رئیس هیت مدیره انجمن فرهنگی زنان ناشر در جشن تجلیل از بانوان صنعت چاپ و نشر گفت: یکی از مهم‌ترین مشکلات بانوان ناشر توزیع نشدن کتاب در سراسر کشور و نبود مکانی برای عرضه و فروش کتا‌ب‌های آنان است.

به گزارش باشگاه خبرنگاران به نقل از ستاد خبری بیست و ششمین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران، مریم جدلی در این مراسم که پنجشنبه 12 اردیبهشت در سالن اجتماعات بخش ناشران بین‌الملل  نمایشگاه تهران برگزار شد، گفت: برخی ناشران قدیمی به تناسب تجربه و توانایی‌های مالی می‌توانند به راحتی کتاب‌های خود را در کشور توزیع کنند اما بانوان ناشر به این راحتی از این امکان برخوردار نیستند.  
رییس هیات مدیره انجمن فرهنگی زنان ناشر ادامه داد: در این میان انجمن فرهنگی زنان ناشر با عضویت حدود 70 بانوی ناشر از مسوولان فرهنگی کشور تقاضا دارد تا مکانی برای اجرای کارهای فرهنگی به آنان اختصاص دهند.  
جدلی با بیان این‌که بانوان بخشی از اصحاب نشر کشور را تشکیل می‌دهند، گفت: علاوه بر ناشران، نویسندگان، ویراستاران و تصویرگران بسیاری در فضای فنی مشغول فعالیت هستند که جایگاه و نقش آنان اغلب دیده نمی‌شود.  
وی حضور بانوان صنعت نشر در تولید کارهای فرهنگی را چشمگیر دانست و یادآور شد: با همه سختی‌های موجود در سر راه آنان برای کارهای بزرگ، بانوان باز هم به حضور خود در محیط‌های فرهنگی فعالیت گسترده دارند.  
جدلی از سرمایه و نقدینگی به عنوان لازمه فعالیت بانوان در حوزه نشر نام برد و اظهار کرد: اگر شرایطی ایجاد شود که برای حضور بانوان در حوزه نشر سرمایه‌ای از سوی بانک‌ها در قالب وام اعطا شود می‌تواند در این حوزه موثر باشد.  
وی همچنین به بخش دیگر مشکلات حقوقی و قانونی بانوان ناشر اشاره کرد و گفت: بانوان ناشر اکنون نیازمند فراگیری قوانین حقوقی در زمینه‌های کار، بیمه و تجارت هستند و در این میان انجمن تلاش دارد تا برنامه‌ها و دوره‌هایی از این قبیل را پیش‌بینی کند.  
در بخش دیگر این مراسم، رییس هیات مدیره انجمن بانوان صنعت چاپ نیز در سخنانی گفت: بیش از دو سال از فعالیت این انجمن با هدف شناسایی و معرفی بانوان این صنعت به جامعه و نقش مغفول آنان می‌گذرد و در این مدت برنامه‌های مختلفی را پیش‌بینی کرده‌ایم.  
شهلا ایلخانی افزود: اکنون بیش از دو هزار و 700 نفر از بانوان کشور در صنعت چاپ کشور به فعالیت مشغولند و انجمن برای ارتقای سطح علمی آنان در حوزه‌های مختلف برنامه‌های متعددی مانند برگزاری سمینارهای آموزشی با هدف توانمندسازی بانوان برنامه‌ریزی شده است.  
وی از حضور در نمایشگاه‌های چاپ و بسته‌بندی داخلی و خارجی به عنوان دیگر رویکرد این انجمن نام برد و اظهار کرد: به روز بودن بانوان صنعت چاپ از نظر مباحث علمی و دانش صنعت چاپ ضروری است و می‌توان در سایه حضور در این نمایشگاه‌ها زمینه آن را فراهم کرد.  
ایلخانی با تشکر از حمایت‌های معاونت فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، یادآور شد: بهره‌مندی از امکانات مادی و معنوی برای نیل به این اهداف ضروری است و امیدواریم که باز هم از حمایت‌های ارشاد برخوردار شویم.  
در بخش دیگر این مراسم جمعی از ناشران و فعالان چاپ حوزه‌های مختلف صنعت چاپ و نشر نظیر سید جلیل توکلی، جعفر اسدی، مصطفی جمشیدی، لیلا خسته‌دل، مهری بقایی، توران سبقتی، مریم جدلی، ناهید نظری و زینب یزدانی تجلیل شدند.
 همچنین جمعی از پیشکسوتان حوزه‌های صنعت چاپ و نشر نیز با حضور علی اسماعیلی، سرپرست معاونت فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تجلیل شدند. طاهره حسن‌دیده بهره‌مند، سید فاطمه حسینی، اعظم رستمی، مژگان عصاری، مرجان حجازی‌فر، زهرا اسفندیاری، پریسا کاشفی، حیدر طبسی، مرتضی عقیلی، نورمحمد دوستی و سید جواد حسینی اسامی افرادی بود که با اهدای جوایز از آنان قدردانی شد.  
در بخش دیگری از این مراسم گروه تواشیح هدی با اجرای تواشیح‌خوانی و مجید اخشابی، خواننده چند قطعه از کارهای خود را اجرا کردند.  
پایان‌بخش این مراسم نیز عموپورنگ و امیرمحمد در مراسم حضور یافتند که با استقبال بسیار خوبی از سوی خانواده‌ها و کودکان حاضر در مراسم همراه شد.  
جشن تجلیل از بانوان و کارگران صنعت چاپ و نشر عصر پنجشنبه 12 اردیبهشت از ساعت 18 تا 20 و 30 دقیقه در سالن اجتماعات بخش ناشران بین‌الملل بیست و ششمین نمایشگاه بین‌المللی تهران برگزار شد.  
بیست و ششمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران تا 21 اردیبهشت ماه در مصلای امام خمینی (ره) برپا است. /ص
 

برچسب ها: کتاب ، بانوان ، ناشر
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار