فرماندار درمیان با تاکید بر اینکه ۱۲ معدن در حال بهره‌برداری در این شهرستان وجود دارد، گفت: میزان ذخیره قطعی مواد معدنی شهرستان بیش از ۳۸ میلیون تن تخمین زده می شود.

 

به گزارش  خبرنگار باشگاه خبرنگاران بیرجند ؛ رجبعلی براتی در نشست ستاد اجرایی توسعه بخش معدن شهرستان درمیان اظهار کرد: میزان سرمایه‌گذاری در بخش معدن درمیان 33 میلیارد و 695 میلیون ریال است که 155 نفر در این زمینه اشتغال دارند.

وی با بیان اینکه میزان استخراج مواد معدنی شهرستان سالیانه در حدود 361 هزار تن است، گفت: میزان ذخیره قطعی مواد معدنی شهرستان بیش از 38 میلیون تن تخمین زده می شود.

فرماندار درمیان از وجود 5 نوع ماده معدنی در درمیان خبر داد و افزود: 5.6 درصد از میزان ذخیره قطعی معدنی استان در شهرستان درمیان قرار دارد.

وی گرانیت، آهک، سنگ لاشه، بنتونیت و مارن از جمله معادن غیر فلز شهرستان برشمرد و اضافه کرد: لزوم فراوری محصولات خام معدنی در شهرستان به منظور ایجاد ارزش افزوده و نیز کاهش هزینه ها در این بخش ضروری به نظر می رسد.

وی با اشاره به مزیت‌های معدن و صنایع‌معدنی در توسعه اقتصاد منطقه ‌گفت: معدن پایه و اساس رشد و توسعه بخش صنعت و ‌تولید است.

براتی گفت: ‌برای توسعه بخش معدن ‌باید سرمایه‌گذاری در بخش معدن ‌افزایش یابد همچنین حضور پررنگ بخش‌خصوصی در ‌این حوزه بسیار موثر خواهد بود.

وی با بیان اینکه شهرستان درمیان به لحاظ معدنی از توانمندی های قابل توجهی برخوردار است و به دلیل دارا بودن شرایط خاص زمین شناسی، نشانه های معدنی فراوانی در آن به چشم می خورد، گفت: در صورت تمرکز و سرمایه گذاری بیشتر در این بخش می توان بسیاری از شاخص های بهره مندی شهرستان بویژه اشتغال را با تکیه بر استعدادهای معدنی ارتقاء بخشید.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان خراسان جنوبی نیز گفت: در حال حاضر316 معدن دارای پروانه بهره برداری با احتساب شهرستان طبس با ذخیره قطعی 685 میلیون تن در خراسان جنوبی وجود دارد.

علیرضا جمیع اظهار کرد: خراسان جنوبی رتبه هشتم ذخایر معدنی کشور را به خود اختصاص داده است.

وی با بیان اینکه میزان استخراج اسمی سالیانه معادن استان 6.5 میلیون تن است، گفت: از مجموع 68 ماده معدنی موجود در کشور 35 مورد از آن در استان خراسان جنوبی شناسایی شده است.

وی میزان سرمایه‌گذاری در بخش معدن خراسان جنوبی را بیش از یکهزار و 300میلیارد ریال عنوان کرد و افزود: سهم بخش معدن در اشتغال استان 6225 فرصت شغلی است.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان اهتمام در توسعه معادن استان را یکی از مصادیق حماسه اقتصادی بیان کرد و اظهار داشت: تشکیل ستاد اجرایی توسعه معادن در استان‌ها نیز گامی در راستای شعار سال است.

به گزارش روابط عمومی فرمانداری درمیان، جمیع با بیان اینکه معدن اولین حلقه زنجیره تولید و مولد اشتغال پایدار است افزود: پهنه بندی و ظرفیت سنجی معادن استان تا خرداد ماه سال جاری به اتمام می رسد.

وی از صدور 371 پروانه اکتتشاف معدن در استان خبر داد و یادآور شد: از این تعداد 17 پروانه در حوزه شهرستان درمیان است./ب

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.