در بيانيه 1بسيج دانشجويي 19 دانشگاه علوم پزشکي سراسر کشور آمده است: حوزه سلامت کشور به عنوان یکی از موضوعات مهم، حساس و چالش برانگیز، همواره بایستی در برنامه‌های انتخاباتی کاندیداهای ریاست جمهوری سهم بسزایی داشته باشد.

به گزارش حوزه دانشگاه باشگاه خبرنگاران، بسيج دانشجويي 19 دانشگاه علوم پزشكي سراسر كشور طي بيانيه‌اي به تبیین شاخص‌های برنامه اصلح در حوزه سلامت پرداختند.

متن بيانيه به شرح زير است:

بسم الله الرّحمن الرّحیم
« برای این عمر طولانی - که خدای متعال انشاالله با برکت و رحمت و فضل خود به شما عنایت کند – باید برنامه‌ریزی کنید. پایه برنامه‌ریزی این است که تصمیم بگیرید، هدف را درست انتخاب کنید و دنبال این هدف، با استقامت حرکت کنید؛ در این صورت هیچ قدرتی در مقابل شما یارای ایستادگی نخواهد داشت.» (مقام معظم رهبری)

انتخابات، عرصه حضور نامزدهای طیف‌های فکری و ارائه نظرات مختلف جریان‌ها و تجلی‌گر مردم سالاری دینی در نظام جمهوری اسلامی ایران است. نامزدهای انتخابات بایستی با ارائه برنامه، چهره مدیریتی خود را در دولت مطلوبشان نمایان سازند. ارائه برنامه در حوزه‌های مختلف، بیانگر اشراف نامزد ارائه دهنده برنامه در آن حوزه می‌باشد.

بدون شک، ورود به عرصه‌ای همچون انتخابات ریاست جمهوری و عزم برای قدم گذاشتن در بالاترین نهاد اجرایی کشور، بدون ارائه یک برنامه جامع و کامل، امری منطقی نیست در واقع عیار سنجش نامزدهای طیف‌ها و گروه‌ها، برنامه‌هایی است که ارائه می‌کنند. برنامه‌ها علاوه بر مطابقت با اهداف نظام جمهوری اسلامی و اسناد بالادستی، می‌بایست قابلیت اجرا داشته و عملیاتی باشند.

اما حوزه سلامت کشور، به عنوان یکی از موضوعات مهم، حساس و چالش برانگیز، همواره بایستی در برنامه‌های انتخاباتی کاندیداهای ریاست جمهوری سهم بسزایی داشته باشد. ارتباط مستقیم مسائل این حوزه با سلامتی مردم به عنوان امری مهم، اختصاص بودجه‌های کلان به این حوزه فرابخشی، گستردگی دستگاه‌های فعال در این حوزه و همچنین پیچیدگی موجود در ساختار این حوزه از علل اصلی این اهمیت می‌باشد. استیصال بیماران و همراهان آنان بیشتر از آن که به دلیل مشقات بیماری یا نگهداری از بیمار باشد، به دلیل مشکلاتی است که برای دریافت خدمات نظام سلامت با آن روبرو می‌شوند. هزینه‌های کمرشکن درمان مخصوصا در بخش خصوصی، عدم رعایت کرامت و حقوق مردم در مراکز درمانی دولتی، صف‌های طولانی مدت انتظار، عدم پاسخگویی مراکز درمانی در قبال قصورات و نبود پناهگاهی برای مردم در برابر زیاده‌خواهی‌های برخی پزشکان و مراکز درمانی؛ مردم را در برابر نظام سلامت به استیصال کشانده است.

همچنین صرف سالیانه حدود 7 درصد از تولید ناخالص داخلی (GDP) در بخش سلامت و سهم حدود 9 درصدی این بخش در بودجه دولتی، سبب اهمیت آن از نظرگاه اقتصادی شده است. به علاوه همه اینها، اثر ویژه ی توزیع امکانات تامین سلامت بر روی شاخص های عدالت در سطح جامعه نیز امری بسیار مهم است.

بسیج دانشجویی دانشگاه‌های علوم پزشکی، با توجه به وظیفه و موقعیت ویژه دانشجویان رشته‌های علوم پزشکی در حوزه سلامت، تبیین تخصصی شاخص‌های برنامه اصلح در حوزه سلامت را از وظایف مهم خود قلمداد می‌کند و در تلاش است با ارائه نقطه نظرات کارشناسی در این زمینه که حاصل مطالعات دانشجویان فعال بسیجی در حوزه سلامت می‌باشد، گامی در جهت ارتقای برنامه های کاندیداهای انتخابات ریاست جمهوری بردارد.

1-  وضعیت نابسامان بیمه‌های درمانی: شواهد موجود، نشان دهنده انحراف بیمه‌های درمانی از وظیفه اصلی خود یعنی "حفظ و ارتقای سلامت مردم" می‌باشد. در واقع بیمه‌ها صرفاً به ابزاری جهت پرداخت‌های درمانی تبدیل شده‌اند. قطعاً یکی از چالش‌های مهم دولت آینده، بازگرداندن بیمه‌ها به مسیر اصلی و منطقی خود در راستای حفظ و ارتقای سلامت مردم می‌باشد. در این بین، برنامه‌ریزی جهت سوق دادن بیمه‌ها به سوی سیاستگذاری برای حفظ و ارتقای سلامت نیازمند تمهیداتی است که انتظار می‌رود در برنامه کاندیداهای ریاست جمهوری در نظر گرفته شود.

2-    درآمد نامتعادل و اختلاف غیرمنطقی درآمد عوامل ارائه دهنده خدمات بهداشتی درمانی: در حال حاضر بین کارکنان سلامت اختلاف درآمد زیادی وجود دارد و عمده این اختلاف مربوط به اختلاف درآمد پزشکان با بقیه کارکنان سلامت است. این اختلاف درآمد، بین پزشکان عمومی و پزشکان متخصص و در بین متخصصین رشته‌های مختلف نیز به مقدار زیادی به چشم می‌خورد. وجود تعرفه‌های غیرواقعی و غیرکارشناسی، عدم اجرای صحیح قانون تفکیک پزشکان بخش خصوصی و دولتی و همچنین عدم اخذ مالیات بصورت پلکانی، از عوامل مسبب این بی‌عدالتی در پرداخت هستند. دولت آینده بایستی اولاً برنامه دقیق و قابل اجرایی برای برطرف کردن این بی‌عدالتی در نظام سلامت داشته باشد، و ثانیاً عزم جدی جهت برقراری عدالت در پرداخت های نظام سلامت داشته باشد.

3-    وجود رابطه مالی بین پزشک و بیمار: به جرات می‌توان گفت که عامل اصلی فساد و پرداخت‌های غیر رسمی در بین پزشکان، وجود رابطه مالی بین پزشک و بیمار می‌باشد. با توجه به ویژگی "عدم تقارن اطلاعاتی" در بازار سلامت، وجود رابطه مستقیم مالی بین پزشک و بیمار، زمینه ساز بروز فساد در سیستم سلامت می‌شود. گاهی برخی پزشکان با سوء استفاده از بی‌اطلاعی بیمار و تحمیل درمان القایی باعث ایجاد هزینه‌های اضافی برای بیمار و سازمان‌های بیمه‌گر می‌گردد.

به نظر می رسد راه حل ریشه‌ای برای این مشکل، قطع کامل ارتباط مالی بین پزشک و بیمار می‌باشد. بیمه‌ها در این راستا نقش مهمی به عهده خواهند داشت و می‌توانند رابطه مالی بین پزشک و بیمار را به طور منطقی مدیریت و در صورت لزوم، از حق بیمار و پزشک دفاع کنند. دولت آینده می‌بایستی در این زمینه برنامه ریزی مناسبی داشته باشد.

4-    نفوذ برخی ذی نفعان بخش خصوصی در حاکمیت نظام سلامت کشور: حضور و نفوذ ذی‌نفعان بخش خصوصی در حاکمیت سلامت کشور، یکی از مشکلات ساختاری سیستم سلامت می‌باشد که در بسیاری از موارد سبب قانونگذاری و سیاستگذاری به نفع بخش خصوصی و به ضرر مردم شده است. اصولاً حضور ذی‌نفعان اصناف خاص در بخش سیاستگذاری، به نحوی که سمت و سوی قانون و راهکار را به سمت منافع شخصی و صنفی سیاستگذار منحرف کند، امری غیرمنطقی می‌باشد. همچنین قضاوت و تنظیم مقررات در این بخش، نبایستی به عهده ذی‌نفعان بخش خصوصی گذاشته شود. این موضوع به طور بسیار گسترده‌ای در سیستم سلامت کشور ما وجود دارد. دولت آینده بایستی برای رفع این مشکل علاوه بر برنامه‌ریزی، عزم جدی جهت اجرا و پیگیری داشته باشد. البته بخش‌های قانونگذار نیز از این موضوع مستثنی نیستند.

5-    رعایت نشدن اصل بی‌طرفی قضاوتها در نظام سلامت: یکی دیگر از مشکلات ساختاری نظام سلامت کشور ما، واگذاری قضاوت به نهادهای صنفی و ذی‌نفع مانند نظام پزشکی می‌باشد. این در حالی است که این نهادها خود یک طرف دعوی هستند. قضاوت، یک امر حکومتی است و نبایستی با توجیهِ نداشتنِ تخصص، به نهادهای صنفی واگذار شود. اصولاً نهاد صنفی به وجود آمده است تا از منافع اعضا دفاع کند، حال اگر امر قضاوت و داوری به نهاد صنفی واگذار گردد، قضاوت ناعادلانه امری طبیعی خواهد بود.

6-    عدم شفافیت اطلاعات در سیستم سلامت/پرونده الکترونیکی سلامت و پزشک خانواده: یکی از مشکلات بزرگ در سیاستگذاری نظام سلامت، وجود نداشتن اطلاعات جامع و صحیح می‌باشد. پرونده الکترونیک سلامت و نظام ارجاع یا همان پزشک خانواده باعث ایجاد شفافیت اطلاعات می‌شود که بر پایه ی آن سیاست‌گذاران قادر خواهند بود سیاست‌های مناسبی اتخاذ کنند. همچنین پرونده الکترونیک سلامت و پزشک خانواده کمک بسیار زیادی به پزشک در مورد تاریخچه پزشکی بیمار می‌کند، که به نوبه خود با جلوگیری از تجویز بیش از حد دارو و خدمات تشخیصی، سبب کاهش بار مالی تحمیل شده بر دریافت کننده خدمت و بیمه ها می‌گردد. علاوه بر این، دسترسی سریع و آسان به اطلاعات بیمار سبب ارتقای سلامت در جامعه می‌شود و از طرف دیگر امکان پیگیری تخلفات را ممکن می‌سازد.

در پایان، بسیج دانشجویی دانشگاه های علوم پزشکی سراسر کشور امیدوارند کاندیداهای محترم انتخابات ریاست جمهوری یازدهم، پیش از هرگونه اقدام در خصوص حضورشان در عرصه انتخابات، تصمیم جدی بر ارائه راهکار و برنامه در حوزه‌های مختلف برای حل مشکلات کشور و ارتقاء و اعتلای ایران اسلامی داشته باشند.

بسیج دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی تهران
بسیج دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی
بسیج دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان
بسیج دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی مشهد
بسیج دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی تبريز
بسیج دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی یزد
بسیج دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی اهواز
بسیج دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی ارومیه
بسیج دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی مازندران
بسیج دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی سمنان
بسیج دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی اراک
بسیج دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی ایلام
بسیج دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی کاشان
بسیج دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان
بسیج دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی قم
بسیج دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی البرز
بسیج دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی بقیه الله(عج)
بسیج دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم دارویی تهران
بسیج دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی، واحد دندانپزشکی تهران

انتهاي پيام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار