یک کارشناس ارشد ترویج و آموزش کشاورزی در خراسان جنوبی گفت: گياه دارويي بومادران براي بهبود زخم بدن استفاده مي‌شود و ضد درد و ضد تحريكات معده است.

 

به گزارش باشگاه خبرنگاران بیرجند؛ الهام تاجریزی در خصوص گیاه بومادران گفت: بومادران گياهي علفي، چند ساله و پایا است و داراي ريشه هاي نازك و مستقيم كه از انشعاب هاي ظريف و فراواني بر خوردار است، از ناحيه فوقاني ريشه ساقه هاي متعدد استوانه اي شكل خارج مي شوند.

وی افزود: برگ ها دراين گياه نيزه اي شكل وكم و بيش طويل و داراي 4/2 بريدگي بوده و روي ساقه نسبت به يكديگر بطور متناوب قرار دارند.اطراف برگ ها دندانه هاي ظريفي وجود دارد كه شباهت زيادي به دندانه هاي شانه داشته و حجره هاي حاوي اسانس در دو طرف آنها قرار گرفته اند.

کارشناس ارشد ترویج و آموزش کشاورزی خراسان جنوبی تصریح کرد: گل ها كوچك، به رنگ سفید یا سفید متمایل به زرد یا سفید متمایل به ارغوانی، فاقد كاسبرگ اند كه در انتهاي ساقه هاي اصلي و فرعي به شكل چتر هاي متراكمي تا حدودي شبيه به خيمه مي باشند قرار دارند.

تاجریزی بیان کرد: قطر هر گل این گیاه 5-3 ميلي متر است. تعداد گلچه هاي زبانه اي به 5 عدد مي رسد كه به شكل كلاهي روي گل قرار مي گيرند. ميوه فندقه، ‌طويل و به شكل تخم مرغ وارونه است.

وی بیان کرد: بومادران درطول رویش به اوضاع اقلیمی خاصی نیازندارد و تقریبا در هر اقلیمی می روید. این گیاه در مناطق گرم و آفتابی گلهای بیشتری تولید کرده و چهار تا پنج سال در زمین باقی می ماند.

کارشناس ارشد ترویج و آموزش کشاورزی خراسان جنوبی افزود: چينيان باستان شاخه هاي بومادران را در هنگام پيشگويي با كتاب فالگيري به نام آي چينگ، در اطراف مي پراكنده اند و عنوان "ساقه پيشگو" را به آن داده اند.

تاجریزی ادامه داد: يونانيان در طول جنگ ها از خواص درماني اين گياه استفاده مي كرده اند، بر اساس بعضي از منابع معتبر، اين گياه به نام آشيل نيز معروف است، زيرا قهرمان بزرگ يونان، آشيل، اين گياه را براي شفاي زخمهاي سربازان خود در ميدان جنگ به كار مي برده است.

وی خاطر نشان کرد: نام ديگر اين گياه "خون دماغ" است كه دليل اين نامگذاري استفاده از آن براي بندآوردن خونريزي دماغ بوده و روستاييان برگهاي تازه ي بومادران را در سوراخهاي بيني فرو مي كرده و خونريزي را بند مي آورده اند./س

برچسب ها: گیاه ، دارویی ، بومادران
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.