مدیرکل حفاظت محیط زیست استان اردبیل گفت:‌ پاکسازی دریاچه نئور از ماهی‌های کپور مستلزم کار تحقیقی و پژوهشی بود که این امر به بخش خصوصی واگذار شده است.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران اردبیل/ علی حمیدی دیروز در جریان بازدید از مراحل احیای دوباره دریاچه نئور در اردبیل اظهار داشت: براساس توافقی که با یک مجموعه کارآمد بخش خصوصی در واگذاری نئور به آنها داشتیم، قرار بر این شد تا دریاچه نئور حداقل در مدت دو سال آینده از وجود آبزیان مهاجم پاکسازی شده و بار دیگر پرورش ماهی قزل‌آلا در آن رونق بگیرد.

وی گفت: حذف فیزیکی ماهیان کپور از دو سال پیش شروع شده و همین امر به جد در حال پیگیری است و ما با کاهش جمعیت این ماهی‌ها روبه‌رو هستیم.

حمیدی خاطرنشان کرد: در کنار حذف فیزیکی، اولویت اصلی ما تمرکز روی مسایل پژوهشی و تحقیقی است تا به صورت همه‌جانبه این دریاچه از وجود آبزیان مهاجم پاکسازی شده و زمینه رشد ماهیان قزل‌آلا فراهم آید.

وی با تأکید بر احیای مجدد این دریاچه زیبا و حیاتی برای توسعه همه‌جانبه استان اردبیل افزود: اولویت اصلی ما اجرای کارهای تحقیقاتی به معنای واقعی در این دریاچه بکر و زیست بوم طبیعی است تا با واگذاری آن به بخش خصوصی دچار تنگناها و مشکلات جدی نشویم.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان اردبیل،عمده علت رشد و تکثیر ماهیان کپور در این دریاچه را رهاسازی ماهیان قرمز و زینتی در مناسبت عید نوروز اعلام کرد و خواستار ممانعت از چنین اقدام نگران‌کننده شد.

حمیدی یادآور شد: ما علاوه بر حذف فیزیکی ماهی‌های کپور از بخش خصوصی نیز خواسته‌ایم با بهره‌گیری از توان تحقیقاتی مراکز علمی، تحقیقی به گونه‌ای برنامه‌ریزی کنند تا در این دریاچه گونه قزل‌آلا احیا شده و پرورش آن رونق بگیرد.

وی در ادامه گفت: به دلیل تکثیر فوق‌العاده کپور کل دریاچه دچار مرگ تدریجی شده و گاماروس که غذای اصلی ماهیان قزل‌آلا است به تدریج از بین رفته است/س 

برچسب ها: اردبیل ، پاکسازی ، دریاچه ، نئور
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.