کاندیدای احتمالی انتخابات ریاست‌جمهوری گفت: برای رفع مشکلات آرمانگرایی به تنهایی جواب نمی‌دهد بلکه باید واقعیت‌ها را هم به آرمانگرایی اضافه کرد و از حاصل آن‌ها تدبیر مناسب اندیشید.

به گزارش گروه استان هاي باشگاه خبرنگاران ، یحیی آل‌اسحاق که به دعوت حزب مؤتلفه اسلامی کهگیلویه و بویراحمد برای تبیین مواضع انتخاباتی خود به یاسوج سفر کرده بود در جمع برخی بانوان کهگیلویه و بویراحمدی اظهار کرد: باید به صورت ریشه‌ای بانوان و ظرفیت‌های آنان مورد توجه قرار گیرند و این موضوع از حالت شعاری خارج شود.

کاندیدای احتمالی انتخابات ریاست‌جمهوری با بیان این‌که جمهوری اسلامی به زن کرامت بخشید، ابراز کرد: این آماری بسیار امیدوار کننده است که اکنون حدود 65 درصد از فارغ‌‌التحصیلان دانشگاهی کشور بانوان هستند.

این عضو ائتلاف پنج‌گانه اصولگرایان تصریح کرد: واقعیت این است که زنان ظرفیت 50 درصدی این کشور هستند که باید در امور مختلف از این ظرفیت استفاده بهینه‌ای شود.

آل‌اسحاق افزود: زن می‌تواند در کشور و حکومت اسلامی هر دو نقش اداره خانواده و اداره جامعه را در سطح کلان‌تر بر عهده داشته باشد که عدم توجه به این ظرفیت چالش درست می‌کند.

کاندیدای ائتلاف پنج‌گانه اصولگرایان عنوان کرد: امروز هر چه داریم از مادران و همسران فداکار است و برای ارزش وجودی زن و اعتمادی که نظام به این قشر دارد لازم است به فرمایشات امام راحل و رهبری مراجعه کنیم.

آل‌اسحاق با تأکید بر این که عدم توجه به این ظرفیت ویژه در جامعه چالش ایجاد می‌کند، متذکر شد: چه اشکال دارد که مسئولیت امور زنان را به خودشان بسپاریم چرا که مشکلات خود را بهتر از ما مردان می‌دانند.

وی نگاه جنسی و سیاسی به زن را آفتی بزرگ دانست و گفت: امروز دیگر باید شعار دادن درباره زنان را کنار بگذاریم و در عمل از ظرفیت 50 درصدی آن‌ها استفاده  کنیم.

کاندیدای احتمالی انتخابات ریاست جمهوری 92 ادامه داد: زنان به راحتی و بهتر از مردان می‌توانند وزارتخانه‌هایی همچون بهداشت، آموزش و پرورش و فرهنگ و ارشاد اسلامی را اداره کنند. 

یحیی آل‌اسحاق همچنین در نشست مشترک با خبرنگاران و بانوان کهگیلویه و بویراحمدی اظهار کرد: باید بدانیم که مشکلاتمان چیست و آن کسی که می‌خواهد برای انتخابات بیاید لازم است در همه حوزه‌ها اعم از داخلی و خارجی ظرفیت‌ها و تهدیدها و فرصت‌ها را بشناسد.

کاندیدای احتمالی انتخابات ریاست‌جمهوری به مشکلاتی که دشمن درصدد است برای این ملت ایجاد کند اشاره کرد و افزود: آن‌ها با تغییر جنگ از حوزه نظامی و سیاسی امروز می‌خواهند منابع مالی ما را قطع کرده و امکان رشد را از ما بگیرند و بگویند که دین اسلام برای حاکمیت مطلوب نیست و این‌گونه بین اسلام و مردم از یک سو و از سوی دیگر میان مردم و مسئولان فاصله بیندازند و آشوب ایجاد کنند.

