مدیر دیسپچینگ شرکت ملی گاز ایران، با اشاره به اينكه زمستان سال گذشته در زمينه ميزان گاز دريافتي از منابع داخلي مشابه زمستان سال 90 بوده است، با این تفاوت که واردات گاز کاهش چشمگیر (٦١ درصدی) داشته است گفت: اضافه شدن تعداد مشتركين گاز و مديريت شبكه انتقال گاز گذر از زمستان، ساده شد.

به گزارش خبرنگار اقتصادي باشگاه خبرنگاران، حسن منتظر تربتی به تشريح عوامل مؤثر در عبور از زمستان سال پیش پرداخت و گفت: طي سال قبل حدود 10 درصد به زيرساخت هاي مصرف گاز در كشور افزوده شد و نزدیک به ١٨٠ میلیارد متر مکعب گاز در کشور مصرف شد.

وي تصريح كرد: بهر ه گیری از ذخیره یک میلیارد متر مکعبی خطوط لوله (لاین پک) و مدل پیش بینی مصرف گاز از ديگر عوامل موثر در گذر از زمستان سال ٩١ بود.

مدیر دیسپچینگ شرکت ملی گاز ایران اظهار داشت: با توجه به گسترش شبکه انتقال گاز به ویژه در چند سال گذشته، میزان ذخیره گاز در داخل خطوط لوله به یک میلیارد مترمکعب رسید که از اين طريق امکان استفاده روزانه ١٠٠ میلیون مترمکعب گاز فراهم شد.

وي، بهره گیری از مدل پیش بینی مصرف گاز را از دیگر عوامل موثر در مدیریت مصرف این حامل انرژی در زمستان سال گذشته برشمرد و گفت: اطلاعات گردآوری شده از چهار سال گذشته در خصوص مقادیر مصرف و جنبه های مختلف وضعیت جوی کشور کمک کرده است تا بتوان براساس آن مصرف گاز به نحوی تقریبا دقیق پیش بینی شود.

تربتی بهره برداری از دو تاسیسات تقویت فشار سمنان و پارچین و بهره گیری مطلوب از سامانه دیسپچینگ کشور را در راهبری تامین و توزیع گاز از دیگر مواردی برشمرد که عبوربدون مشکل از زمستان سال گذشته را رقم زده است.

وي خاطرنشان نمود: با تو جه به كاهش واردات گاز از تركمنستان و نگراني هايي كه در تامين گاز مورد نياز شمال كشور وجود داشت خوشبختانه با تکیمل و به بهره برداري رسيدن خط سوم آذربایجان تا رشت، گاز مورد نياز شمال كشور را از طريق مركز تامين نموديم.

تربتی با اشاره به اينكه در سال گذشته ٤,٦ میلیارد مترمکعب گاز ترش عسلویه در پنج ماه سرد سال در دو پالایشگاه بید بلند و فجرجم پالایش و به خطوط سراسری ارسال شد گفت: اين ميزان در مقایسه با سال  ما قبل خود ١.٣میلیارد مترمکعب افزایش داشته است كه اين حجم افزايش نيز از عوامل موثر در گذر از زمستان بوده است.

مدیر دیسپچینگ شرکت ملی گاز ایران بابیان این که در زمستان سال گذشته  ٦ توده هوای سرد وارد کشور شد،تصریح کرد: بهره گیری از مجموعه عوامل یاد شده موجب شد تا این فصل سرد سال که دما در استان های مختلف کشور افت محسوسی داشت، بدون ایجاد مشکل برای مردم، سپری شود.
برچسب ها: گاز ، کاهش ، واردات ، مصرف ، خط لوله
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار