به گزارش
خبرنگار دانشگاهي باشگاه خبرنگاران؛ دكتر سعيد قديمي در جمع خبرنگاران با بيان اينكه در سال 89 سير نزولي جمعيت 18 تا 24 سال در سياست گذاريهاي آموزش عالي اثر گذار بود، افزود: قبل از سال 1389 به مدت حداقل 60 سال قبل، همواره در تقاضاي اجتماعي ورود به دانشگاه بيشتر از ظرفيت صندليها ما بود؛ از سال 89 به بعد ما شاهد رشد نزولي جمعيت 18 تا 24 سال كه نوعا اين گروه سني وارد دانشگاه ميَشود اين دغدغه براي اولين بار مرتفع شد.
وي ادامه داد: ما به شرايطي ميرسيم كه صندليهايمان در بسياري از موارد (در 85 درصد موارد) بيشتر از تقاضا است؛ براي اولين بار سياست توسعه كمي كه حداقل 33 سال بعد از انقلاب مهمترين سياست توسعه در آموزش عالي بوده است جاي خودش را به سياست ارتقاي كيفيت و پاسخگويي به نياز جامعه داده است.
* تشكيل بيش از 85 ك ميته تخصصي در آموزش عالي مدير كل دفتر پشتيباني وزارت علوم تحقيقات و فناوري اظهار داشت: از اين رو 12/8/89 شوراي برنامه ريزي اقدام به تشكيل كميتههايي ناظر به نيازها و اولويتهاي كشور براساس اسناد بالا دستي ميكند تا امروز بيش از 85 كميته تخصصي در آموزش عالي شكل گرفته است كه وظيفه آنها براساس برنامه توسعه و نقشه جامع علمي مشخص شده است.
قديمي در ادامه افزود: حوزه تخصصي خودشان را وضع مورد يعني تعداد دانشجو، مقاطع تحصيلي، پراكندگي آنها در كشور نياز سنجي آموزش عالي كشور، برنامهها و سرفصلها را شناسايي كنند و لذا اولين وظيفه تمام اين كميتهها تهيه دقيق وضع كمي موجود در كشور در حوزههاي تخصصي است.
*تهيه و تنظيم برنامه پنج ساله توسط كميتههاي تخصصيدكتر قديمي در ادامه گفت: علوم پايه در حوزههاي شيمي، رياضي، فيزيك، علوم زيستي و علوم زمين اين كار را انجام داد و در همايش سال 90 برگزار شد براساس تكاليف نقش جامع علمي كشور برنامههاي پنجم و تمام اسناد بالا دستي كه تمام اين كميتهها موظف به تهيه و تنظيم برنامههاي پنج ساله شدند.
* بازنگري و بروز رساني برنامههاي درسيمدير كل دفتر پشتيباني وزارت علوم تحقيقات و فناوري با بيان اينكه در ارتقاي كيفيت و پاسخگويي به نياز جامعه حوزههايي همچون علوم انساني، علوم دريايي و انرژي مورد توجه و اولويت كميتههاي تخصصي قرارگرفته است گفت: مهمترين اقدامي كه در اين برنامهها مكلف بودند كه كميتههاي تخصصي انجام دهند بازنگري برنامههاي درسي است؛ ما متوجه شديم كه برنامههاي موجود ما بيش از دو دهه مورد بازنگري قرار نگرفته است؛ لذا مهمترين تكليف اين حوزه ما بروز رساني برنامههاي درسي است./ح