آل‌اسحاق با ذکر این سخن که امروز در بیرون یک دشمن جدی داریم، تأکید کرد: این دشمن نمی‌خواهد پیشرفت‌های ما را ببیند چرا که تاکنون پیشرفت‌های خوبی داشته‌ایم و این یعنی همان چیزی که دشمن چشم دیدن آن را ندارد.

مشکلات اقتصادی کشور در دو حوزه خرد و کلان

وی روی دیگر سکه را برخی مشکلات در کشور دانست و بیان کرد: در کلان اقتصادی مشکلاتی همچون بیکاری، تورم، برخی بی‌نظمی‌های ارزی و سرمایه‌گذاری در حوزه اقتصاد را داریم.

کاندیدای حزب مؤتلفه اسلامی از مشکلات خرد اقتصادی هم گفت و افزود: مشکلات مسکن، سلامت، ازدواج و غیره هم وجود دارد که باید با تغییر نگاه در سه حوزه مدیریتی، اقتصادی و اجتماعی گام در راه برطرف کردن آن‌ها برداریم.

وی مدعیان آبادانی اقتصاد در کشور را سه دسته معرفی کرد و با برشمردن اصلاحاتیون، دولتی‌های کنونی و اصولگرایان به تبیین دیدگاه‌های آنان پرداخت.

الگوی اصلاحاتی‌ها در اقتصاد تمام غربی است

آل‌اسحاق از دسته اول یا همان جریان اصلاحات و دیدگاه‌ها آنان گفت و افزود: آن‌ها معتقدند که با متد می‌توانند کشور را اداره کنند و عقبه ذهنی دارند و دارای برنامه هستند و جایگاه آن‌ها هم در نظام مشخص است.

وی بیان کرد: آن‌ها معتقدند بهترین راه اداره کشور بر طبق مدل‌های غربی و الگوی آن‌ها بانک جهانی است و در حوزه اقتصاد به سیستم توسعه اعتقاد دارند.

وزیر اسبق بازرگانی ادامه داد: دسته دوم دولتی‌ها هستند که کارنامه آن‌ها مربوط به کارهای امروز در عرصه اقتصاد است و اصرار دارند که وضعیت کنونی ادامه پیدا کند.

حامیان دولت در اقتصاد رادیکال فکر می‌کنند

آل‌اسحاق تصریح کرد: حامیان دولت رادیکال فکر می‌کنند و معتقدند کشور آرمانی باید جلو برود و تمام تفکر آن‌ها در حوزه اقتصاد و بین‌الملل بر همین اساس است.

وی اصولگرایان را در دسته سوم معرفی کرد و افزود: آن‌چه که اصولگرایان معتقد به آن هستند این است که می‌گویند پیشرفت بدون عدالت نمی‌خواهیم.

کاندیدای احتمالی انتخابات ریاست‌جمهوری ادامه داد: همه حرف جریان اصولگرا این است که پیشرفت بدون عدالت و عدالت بدون پیشرفت نمی‌خواهیم و شعار اصولگرای اصیل، واقعیت‌نگری همراه با آرمان‌گرایی است.

آل‌اسحاق با تأکید بر این که به دنیای مردم می‌اندیشیم، خاطرنشان کرد: منتها به این هم می‌اندیشیم چه باید کرد که وقتی دنیای مردم آباد می‌شود دین آن‌ها خراب نشود و آرمان‌ها از بین نروند.

پالان‌دوزی هم علم می‌خواهد چه برسد به اقتصاد

وی بهترین ابزار موفقیت در اقتصاد را علم دانست و با انتقاد از برخی کارهای غیر علمی در اقتصاد گفت: چطور است که بنا به ضرب‌المثلی ترکی پالان‌دوزی علم می‌خواهد و اقتصاد نیازی به علم ندارد.

این کاندیدای احتمالی انتخابات ریاست‌جمهوری با بیان این‌که آرمان‌ها را باید به عنوان اصل و نه به دید حاشیه در اقتصاد نگریست، افزود: اصولگرایان معتقدند در اداره امور کشور واقعیت‌ها را باید دید و اجازه نداد دشمنان با برخی کاستی‌ها آرمان‌ها را مورد هجوم قرار دهند.

آل‌اسحاق بهترین اگوی اقتصادی متناسب با نظام اسلامی را متعلق به اصولگرایان دانست و گفت: ادعای ما این است که دو جریان دیگر می‌خواهند به صورت انتزاعی کشور را اداره کنند همچنان‌که اصلاح‌طلبان معتقدند اگر کشور را توسعه بدهیم مشکلات اتوماتیک‌وار برطرف می‌شود و دولتی‌ها هم می‌گویند به هر قیمتی به دنبال رفع شکاف‌ها باشیم و همه بودجه را به سمت کارهای عمرانی ببریم.

وی از پریدن دولت روی شاخه هزینه گفت و عنوان کرد: با یارانه منابع را توزیع می‌کنند و نهایتا در این راه به سرمایه‌گذاری و تولید کمتر توجه ‌می‌شود و امروز هم که می‌بینیم بر اثر همین توزیع نادرست 45 هزار تومان یارانه می‌دهند و 75 هزار تومان تورم ایجاد شده است.

عضو ائتلاف پنج‌گانه اصولگرایان مردم ایران را عاشق دین دانست و گفت: اسلام بهترین راه را در اقتصاد پیش روی ما گذاشته و همه به واسطه این دین دوستی ملزم به لحاظ کردن دستورات آن حتی در اقتصاد هستیم و دین‌ستیزان جایگاهی در این چرخه ندارند.

یحیی آل‌اسحاق در جمع دانشجویان دانشگاه آزاد یاسوج با تبیین مواضع انتخاباتی خود اظهار کرد: در دوره‌ای که قوه مجریه در اختیار اصلاح‌طلبان و کارگزاران بود، روی درآمدزایی و تولید تکیه می‌شد و در دوره احمدی‌نژاد بدون توجه به تولید و اشتغال بر فاز توزیع درآمدها تکیه شده است.

کاندیدای احتمالی انتخابات یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری افزود: اصلاح‌طلبان روی شاخه توسعه، درآمد و سازندگی سوار شدند و دولت نهم و دهم روی شاخه عدالت، هزینه و توزیع درآمدها سوار شد که هر دو رویکرد به تنهایی با مشکلات عدیده‌ای در اداره کشور مواجه شدند.

وی گفت: در دولت نهم و دهم درآمد بسیار خوبی از نفت عاید کشور شد که این موضوع با سیاست دولت نیز همخوانی داشت و به راحتی سیاست آقای احمدی‌نژاد در توزیع این درآمدها بر مبنای عدالت و توجه به اقشار پایین دست جامعه اجرایی شد.

آل‌اسحاق تأکید کرد:‌ نگاه دولت نهم و دهم به مردم، نگاهی جامع و کامل بود ولی متأسفانه از تولید و اشتغال غافل شدیم.

وی توجه صرف به تولید و سازندگی و همچنین نگاه صرف به توزیع درآمدها میان دهک‌های پایین را راهگشا ندانست و افزود: مدل اقتصادی من در صورت رئیس جمهور شدن یک حد وسط از این دو طرز تفکر است.

این کاندیدای احتمالی انتخابات ریاست جمهوری با تبیین برخی دیدگاه‌های خود ادامه داد: اکنون دنیا به این نتیجه رسیده است که مدل اقتصاد دولت ـ ملت بهترین مدل اقتصادی است و من در دولت آینده این مدل را پیاده می‌کنم.

وی تصریح کرد: واقعیت‌‌نگری آرمانگرا نیز رویکرد من در مدیریت کشور خواهد بود.

آل‌اسحاق عنوان کرد: این مبنای فکری ما از 30 سال پیش است که برای آن هزینه داده‌ایم و مدلی است که امروز نیز در اروپا و دیگر نقاط دنیا به آن رسیده‌اند.

کاندیدای احتمالی یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری، رئیس قوه مجریه را مدیرعامل کشور خواند و بیان کرد: رئیس جمهور رئیس مجمع و  رئیس هیئت مدیره نیست و شخصی که می‌خواهد سکان این قوه را به عهده بگیرد باید به این موضوع توجه کند.

