وزیر امور خارجه اسبق دولت نهم گفت: استراتژی آمریکایی ها در پهن کردن فرش موزائیکی در خاور میانه ترک برداشته است.

به گزارش گروه استان هاي باشگاه خبرنگاران ، منوچهر متکی صبح امروز در بدو ورود به زاهدان در جمع خبرنگاران گفت: آمریکایی ها بعد از جنگ جهانی دوم با روی کار آمدن رژیم های وابسته به خود سعی کردند تا خاور میانه را با سیاست ها و پازل های خود فرش کنند اما امروز این فرش موزائیکی در خاور میانه ترک های بسیاری برداشته است و حتی تعدادی از آنها کنده شده است.

وی ادامه داد: آخرین زور آزمایی آمریکایی ها در روز های اخیر و در سوریه صورت می گیرد که مقاومت مردم و دولت سوریه در برابر دخالت های استکبار و تروریست ها آخرین حلقه از استراتژی آمریکا در منطقه را با شکست نهایی مواجه خواهد کرد.

وی با بیان اینکه آمریکا باید طراحی جدید در تعامل با خاورمیانه انجام بدهند افزود: کشور آمریکا در حال حاضر با چالش های جدی در دنیا روبرو است

و باید سیاست خارجی خود را با تعامل به جای تقابل برنامه ریزی کند.

وی ادامه داد: شکوه حماسه ای که مردم در 24 خرداد ماه امسال می آفرینند بدون شک آمریکایی ها را در بهره گیری از اهرم فشار بر علیه و تقابل با جمهوری اسلامی به آخر خط می رساند.

وی اظهار داشت: حماسه سیاسی و حضور مردم در انتخابات موجب می شود تا طراحی ها، شیطنت ها و برنامه ریزی هایی که دشمنان ملت و انقلاب برای انتخابات سال جاری در ذهن دارند خنثی شود.

وی با بیان اینکه حضور مردم در صحنه انتخابات همواره درهم شکننده شیطنت های دشمنان است ادامه داد: مروری بر تحولات بعد از انتخابات سال 88 و مسایلی که به عنوان پیامد آن واقع شد و به دنبال آن تشدید فشار ها و  تحریم ها بر علیه جمهوری اسلامی و همچنین القای این موضوع که کمتر از 30 درصد مردم در انتخابات شرکت خواهند داشت این تصور را برای دشمنان ایجاد کرده است که شاید بتوانند در انتخابات سال جاری به برخی از اهدافشان برسند.      

وی افزود: حضور ملت ایران درحماسه سیاسی حضور در انتخابات که با تدبیر هوشمندانه رهبر معظم انقلاب نامگذاری شد ضمن تثبیت حق خود در جهان به آمریکایی ها القا خواهد کرد که باید سیاست تعامل را به جای تقابل با ایران پیش رو بگیرند.

وی ادامه داد: در حال حاضر آمریکایی ها القا می کنند که ایران به آخر خط رسیده است اما افکار عمومی و بسیاری از صاحب نظران آمریکایی این سوال جدی را مطرح می کنند که 34 سال تقابل با ایران چه دستاوردی برای آمریکا و کاخ سفید داشته است و آیا زمان آن نرسیده است که آنها سیاست تعاملی را به جای تقابلی پیش رو بگیرند.

ضعف دولت دهم ورود به حواشی بود

متکی همچنین با ارزیابی نقاط ضعف و قوت دولت نهم و دهم گفت: یکی از مهمترین محور های ضعف در دولت دهم ورود به حواشی و حوزه هایی بود که در صلاحیت و وظایف دولت نبود و به همین منظور موجب تنش زایی در جامعه شد.

وی با بیان اینکه محور هایی از جمله مکتب سازی و یا قرائت دین در صلاحیت دولت نیست ادامه اداد: قرائت از دین بخش تخصصی است که توسط روحانیت و مرجعیت و همچنین ولایت فقیه تعیین و تببین می شود و در حوزه صلاحیت دولت نیست اما این انحراف از دولت های هفتم و هشتم شروع شد و در دولت نهم برجسته شد.

وی یکی دیگر از مشکلات در دولت نهم و دهم را بی توجهی به بخش تولید عنوان کرد و گفت: بخش تولید در دولت دهم مغفول ماند و تولیدگران در این رابطه با مشکلات بی شماری روبرو شدند و درحال حاضر بسیاری از مراکز تولیدی با 20 درصد ظرفیت کار می کنند.

وی در مبحث سیاست خارجی نیز گفت: در دولت دهم بیان موارد مطروحه در جامعه بین المللی خارج از عرف و ملاک های شناخته شده بود و همراه با سوء فهم بود.

وی گفت: البته اصل بسیاری از حرف ها درست بود اما بسیاری از حرف درست در جامعه بین المللی زده نشد.

متکی همچنین در بین نقاط قوت دولت دهم نیز گفت: به تعبیر مقام معظم رهبری پرکاری، پر تلاشی و گام های بلند در حوزه های عمرانی از جمله نیروگاه ها و سد سازی به عنوان نخستین ها اقدامات مهم در تاریخ کشور می توان از آن یاد کرد.

