک دانست و افزود: در اين شيوه درماني به افراد مبتلا به تيک آموزش داده مي شود که نسبت به احساس تيک حساس شوند و رفتار تيک را با يک واکنش متضاد مناسب تر جايگزين کنند.
گفتني است؛ اگرچه تيک ها مي توانند دردسرهاي فراواني از جمله اضطراب و افسردگي و ... را به وجود آورند، مهم آن است که بياموزيم با جايگزيني روش مناسب با آن مي توان تيک را به يک همراه، بلکه به يک خاطره تبديل نمود./ز
گزارش از بابارشاني
برچسب ها: تیک ، تورت ، عطسه ، اختلال
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار