وقتی پای صحبت از رعایت اخلاق و دوری از تهمت و افتراء در انتخابات، به میان می آید همه ما کتابچه ای از بایدها و نبایدها را در ذهن خویش ترسیم می کنیم اما وقتی پا به میدان عمل می رسد، این اصول به سادگی فراموش می شوند؛ موضوعی مهم که باید رعایت شود به هر قیمتی، چه وقتی ما در کسوت داوطلب انتخابات هستیم چه هوادار دو آتشه نامزد خاصی.

به گزارش گروه استان هاي باشگاه خبرنگاران ،مدیر مسئول هفته نامه شمس و از فعالین سیاسی استان مرکزی در گفتگو با خبرنگار مهر رعایت اخلاق را لازمه هر کاری می داند و می گوید: اخلاق مداری و  رعایت اخلاق اسلامی در همه عرصه ها بویژه در انتخابات  و سیاست باید رعایت شود ، برای اینکه اساس دین اخلاق است و پیامبر بزرگ اسلام(ص) فرمود: من برای تکمیل مکارم اخلاق مبعوث شده ام .

ابوالفضل فخر الاسلام خاطرنشان کرد: در اسلام و حکومت اسلامی کسب مسوولیت ها برا ساس شایستگی و احساس وظیفه و خدمت به مردم تعریف شده است و اگر این نگاه در جامعه ما تقویت شود دیگر برای رسیدن به قدرت و حفظ آن اخلاق زیر پا قرار نمی گیرد.

توصیه بزرگان دین حفظ اخلاق است

وی با تاکید بر اینکه توصیه موکد بزرگان دین این است که سیاست و انتخابات همه انتخاب شوندگان باید اخلاق را رعایت کنند اظهارداشت: باید از تخریب یکدیگر و یا کاندیدایی که مورد علاقه انتخاب شوندگان نیست اجتناب شود.

فخر الاسلام اضافه کرد: رعایت کردن اخلاق در انتخابات ، جایگاه کاندیدا و  طرفداران آنها را ارتقاء می دهد و انها را حتی اگر رأی هم نیاورد در اذهان مردم ماندگار می کند در آموزه های دینی ما تخریب رقیب برای بدست آوردن یک کرسی قدرت یک نوع ناجوانمردی و  خیانت محسوب می شود و  حتی اگر فرد به پیروزی هم برسد عمل او یم غصب به حساب می آید.

این فعال سیاسی ادامه داد: در دین اسلام آبروی مومن از حرمت کعبه هم بالاتر است و کسی که بخواهد برای رسیدن به مطامع دنیایی به آبروی دیگران لطمه بزند و با این کار به منصبی برسد، بطور قطع پاداش او در آخرت عذاب الهی و در این دنیا نیز آبرویش مورد تلطیم قرار گیرد.

باید از راههای قانونی با بداخلاقی ها مقابله کرد

دبیر جامعه اسلامی مهندسین استان مرکزی نیز با تاکید بر اینکه رعایت اخلاق تنها با توصیه های اخلاقی امکان پذیر نیست اظهارداشت: رعایت اصول اخلاقی از سوی افراد باید با منافع شخص مشهود باشد و باید سیستمی طراحی کنیم که مانع این کار شود.

محمدرضا اجتهادی اضافه کرد: این قانون است که می تواند طوری منافع افراد را تنظیم کند که نفس اماره افراد در زمان انتخابات به بدگویی و بی اخلاقی گرفتار نشود.

نباید از شخصیت افراد عبور کنیم

معاون فرهنگی اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی استان مرکزی نیز در گفتگو با خبرنگار مهر با بیان اینکه نباید از شخصیت افراد عبور کنیم گفت: این حضور بدون تخریب شخصیت افراد و با رقابت سالم باشد.

مهدی قاسمی در قانون برای عدم رعایت اخلاق در رسانه ها تمهیداتی اندیشیده شده است و نباید آنها چیزی را خلاف واقع بنویسند، ادامه داد: در ماده 74 قانون بر این امر تاکید شده است و رسانه ها حق ندارند آگهی یا مطلبی علیه نامزدهای انتخاباتی درج کنند که دال بر انصراف گروه یا اشخاصی از نامزدهای معین باشد.

وی با تاکید بر اینکه در صورت وقوع این جرم ،نامزدها حق دارند پاسخ خود را ظرف 18 ساعت پس از انتشار به رسانه مزبور بدهند گفت: رسانه نیز مکلف به نشر فوری ان است و در صورتیکه رسانه مزبور از این کار امتناع کند مجرم است.

قاسمی با بیان اینکه در انقلاب ایران اساس کار مردم هستند و این مردم هستند که با رای خود جهت نظام را تعیین می کنند تصریح کرد: باید به جای تخریبها ،فضا را بیشتر و بیشتر برای حضور حداکثری مردم آماده کنیم تا ارکان نظام بیشتر و بیشتر مستحکم شود.

جرائم انتخاباتی رصد می شود

معاون اجتماعی دادگستری استان مرکزی و قائم مقام ستاد ویژه جرایم انتخاباتی  با بیان اینکه برخی شعارهای کاندیداها اصلا ماهیت اجرایی ندارد به خبرنگار مهر گفت: اما نباید این افراد را تخریب کنیم و می توانیم این شعارها را به شیوه عقلانی نقد و بررسی کنیم به جای تخریب.

ابوالفضل مجدد با بیان اینکه غالب جرایم انتخاباتی از تبلیغات شروع می شود اظهارداشت: برخی افراد این شعارها را مطرح می کنند در صورتیکه این وظیفه رسانه است که با آگاه سازی خود  و رعایت امانت بگوید این شعارها قابلیت اجرا ندارد و بدون پشتوانه علمی و کارشناسی است.

وی اضافه کرد: هر چند که مجازات عدم رعایت اخلاق در قانون پش بینی شده است اما امیدواریم این امر در انتخابات ریاست جمهوری و چهارمین انتخابات شورای شهر از سوی نامزدها و طرفداران ان رعایت شود.

با داشتن برنامه رای جمع کنیم

نماینده ولی فقیه در استان مرکزی هم با اشاره به اهمیت انتخابات در شوراها و  ریاست جمهوری، انتخاب را بر اساس تبلیغات درست و اسلامی دانست و افزود: داوطلبان و هوادران آنها باید از هر گونه تخریب دبگران دوری کنند و تلاش کنند با معرفی خود و برنامه هایشان رای جمع کنند.

آیت الله قربانعلی دری نجف آبادی با بیان اینکه، مردم در 24 خرداد ماه باید حضور آگاهانه و پرشوری در انتخابات داشته باشند، لازمه آن را ایجاد فضای سالم انتخاباتی و رقابتی دانست و افزود: انتخابات فصلی از انقلاب اسلامی است که توصیه دینی و همه بزرگان رعایت اخلاق انتخاباتی به خصوص در زمان تبلیغات است که باید حتما رعایت شود./ک

برچسب ها: کاندیدا ، معرفی ، روبا
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.