معاون برنامه‌ريزي وزير صنعت، معدن و تجارت پيشنهاد کرد که امسال صندوق توسعه ملي از محل منابع ارزي و ريالي سهمي را به پشتيباني از صادرات خدمات و توسعه کمي و کيفي اين بخش مهم اختصاص دهد.

به گزارش سرويس اقتصادي باشگاه خبرنگاران ،سيد عليرضا شجاعي با بيان اين که ايران قابليت بالايي در صادرات خدمات دارد که متاسفانه تا کنون کمتر به آن پرداخته شده است، افزود: حوزه خدمات محورهاي مختلفي را شامل مي‌شود که از آن جمله مي‌توان به گردشگري، نرم افراز و فناوري اطلاعات، خدمات فني مهندسي، خدمات پزشکي، خدمات نيروي کار، خدمات بانکي و بيمه‌اي و مواردي از اين دست اشاره کرد.
وي با اشاره به آمارهاي بين‌المللي در خصوص صادرات خدمات ايران اظهار کرد: براساس اين آمارها، صادرات خدمات ايران در سال 2000 حدود 2.2 ميليارد دلار بود که اين ميزان صادرات در سال 2010 به 8.3 ميليارد دلار افزايش يافت که رشد پنج برابري داشته است.
شجاعي يادآور شد که تجارت خدمات در کل جهان در سال 2010 بيش از سه هزار و 800 ميليارد دلار بوده که نشان دهنده بازار خوب اين حوزه است.
معاون وزير صنعت، معدن و تجارت يادآور شد: صادرات خدمات فني و مهندسي طي برنامه چهارم (84-88) بيش از 10 ميليارد دلار بود که بيانگر توانمندي خوب کشورمان در اين حوزه است.
در همين حال هدف‌گذاري صورت گرفته براي صادرات شش حوزه خدمات فني و مهندسي، فناوري اطلاعات، گردشگري و توريسم، حمل و نقل ترانزيت، خدمات نيروي کار و مالي و بيمه‌اي در سال جاري بيش از 18 ميليارد دلار است.
شجاعي ادامه داد: در همين راستا در صندوق توسعه ملي جهت صدور خدمات فني و مهندسي تدابير خوبي انديشيده شده که اميدواريم امسال اين پشتيباني براي همه حوزه‌هاي خدماتي تسري يابد از اين رو پيشنهاد مي‌شود امسال صندوق توسعه ملي از محل منابع ارزي و ريالي سهمي را به پشتيباني از صادرات خدمات و توسعه اين بخش مهم اختصاص دهد.
وي افزود: البته تسهيلگري و توسعه در صادرات خدمات توسط ساير دستگاه هاي مرتبط با اين حوزه نيز ضروري است./ک
برچسب ها: صادرات ، خدمات ، کشور
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار