در این که موزه یکی از آیینه‌های تمام نمای تاریخ و فرهنگ ملت هاست شکی نیست. همه می پذیریم که این آیینه تمام نما باید جلوه ای باشد از تمام فرهنگ کهن و قدیم یک ملت، اما موزه ای که قرار است ساعاتی هر چند اندک، ساعاتی از فراغت بیش از 25 میلیون زائی که به مشهد می آیند را پر کند، باید چه کارکردی داشته باشد؟


به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران مشهد در این که موزه یکی از آیینه های تمام نمای تاریخ و فرهنگ ملت هاست شکی نیست. همه می پذیریم که این آیینه تمام نما باید جلوه ای باشد از تمام فرهنگ کهن و قدیم یک ملت، اما موزه ای که قرار است ساعاتی هر چند اندک، ساعاتی از فراغت بیش از 25 میلیون زائی که به مشهد می آیند را پر کند، باید چه کارکردی داشته باشد؟ موزه ای به بزرگی هشت سال زمان و وعده عمل نشده، موزه ای که همچنان برای شهروندان و زائرانی که به مشهد می آیند کم و کیف محتوای آن و اینکه قرار است این موزه نماینده چه چیزی باشد، ابهام وجود دارد، موزه ای با میلیاردها تومان هزینه و آینده ای که هنوز نمی توان در مورد آن اظهار نظری کرد و باید آن را به دلیل وعده های بسیار داده شده و عمل نشده برای آن، "موزه بزرگ وعده ها" نام نهاد!

افزایش یک روزه ماندگاری زائران با موزه خراسان!

ماه های ابتدایی سال 1384 بود که کلنگ «موزه بزرگ خراسان» در گوشه ای از پارک کوهسنگی مشهد به زمین خورد و عملیات ساخت و ساز آن آغاز شد و در همان زمان در کنار تعیین بازه زمانی 3 الی 4 ساله برای افتتاح این موزه، اعلام شد ساخت و بهره برداری از موزه بزرگ خراسان ماندگاری زائران را در مشهد یک روز افزایش خواهد داد!

حال با گذشت 8 سال از زمان اجرای طرح عمرانی موزه بزرگ خراسان، این موزه همچنان پروسه طولاني ساخت را طي مي‌كند. تا به امروز مسئولان زيادي،‌ از رئیس سازمان میراث فرهنگی کشور گرفته تا معاونان استاندار و مدیران کل سابق میراث فرهنگی استان وعده‌‌هاي زيادي در مورد پايان ساخت و زمان بهره‌برداري آن داده‌اند؛ وعده‌هايي كه چشم‌انداز پيش روي آنها سرابي بيش نبوده است، با این حال آنچه که حالا مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان رضوی در گفتگو با خبرنگار ما بیان مي‌كند،‌ بر اساس پیشرفت فیزیکی این امیدواری را می دهد که این آخرین وعده بهره برداری از «موزه بزرگ خراسان» باشد.

در حال خرید تجهیزات موزه بزرگ خراسان هستیم

علی مومنی که در اواخر سال گذشته وعده افتتاح موزه بزرگ خراسان را اولین ماه بهار یعنی فروردین امسال اعلام کرده بود، بعد از آماده نشدن این موزه در این تاریخ ياد شده می گوید: برای تکمیل بخش های پایانی موزه بزرگ خراسان منتظر اعتبارات بوده ایم که بخشی از این مبلغ اختصاص یافته و بر اساس آن با تمام سرعت در حال کار هستیم.

وی تصریح می کند: از آن جایی که تصميم بر این است که حتما تجهیزات موزه بزرگ خراسان از شرکت های مشهدی خریداری شود بر همین اساس هم بعد از شناسایی این شرکت ها قراردادها منعقد شده و در حال خریداری موارد مورد نیاز هستیم.

وی با اعلام پیشرفت 90 درصد پروژه موزه بزرگ بعد از گذشت 8 سال در عین حال که توضیحی در خصوص تجهیزات آن نمی دهد، اطمینان می‌دهد: ان شاء ا... به زودی خرید تجهیزات این موزه به اتمام خواهد رسید و در طی 2 ماه آینده شاهد افتتاح آن خواهیم بود.

او البته ترجیح می‌دهد زیاد درباره هزینه هایی که برای آماده سازی موزه بزرگ خراسان صورت گرفته صحبت نکند، اما تاکید می کند: ما عزممان را جزم کرده ایم که به زودی این پروژه را به سرانجام برسانیم زیرا می خواهیم جلوی هزینه ها گرفته شود.

به گفته وی هر روز که می گذرد ساخت این پروژه هم گران تر می شود و این موارد و مخارج مربوط به بیت المال است درست نیست بیشتر از این طول بکشد.

پشت پرده موزه بزرگ خراسان

گذشته از سخنان مومنی که خبر از افتتاح موزه بزگ خراسان می دهد و همه اطلاعات و آماري كه تاكنون در مورد این موزه منتشر شده و كما بيش همه مي‌دانيم. اطلاعات و آمار ديگري هم هستند که پشت پرده ده ها وعده در مورد زمان افتتاح تاکنون دیده و گفته نشده كه بطور طبيعي فقط منابع آگاه داخل سازمان ميراث فرهنگي از آن با خبر هستند. اطلاعاتي قابل تأمل در مورد كم و كيف ساخت موزه بزرگ خراسان که فقط تاسف را به دنبال دارد.

در همين مورد و بر اساس اعلام يك منبع آگاه در اداره كل ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري خراسان رضوي، هزينه‌هاي چندين و چند باره در موزه بزرگ خراسان امري است كه اگر چه مديران اين اداره كل تلاش فراواني مي‌كنند تا از انتشار و رسانه‌‌اي شده آن جلوگيري كنند اما شايد جالب باشد مسئولان استاني دلايل تأخير بسيار طولاني براي اتمام و آماده افتتاح شدن اين پروژه را نيز هر چند مختصر، مروري دوباره بفرمايند!

بر اساس اطلاعات واصله،‌ چند ماه قبل و درست زماني كه كار تعبيه «در» بزرگ موزه بزرگ خراسان به پايان رسيد، با دستور يكي از مهندسان اين اداره كل و به بهانه جانمايي نامناسب و قرار گرفتن در نزديكي سرويس‌هاي بهداشتي،‌ درب ياد شده با هزينه گزافي جا‌به‌جا شد اما چند روز بعد مقام مسئول ديگري در اداره،‌ با عصبانيت فراوان دوباره دستور داد این در به همان مكان قبلي خود باز گردد و همين دستورهاي پياپي هزينه‌ ميلياردي روي دست اين اداره كل گذاشت.

اما اين همه تغييرات نيست بلكه تعويض چند باره كاشي‌هاي داخل سالن اصلي نيز يكي ديگر از مواردي است كه هزينه‌هاي تحميل شده بر مجموعه ميراث فرهنگي استان براي اين موزه را چندين و چند برابر كرده است؛‌ آن هم كاشي‌هايي كه با قيمت بالايي خريداري شده‌ بود و هر بار به بهانه عدم تطابق با هارموني موزه و مواردي از اين دست كنده شده و جاي خود را با كاشي‌هاي ديگر عوض كردند.

در يكي ديگر از شيرين‌كاري‌هاي ياد شده، دستگاهي به قيمت نزديك به 200 ميليون تومان براي تأمين برق اين موزه خريداري شد اما از آنجا كه بنا به ادعاي يكي از مهندسان اين سازمان، ولتاژ دستگاه مربوطه با ولتاژه برق تعبيه شده در موزه هم‌خواني ندارد، دستگاه جديدي خريداري شد و دستگاه قبلي نيز 6 ماهي مي‌شود كه توسط باد و برف و باران و آفتاب مورد لطف قرار مي‌گيرد.

همه این بریز و بپاش ها در ساخت یک موزه در حالی است كه طبق گفته مسئولان ميراث فرهنگي استان، نبايد بيت‌المال فداي سلايق و ايده‌هاي شخصي شود و اساساً‌ مگر موزه بزرگ خراسان يك مدير مشخص ندارد كه در مورد تمام بايد و نبايدهاي سخت‌افزاري و نرم‌افزاري اين موزه پاسخ بدهد؟/س


برچسب ها: تمام ، فرهنگ ، کهن
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.