چراغ سبز شده اما ماشین‌ها در ابتدای خیابان سی‌و‌پنج متری جمع شده‌اند و جلوتر نمی‌روند. مسیر خیابان مطهری را پیش گرفته‌ام و برای بررسی وضعیت این خیابان که بارها شاهد ترافیکش بوده‌ام قدم‌هایم را تندتر برمی‌دارم.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران مشهد چراغ سبز شده اما ماشین‌ها در ابتدای خیابان سی‌و‌پنج متری جمع شده‌اند و جلوتر نمی‌روند. مسیر خیابان مطهری را پیش گرفته‌ام و برای بررسی وضعیت این خیابان که بارها شاهد ترافیکش بوده‌ام قدم‌هایم را تندتر برمی‌دارم. توقف خودروها پشت سر هم و اتوبوسی که در آن جمعیت چند ده نفری به بیرون خیره شده‌اند توجهم را جلب می‌کند. ابتدای خیابان سی‌و‌پنج متری چند مطب دکتر، دو داروخانه و یک مغازه لبنیاتی است که مشتری‌های زیادی دارد. خودروها مارپیچ، سه لاین، وسط خیابان و‌... نگه داشته‌اند. همین هم علت بروز ترافیک و ازدحام خودروها شده است. اما این دلیلی نیست بر اینکه خودروها دولاین و سه لاین توقف کنند و راه را برای عبور خودروهای دیگر سد کنند.

جا برای پارک نیست

مرد جوان دفترچه بیمه به دست در حال خروج از ماشینش است. عجله دارد و جویده جویده جوابم را می‌دهد. «مگر جای پارک هست که دوبله پارک نکنم؟ سرتاسر خیابان پر از ماشین است و جایی برای پارک نیست. یک بار خیابان را دور زدم و مجبور شدم دوبل‌ پارک کنم. البته کارم 10دقیقه بیشتر طول نمی‌کشد.

او که خود را مظفری معرفی می‌کند وجود درمانگاه‌ها، مطب‌ پزشکان و داروخانه‌ها را عاملی می‌داند که باعث ازدحام خودرو در این خیابان می‌شود.

پایمال کردن حقوق دیگران

دختر جوان در ایستگاه اتوبوس ایستاده. از ایستگاه تنها یک تابلوی زرد‌رنگ خودنمایی می‌کند و او در انتظار آمدن خط 24 ايستاده است. خودرویی مقابلش توقف می‌کند و تقریبا وسط خیابان مسافر سوار می‌کند. خودروهای دیگر پشت سرش بوق می‌زنند و او بدون اهمیت به این موضوع کار خودش را می‌کند. دختر جوان علت ترافیک و ازدحام خودرو در ابتدای این خیابان را وجود چنین افرادی می‌داند و می‌گوید: وقتی خودمان را در اولویت قرار می‌دهیم و خودخواهانه رفتار میکنیم طبیعی است که وضع خیابان‌هایمان همینی باشد که می‌بینید.

سالاری ادامه می‌دهد: این خودخواهی هر روز بیشتر از قبل می‌شود. گویا مردم هیچ‌کس را جز خودشان نمی‌بینند در‌حالی‌که نمی‌دانند این یک چرخه است و هر عملی بازخورد مشابهی خواهد داشت. به قولی از هر دستی که بدهی از همان دست پس می‌گیری.

چرا پلیس وارد عمل نمی‌شود

در حال خرید از سبزی‌فروشی ابتدای خیابان سی‌و‌پنج متری است. او گلایه‌مند است از بی‌توجهی پلیس راهنمایی و رانندگی به بی‌قانونی در قسمت‌هایی از شهر. حسین‌زاده یادآور می‌شود: چرا توجه به مقررات تنها مختص به برخی خیابان‌هاست؟ چرا حضور پلیس تنها در قسمت‌هایی از شهر مشاهده می‌شود؟ برای خودم پیش آمده برای چند دقیقه توقف در یکی از خیابان‌ها در منطقه یک 40هزار تومان جریمه شدم. پلیس در بعضي مناطق شهر که گره ترافیکی ايجاد می‌شود حاضر است و حضور كم‌رنگ و بي‌توجهي‌اش باعث شده بی‌نظمی جزو زندگی بعضی از مردم بشود.

پورسینا ادامه می‌دهد: حتی اگر پلیس هر‌از‌گاهی هم بیاید و درسی به متخلفان بدهد باز هم تاثیرش را می‌گذارد چون این ترس در وجود راننده خاطی ماندگار می‌شود اما از پلیس خبری نیست که نیست.

باز هم مسافربرهای شخصی

خانم فرهمند کارمند یکی از ادارات دولتی است. او وجود مسافربرهای شخصی را علت ترافیک و شلوغی این خیابان می‌داند و می‌گوید: همین چند روز پیش منتظر تاکسی ایستاده بودم تا به چهارراه استکی بروم. هر چه منتظر شدم خبری از تاکسی نبود که نبود، به اجبار برای یک مسافربر شخصی دست تکان دادم تا توقف کند. جالب اينکه تقریبا وسط خیابان توقف کرد و منتظر بود تا سوار شوم. با گلایه به راننده تذکر دادم که کار اشتباهی است و کمی کنارتر توقف کند. راننده خودرو هم عصبانی شد و رفت.

وي که در آستانه بازنشستگی است این‌طور ادامه می‌دهد: کاش در چنین خیابان‌هایی محل توقف تاکسی مشخص باشد. در این صورت هر راننده‌اي هر جایی که دلش خواست اقدام به سوار کردن مسافر نمی‌كند.

مگر مردم اعصابشان را از سرراه آورده‌اند

در همسایگی خیابان سی‌و‌پنج متری سکونت دارد. هر روز مسیر رفت و برگشتش از این خیابان است. برای تهیه مایحتاج روزانه هم از همین خیابان خرید می‌کند وقتی حرف از رعایت نکردن قوانین در این خیابان می‌شود لحن حرف زدنش تغییر می‌کند. باتقوا این‌طور می‌گوید: صدای بوق کلافه‌مان کرده. اعصابمان را که از سرراه نیاورده‌ایم. مدام خودروها برای عبور از چهارراهی که مسدود شده بوق می‌زنند و ما که در همسایگی این خیابان هستیم عذاب می‌کشیم.

او به وجود مطب پزشکان و داروخانه اشاره می‌کند و می‌گوید: اگر رعایت حال همدیگر را نمی‌کنند حداقل به فکر بیمارانی باشند که برای مداوا به این مراکز پزشکی آمده‌اند.

خیابان مطهری از چهارراه سی‌و‌پنج متری تا نزدیک استکی را پشت سر گذاشته‌ام. سرتاسر خیابان تقریبا دو سه لاین ماشین پارک است. به ویژه ابتدای این خیابان. مشکل از پلیس و معبر و‌... نیست. بيشتر مردم هم در این موضوع اتفاق‌نظر داشتند. مشکل ما هستیم که خودخواهیم. /س

برچسب ها: قانون ، چراغ سبز ، ماشین
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.