يك پژوهشگر هواشناسي از ادامه بارش‌هاي رگباري طي روزهاي آينده در مناطق گسترده‌اي از نيمه غربي كشور خبر داد.

به گزارش گروه استان هاي باشگاه خبرنگاران ،احسان مرادي گفت: چند هفته‌اي است كه شاهد شرايط ويژه‌اي از نظر آب و هوايي در منطقه هستیم، بدين صورت كه ابتدا سامانه كم فشار بسيار فعالي به كشور عربستان نفوذ كرد و با همراهي رطوبت مناسب، سبب شد چندين روز متوالي بارش‌هاي شديدي را در اين كشور گرم و خشك شاهد باشيم، اين بارش‌ها سيلاب‌هاي مهيبي را در اين كشور سبب شدند كه طي چند دهه اخير بي‌سابقه بود.

وی ادامه داد: جالب اينجاست كه اين سامانه بارش‌هاي شديدي را نيز در نيمه جنوبي كشور و در دامنه‌هاي زاگرس مركزي و جنوبي سبب شد.

اين پژوهشگر با اشاره به ادامه فعاليت اين سامانه ناپايدار بیان داشت: از چند روز قبل اين سامانه با حركت به سمت شمال غرب عربستان و با كمي تغيير ماهيت به كشور عراق وارد شد و موجي از بارش‌هاي شديد را در اين كشور و در نيمه غربي و جنوبي كشور ما به اضافه دامنه‌هاي زاگرس مركزي و جنوبي سبب شد.

مرادي با اشاره به حركت كند اين سامانه گفت: اين سامانه كم فشار حركت بسيار كندي دارد و خيلي آرام در حال ورود به نيمه غربي كشور است به همين دليل بارش‌هاي رگباري، آذرخش، وزش باد و گاهي ريزش تگرگ تا آخر هفته در نيمه غربي، دامنه‌هاي زاگرس، مناطقي از جنوب، مناطقي از مركز و بتدريج در ارتفاعات و دامنه‌هاي البرز تداوم خواهد داشت.

مرادي با هشدار به مردم ادامه داد: با توجه به بارش‌هاي شديد در حاشيه زاگرس مركزي و جنوبي، همچنين در غرب كشور، احتمال جاري شدن سيلاب‌هاي محلي و طغيان رودها وجود دارد.

وی بیان داشت: همچنين كشاورزان و باغداران بايد براي حفاظت محصولات خود در برابر ريزش تگرگ تمهيدات ويژه‌اي به كار برند. در ارتفاعات زاگرس و در مناطق سردسيري غرب كشور احتمال بارش برف نيز وجود دارد.

اين پژوهشگر در آخر افزود: از دوشنبه به بعد بارش‌ها علاوه‌بر مناطق ياد شده، بار ديگر به شمال غرب و مناطقي از جنوب غرب كشور هم سري مي‌زند و در مناطق سردسير شمال غرب هم احتمال بارش برف وجود دارد./ک

برچسب ها: جنوب ، غرب ، هشدار ، سیلاب
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.