هیچ کس دقیقا نمی داند علت پیچ و تاب خوردن رعد و برق چیست!

به گزارش خبرنگار علمي باشگاه خبرنگاران؛  در حال حاضر  دو محقق روسی که روی این موضوع کار می کنند می گویند این تخلیه الکتریکی حدود یک میلیارد ولت یا بیشتر را می توان با برخورد پرتوهای پر انرژی کیهانی از فضای بیرون جو با قطرات آب موجود در ابرها رعد و برق را ایجاد می کند.

 این پرتوهای کیهانی در فضا باعث خلق رخدادهای پر انرژی و مهمی مانند برخورد ستاره ها، انفجار اشعه گاما و ابر نواخترها می شوند.

با توجه به اینکه این اشعه در فضا وجود دارد و به سطح فوقانی جو نیز می رسد و مداوم باعث يونیزه شدن هوای نزدیک جو می گردد.

بارش هوایی اصطلاحی است برای 2 دهه قبل که به گفته برخی از محققان باعث پیدایش و جهت رعد و برق می گردد.

 در سال 1992 فيزيكدانان روس در مسکو نشان داد که ذرات پر انرژی تولید شده در فضا تعداد زیادی الکترون آزاد در یک منطقه ایجاد کرده و باعث يونیزه شدن هوا می گردد.

 این حضور مقدار زیاد از ذرات پر انرژی با به اصطلاح بهمني باعث رخدادی در نظریه ی گورویچ به نام شکست فراری می گردد که شرایط ایده آل برای انجام رعد و برق را مهیا می کند.

محققان زیادی روی نظریه گورویچ کار نموده اند که هیچ کدام به توافقی در این نظریه نرسیده اند.

 گورویچ و همکاران روسی خود در موسسه تحقیقاتی رادیوفیزیک با تجزیه و تحلیل 3800 ابر که صاعقه آنها به زمین برخورد کرده است و با بررسی انجام گرفته با استفاده از تداخل امواج رادیویی و اندازه گیری جهت آنها روی پالس هایی رادیویی در شروع رعد و برق مطالعاتی فراوان انجام دادند.

نتایج این تحقیق نشان می دهد ابرهای طوفانی درست قبل از اصابت رعد و برق صدها هزاران پالس رادیویی قوی منتشر می کنند.

 اما از نظر اکثر محققان رعد و برق زمانی رخ می دهد که برخورد بین بلورهای یخ و تگرگ در  ابرهای طوفانی بار الکتریکی بزرگی برای تولید میدان الکتریکی ایجاد می کند که این فرایند به تنهایی برای یونیزه کردن هوا کافی است و نیازی به پرتوهای کیهانی ندارد./ح
برچسب ها: رعدو برق ، ابر ، یونیزه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار