استاندار خراسان رضوی در پاسخ به دعوت رسمی والی هرات، در راس هياتي متشكل از مديران بخش هاي دولتي و خصوصي به افغانستان سفر، و با مقامات این استان دیدار کرد که در نتیجه، تفاهم نامه همکاری بین دو استان خراسان رضوی و هرات به امضای طرفین رسید.


به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران مشهد محمد حسین فروزان مهر اظهارکرد: این سفر دو روزه در راستای پاسخ به دعوت رسمی والی هرات و با هدف تحکیم و گسترش روابط میان دو استان همجوار، با توجه به اصل منافع ملی و بر اساس توافقات وتفاهم نامه های امضا شده قبلی بین دولت جمهوری اسلامی ایران و جمهوری افغانستان و تاکید بر رعایت احترام متقابل و حسن همجواری صورت گرفت.

وی گفت: امضای تفاهم همکاری بین دو کشور در حوزه های صنعتی، تجاری، علمی، فرهنگی، بهداشتی، خدمات شهری، زراعی و محیط زیست در چارچوب قوانین دو کشور و مبتنی بر اولویت سیاست خارجی از جمله دستاوردهای این سفر بود.

استاندار خراسان رضوی افزود: دو طرف ضمن ابراز علاقه برای توسعه همکاری های اقتصادی بین دو استان، بر اجرایی شدن توافقات قبلی و رفع موانع آنها تاکید نمودند.

فروزان مهر خاطرنشان کرد: تسهیل در روند فعالیت تجار و بازرگانان دو طرف، تسریع در مبادله کالا، تبادل هیات های تجاری، تقویت اتاق های بازرگانی وتجارت دو استان، برپایی نمایشگاه توانمندی های اقتصادی به صورت اختصاصی و بین المللی و رفع موانع موجود در زمینه سرمایه گذاری در امور تولیدی، کشاورزی، صنعتی وتجاری از جمله تاکیدات طرفین در حوزه صنعتی وتجاری بود.

وی تصریح کرد: زمینه سازی جهت ایجاد و تداوم روابط بین مراکز آموزشی، برگزاری سمینارهای تخصصی، آموزش نیروی کار، تبادل امکانات آموزشی و استاد و دانشجو ، تداوم و گسترش توریسم درمانی، کنترل بیماری های واگیر منطقه ای، اعزام استاد به مراکز فنی وحرفه ای هرات و پذیرش کارآموز و همچنين همکاری های مشترک فرهنگی از جمله موزه سینما، مرمت و نگهداری بناهای تاریخی و برگزاری هفته های فرهنگی نیز از دیگر توافقات در حوزه علمی، فرهنگی، و بهداشتی می باشد.

استاندار خراسان رضوی اظهارکرد: در حوزه خدمات شهری و محیط زیست هم مقرر گردید دوره های آموزشی با هدف حفظ اکولوژی منطقه ای، حفظ محیط زیست و استفاده بهینه از منابع طبیعی برگزارگردد و همچنین از طریق شرکت های توانمند بخش خصوصی در راستای گسترش و انتقال دانش وتجارب فنی و تکنیکی برای امور فنی و مهندسی حوزه های شهری هرات اقدام شود .

فروزان مهر گفت: طرفین توافق نمودند تا در امور کشاورزی، دامپروری و آبزیان با یکدیگر همکاری نمایند و زمینه های لازم را برای تبادل دانش و تجارت علمی و سرمایه گذاری بخش خصوصی در دو استان فراهم نمایند.

وی افزود: استان خراسان رضوی اعلام آمادگی نمود تا با مشارکت بخش خصوصی در انتقال دانش وتجارب فنی و تکنولوژی در حوزه های مختلف با ولایت هرات همکاری نماید.

استاندار خراسان رضوی در پایان با تاکید بر استفاده از وجود مضجع شریف رضوی به عنوان عظیم ترین ظرفیت فرهنگی کشور اظهارکرد: زمینه سازی برای حضور زائران از کشور افغانستان یکی از مهمترین خواسته های طرف مقابل بود که این مهم با جدیت از سوی مدیریت عالی استان دنبال میگردد.

شايان ذكر است: ملاقات رسمی بین هیات های دو طرف و استانداران، دیدار با سرکنسول و تجار ایرانی مقیم هرات، بازدید از اماکن فرهنگی هرات و شركت در ضیافت شام که به مناسبت حضور استاندار خراسان رضوی در هرات برگزار شده بود، از جمله برنامه های این سفر دو روزه بود.

گفتنی ست معاونان زيارت و برنامه ريزي استانداري خراسان رضوي، مديران بخش هاي صنعت، معدن و تجارت، فني و حرفه اي و همچنين روساي تشكل هاي بخش خصوصي، اتاق بازرگاني و اتحاديه صادر كنندگان استان، فروزان مهر را در اين سفر همراهي مي نمودند/ .س


برچسب ها: استاندار ، خراسان ، رضوی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.