نگاهی به آمار تراز آبی دریاچه ارومیه از سال 1344 که به پایین ترین حد خود تا آن زمان یعنی 82/1273 متر رسیده بود، تا سال 1391 که در این سال، پایین ترین حد خود را در طول این بازه زمانی 47 ساله با کاهش به 91/1270 ثبت کرد، نشان از وضعیت نگران کننده ای برای نگین آبی ایران است که شاید در تاریخ خود نیز بی سابقه بوده است.

به گزارش خبرنگارباشگاه خبرنگاران ارومیه آمار ثبت شده از ترازهای آبی این دریاچه در سال گذشته و امسال نشانگر افزایش چند سانتیمتری آن است، چیزی که مدیرعامل شرکت آب منطقه ای آذربایجان غربی در رابطه با آن (بدون محاسبه بارش های دو هفته اخیر) از افزایش 5 سانتیمتری ارتفاع آب دریاچه ارومیه نسبت به زمان مشابه سال قبل خبر داد.

افزایش بارش ها و توقف سیر صعوی خشکی دریاچه ارومیه

«نقی کریمی» با اشاره به بارش های فصلی مناسب طی سال گذشته، افزود: ارتفاع آب دریاچه ارومیه نسبت به سال قبل 5 سانتیمتر افزایش یافته و 150 تا 200 میلیون متر مکعب نسبت به مدت مشابه سال گذشته آب بیشتر به دریاچه وارد شده که با توجه به وسعت دریاچه ارومیه هر سانتیمتر آب 50 میلیون متر مکعب را در بر می گیرد.

وی با اشاره به اینکه سالانه 20 تا 25 سانتیمتر ارتفاع آب دریاچه ارومیه کاهش می یافت، اظهار کرد: این در حالی است که امسال با توجه به مناسب بودن بارش های فصلی ارتفاع آب افزایش یافته و با آزاد سازی آب دریاچه سد حسنلو به میزان 40 میلیون متر مکعب بخش خیلی کوچک از نیاز آبی دریاچه تامین شد.

کریمی با بیان اینکه دریاچه ارومیه 25 میلیارد متر مکعب آب برای بازگشت به وضعیت قبلی خود نیاز دارد، ادامه داد: کل ذخایر سدهای استان هم اکنون 450 میلیون متر مکعب بوده که با آزادسازی همه آنها هم نمی توان مشکل خشکسالی دریاچه ارومیه را رفع کرد.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای آذربایجان غربی با بیان اینکه متوسط بارندگی های آذربایجان غربی طی سال 91 نسبت به سال 90 حدود 35 درصد افزایش یافته و این آمار نسبت به 34 سال گذشته با افزایش حدود 45 درصدی همراه بود، یادآور شد: باید از ظرفیت دو منبع آبی ارس و زاب برای توسعه استان بهره مند شویم.

1274 متر، شرایط نرمال دریاچه ارومیه

معاون سازمان محیط زیست نیز با اعلام اینکه حدود 3متر کسری آب در دریاچه ارومیه نسبت به متوسط طولانی مدت وجود دارد، گفت: زمانی دریاچه ارومیه در شرایط نرمال قرار خواهد گرفت که ارتفاع آب این دریاچه به 1274 متر برسد.

«مسعود باقرزاده کریمی» با اشاره به اینکه دریاچه ارومیه در مقایسه با گذشته در شرایط مطلوبتری قرار دارد: در مقایسه به عمل آمده از سطح آب دریاچه ارومیه در اسفند سال 91 نسبت به اسفند سال 90، مشخص شده است که دریاچه ارومیه هم‌اکنون نسبت به گذشته در شرایط مطلوبتری به سر می‌برد.

کاهش 60 درصدی مساحت دریاچه ارومیه

مدیرکل محیط زیست آذربایجان غربی هم با اشاره به اینکه هم اینک تراز دریاچه ارومیه 08/1271 متر است، اظهار کرد: سال گذشته در چنین ایامی، تراز دریاچه 1271 متر بود که این نشان از شرایط بهتر آن در سالجاری است؛ افزایش 8 سانتیمتری آب دریاچه نشان از آن است که کمبود 50 سانتیمتری آب در تابستان گذشته برای این دریاچه، جبران شده و روند صعودی خشکی دریاچه ارومیه متوقف شده است.

«حسن عباس نژاد» با بیان اینکه از مهر سال 91 تاکنون، 500 میلیون متر مکعب آب از سدها به سمت دریاچه ارومیه وارد شده است، گفت: با توجه به تغییر رویکردها در زمینه حفظ دریاچه ارومیه، هم اکنون به اندازه مصرف در پشت سدها آب نگهداری می شود

وی در ادامه کاهش نزولات آسمانی، افزایش مصرف آب و نیز افزایش تبخیر را عوامل به وجود آورنده شرایط کنونی دریاچه ارومیه برشمرد و افزود: روند خشکی دریاچه ارومیه از سال 76 آغاز شد و طی آن سال و سال های 77 و 78 این دریاچه از طریق تبخیر، 1300میلیمتر آب خود را از دست داد که این میزان مساوی با 15 میلیارد مترمکعب آب آن بود؛ علاوه بر این نیز در سال 86 نیز 5 میلیارد متر مکعب دیگر از آب دریاچه از بین رفت و این روند خشکی تا سال گذشته باعث شد تا مساحت دریاچه ارومیه به 3 هزار کیلومتر مربع کاهش یابد به طوری که می توان گفت هم اکنون 60 درصد دریاچه ارومیه خشکیده است.

دستگاه های بارورسازی، بارش ها را به آذربایجان شرقی و اردبیل هدیه دادند

وی ادامه داد: رویکردهای احیایی دریاچه ارومیه بر اساس عوامل آسیب رسان بنا شده است به طوری که باروری سازی ابرها برای افزایش نزولات آسمانی، تغییر الگوی کشت و آبیاری اراضی کشاورزی جهت کاهش مصرف آب و نیز کاهش تبخیر دریاچه در همین راستا مورد اجرا گذاشته شده اند.

وی افزود: در همین زمینه سال گذشته بارور سازی ابرها آغاز شد و از این طریق 46 سانتیمتر افزایش بارش در حوزه آبریز دریاچه ارومیه داشتیم و همچنین از طریق تغییر نوع آبیاری اراضی کشاورزی که سال پیش حدود 28 هزار هکتار به آبیاری تحت فشار مجهز شدند، 500 میلیون متر مکعب آب ذخیره و وارد دریاچه ارومیه شد.

وی اما از کمبود دستگاه های بارورسازی ابرها در استان خبر داد و گفت: هم اکنون 5 دستگاه زمینی بارورسازی ابرها در استان وجود دارد که کافی نیست و باید تعداد آنها به 15 دستگاه برسد تا بتوانند کارسازی بیشتری داشته باشند چراکه طراحی این دستگاه ها به گونه ای بوده است که تعداد آنها تعیین کننده در محل بارش ها است.

وی تصریح کرد: به دلیل کمبود دستگاه های بارورسازی، سال گذشته بیشتر ابرهایی که در استان بارورسازی می شدند، به جای بارش بر روی دریاچه ارومیه، در استان های آذربایجان شرقی و حتی اردبیل به زمین می نشستند!

مدیرکل محیط زیست آذربایجان غربی اما از صحبت درباره انتقال حوزه به حوزه آب از رودهای ارس و زاب به دریاچه ارومیه امتناع کرد و خوستار پاسخگویی معاونت عمرانی استاندار و نیز مدیرعامل شرکت آب منطقه ای در این خصوص شد./س

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.