یحیی آل‌اسحاق شامگاه در جمع فرهنگیان یاسوج اظهار کرد: در میان سه تفکر اقتصادی رایج و کنونی کشور بهترین نسخه از آن اصولگرایان است.

کاندیدای احتمالی انتخابات ریاست‌جمهوری ابراز کرد: تفکر اقتصادی اصولگرایی تلفیقی از واقعیت‌ها و آرمان‌ها بوده و دین و دنیای مردم را مدنظر دارد.

وی افزود: منافع ملی با آرمان‌های ما عجین است و به همین دلیل هیچ‌گاه به مانند دو نحله دیگر به فکر توسعه صرف و عدالت صرف بدون در نظر گرفتن یکی از دو شاخصه آرمان‌گرایی و واقعیت‌گرایی نیستیم.

آل‌اسحاق سپس به مبحث آموزش و پرورش و بهترین نوع و نحوه اداره آن پرداخت و گفت: اکنون 20 درصد کل بودجه کشور صرف آموزش و پرورش می‌شود و آموزش جزو 5 نیاز اصلی مردم است.

وی بیان داشت: یک پنجم مسائل اساسی و بودجه کشور و بخش گسترده‌ای از نیروی انسانی مربوط به آموزش و پرورش بوده که لازم است مدیریت صحیحی برای آن داشته باشیم و باید این مدیریت از درون همین خانواده بزرگ باشد.

وی متذکر شد: روال کنونی برای آموزش و پرورش پویا درست نیست؛ به همین دلیل باید از همه ظرفیت‌ها استفاده کنیم که توان ارتقای این نهاد انسان‌ساز را داشته باشد.

عضو ائتلاف پنج‌گانه اصولگرایان با بیان اینکه که چه اشکالی دارد مسائل آموزش و پرورش را به صورت منطقه‌ای کنیم، افزود: به این ترتیب هر استانی می‌تواند با ترکیب مدیران و صاحب‌نظران شورای عالی آموزش و پرورش داشته باشد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود در جمع فرهنگیان یاسوجی با بیان این‌که در بالقوه‌ها و داشتن ظرفیت‌ها هیچ‌ مشکلی نداریم، یادآور شد: باید ضمن حفظ اصول و آرمان‌ها به فکر رفاه مردم به بهترین نحو ممکن باشیم.

کاندیدای احتمالی انتخابات ریاست‌جمهوری با انتقاد از وضعیت موجود اقتصادی و با اشاره به اینکه هرگز قصد سیاه‌نمایی از خدمات دولتمردان را ندارم، عنوان کرد: با همه این ظرفیت‌های بالقوه که داریم اکنون 35 درصد بیشتر از حد معمول گران زندگی می‌کنیم که رفع آن آسان، اما با روش‌های معمولی کمی سخت به نظر می‌رسد.

وی از وجود 9 مشکل عمده خرد و کلان در حال حاضر گفت و افزود: اشتغال، بیکاری، تورم، نرخ سرمایه‌گذاری، نظام ارزی در حوزه مشکلات کلان و معیشت، سلامت، مسکن، ازدواج از مشکلات اقتصادی خرد به شمار می‌آیند که بخشی ریشه در ارتباطات خارجی و بخش عمده و بزرگتر مربوط به تدابیر داخلی است.

یحیی آل‌اسحاق در جمع مردم یاسوج در مسجد صاحب‌الزمان این شهر، مساجد را از مراکز مهم تصمیم‌گیری اجتماعی از صدر اسلام تاکنون دانست و گفت: در ایران اسلامی مساجد بیش از هر مرکز دیگری مورد توجه مردم برای مشورت کردن بوده چراکه مساجد رنگ تقوا و دین دارند.

کاندیدای احتمالی انتخابات ریاست‌جمهوری دوره یازدهم از انتخابات با مردم سخن گفت و افزود: کاندیداها باید با این نیت وارد انتخابات شوند که انقلاب را چند قدم به جلو ببرند و از کرامت مردم حفاظت کرده و مشکلات را به خصوص در بحث اقتصاد برطرف کنند.