وی گفت: به طور مثال دولت نهم توانست در گامی بلند تولید برق از 36 هزار مگاوات در کشور را در فرصتی اندک به 70 هزار مگاوات برساند.

پرداخت یارانه ها باید ادامه پیدا کند

متکی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: پرداخت یارانه ها باید ادامه پیداکند زیرا به تعبیر مقام معظم رهبری فضای کنونی به ساختمان نیمه تمام شباهت دارد.

وی افزود: هرچه ظرفیت های اقتصادی کشور بتواند کمک های بیشتری در اختیار مردم قرار دهد نظام باید آنها را عملیاتی کند اما نحوه این کمک ها باید بنا بر نظر رهبری و همچنین طی برنامه رزی مناسب در نشست مشترک مجلس و دولت انجام شود.

وی گفت: مهمترین هدف پرداخت یارانه ها ارتقای وضعیت معیشتی مردم وافزایش قدرت خرید مردم است اما باید توجه داشت به دلیل افزایش میزان تقاضا ی خرید تولید نیز با آن افزایش یابد.

راهکار های اقتصادی در روزهای اینده منتشر می شود

منوچر متکی گفت: احصاء مشکلات و راهکار های برون رفت از آنها در قالب دومین نامه به ملت ایران در طی چند روز اینده منتشر می شود.

وی افزود: این نامه حاوی مشکلات موجود و برنامه ریزی به منظور برون رفت از آن است که برای 150 نفر از اساتید و مدیران اقتصادی ارسال می شود و با دریافت نظرات تکمیلی آنها پس از جمع بندی برنامه اقتصادی به اطلاع عموم مردم می رسد.

وی محورهای این نامه را نرخ بیکاری، تورم، بورس ، ارزش پول و سایر نهاده های اقتصادی در کشور عنوان کرد و گفت: اقتصاد یک منظومه است که باید بر روی آن بحث و برناممه ریزی کرد و برنامه دولت یازدهم باید ایجاد ولوله در تولید باشد.

وی افزود: افزایش شاخص های تولید در کشور در گرو برداشتن موانع تولید در حوزه های نرم افزاری مانند مقررات و بروکراسی اداری و ایجاد ترغیب ها و تشویق ها برای سرمایه گذاران است.

خروجی ائتلاف 5 گانه تا قبل از انتخابات مشخص می شود

متکی همچنین با اشاره به ائتلاف 5 گانه قرار گرفته در آن گفت: مجموعه 5 نفره این ائتلاف با عنوان ائتلاف اکثریت تا قبل از مهلت ثبت نام نسبت به معرفی خروجی یک نفر به عنوان نماینده اقدام می کند.  

وی اظهار داشت: متاسفانه برخی از آقایان با انتخابات بازی های سیاسی خود را انجام می دهند که شایسته آنها نیست.

وی افزود: عده ای عادت کرده اند تا لحظه آخر با جملات آمدن یا نیامدن مسایل انتخاباتی را به خود گره بزنند .

وی ادامه داد: برخی از حاشیه سازی ها مانند اینکه اگر فلانی بیاید یا نه بازی و هدفی است که شایسته صحنه انتخابات کشور نیست.

اشتغالزایی و عمران در محور شرق اولویت دارد

منوچهر متکی همچنین با بیان اینکه دولت یازدهم باید به هر دلیل اگر در مناطقی از کشور رسیدگی لازم انجام نشده است در 3 بخش ارایه خدمات ،سرمایه گذاری دولتی و ترغیب سرمایه گذاری بخش خصوصی اقدام کند افزود: آبادانی بر اساس محور شرق موضوعی است که در دستور کار مسئولان بوده است اما اینکه تا چه میزان این برنامه با عمل انطباق داشته است باید مورد ارزیابی قرار گیرد.

وی افزود: با وجود اینکه اشتغالزایی و درآمد زایی در تمامی کشور احساس می شود اما در شرق کشور این نیاز در اولویت است.

وی ادامه داد: اگر در شرق کشور مشکلات بیکاری و اشتغالزایی برای جوانان حل شود به طور حتم بسیاری از ناهنجاری های موجود در این منطقه  کاهش خواهد یافت.

وی افزود: در حال حاضر تعداد زیادی از جوانان در خانواده ها بیکار هستند و باید دولت یازدهم این نیاز را در اولویت کار خود قرار دهد.

زمینه رفع مشکلات هسته ای برای دولت آینده فراهم است  

متکی همچنین از فراهم شدن زمینه حل مشکلات هسته ای در دولت آتی خبر داد و گفت: در گذشته اراده سیاسی برای حل مشکلات هسته ای وجود نداشت و هر زمان با اروپایی ها صحبت می شد آنها می گفتنند که شما آمریکایی ها رامتقاعد کنید .

وی افزود: اما در حال حاضر  جمهوری اسلامی ایران حقوق خود را در بحث هسته ای محقق کرده است و زمینه دیپلماسی برای حل مشکلات هسته ای در دولت آینده فراهم است و دولت یازدهم می تواند با یک فرایند درست به سمت حل این مشکل قدم بردارد./ك

برچسب ها: دستاورد ، ایران ، تقابل
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.