آل‌اسحاق ارزیابی دقیق از سوابق کاندیداهای ریاست‌جمهوری از وضعیت گذشته و حال آن‌ها را برای یک انتخاب اصلاح در راستای رفع مشکلات کشور ضروری دانست و گفت: باید نقاط ضعف و قوت مورد ارزیابی قرار گیرد و ببینیم که اختیارات به چه تیپ افرادی واگذار می‌شود.

رئیس اتاق بازرگانی تهران یکی از ملزومات را تعریف دقیق جمهوری اسلامی از سوی کاندیداها دانست و افزود: این کاندیداها علاوه بر تعریف دقیق از نظام جمهوری اسلامی قادر به تعریف جامعی از مشکلات کشور باشند تا بتوانند در مقابل هر نقشه و حمله دشمن برنامه‌ای برای مقابله و دفاع داشته باشند.

آل‌اسحاق با ذکر این سخن که دشمن به هر دلیل دل خوشی از ما ندارد، عنوان کرد: دشمن ما را مغایر با اهداف خود می‌داند که لازم است در مقابل چنین تفکری با تدبیر در عرصه بین‌المللی عمل کنیم.

وی با بیان این‌که دولت باید در زمینه آمایش استان‌ها طرح و برنامه داشته باشد، افزود: دولت باید در حوزه‌های مختلف سرمایه‌گذاری راه‌حل ارائه کند.

وزیر اسبق بازرگانی با تأکید بر اینکه قصد سیاه‌نمایی ندارد، عنوان کرد: همه مشکلات قابل رفع است اگر تدبیر مناسب داشته باشیم و ادبیات خود را به نحوی تغییر دهیم.

وی تصریح کرد: در عرصه سیاست خارجی خطوطی داریم که مقام معظم رهبری ترسیم می‌کنند و باید در چارچوب آن حرکت کرد و تندروی و کندروی به خرج نداد.

آل‌اسحاق تجدید نظر در برخی رفتارها را ضروری دانست و افزود: دولت باید برخورد تهاجمی و تخاصمی را کنار بگذارد.

کاندیدای عضو ائتلاف پنج‌گانه اصولگرایان ریشه اصلی مشکلات داخلی را هم ناشی از بد اخلاقی دانست و گفت: اگر می‌خواهیم کشور رشد کند باید این فضای بد فعلی تبدیل به فضای تعاملی شود.

رئیس اتاق بازرگانی تهران در ادامه از مشکلات اقتصادی کنونی گفت و افزود: قرار بود سالی هشت درصد رشد اقتصادی داشته باشیم که اکنون به منهای یک و یک رسیده است و اکنون سه میلیون بیکار داریم که سالانه 600 هزار نفر به آن‌ها افزوده می‌شود و این تلاطمات ارزی هم زندگی مردم را بر هم می‌زند.

آل‌اسحاق به مقوله سلامت هم اشاره کرد و با ابراز نگرانی از وضعیت این حوزه مهم گفت: خدا می‌داند اگر کسی مشکل قلبی و یا کلیوی پیدا کرد باید چه کند چراکه راهی به جز فروش همه زندگی خود ندارد.

وی این مشکل را قابل رفع دانست و گفت: اکنون 66 درصد هزینه‌های سلامت را خود مردم می‌پردازند و تنها 30 و اندی را دولت متقبل می‌شود و از این 40 هزار میلیارد تومان هزینه، تنها 15 هزار میلیارد تومان آن را دولت پرداخته است.

کاندیدای احتمالی انتخابات ریاست جمهوری دوره یازدهم از کنار گذاشتن کارهایی که نمی‌توان کرد سخن گفت و افزود: یک دولت اصولگرای واقعی اعتقاد دارد با حفظ آرمان‌ها و توجه به واقعیت‌ها می‌توان مشکلات را برطرف کرد./ج1

برچسب ها: اقتصاد ، دولت ، آرمان ، انتخابات
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.