معاون درمان وزارت بهداشت عنوان کرد:

دستورالعمل بارداری پرخطر و مدیریت ریسک ابلاغ شد

معاون درمان وزارت بهداشت از ابلاغ دستور العمل بارداری پرخطر و مدیریت ریسک در اتاق های عمل و بخش زایمان خبر داد.

به گزارش خبرنگار علمي باشگاه خبرنگاران حاضر در محل؛ دکتر امامی رضوی معاون درمان وزارت بهداشت امروز 12 اردیبهشت در مراسم روز جهانی ماما افزود: خدمات سلامت بخش های مختلفی دارد و خدمات ویژه ای را به مردم ارائه می دهد که از جمله خدماتی که ارائه می شود در حوزه مامایی بوده که این خدمات از ویژگی های برجسته ای برخوردار است.

باید توجه داشت خدمات به مادران باردار به معنای خدمت به افراد سالمی است که روند طبیعی دوران زندگی خود را طی می کنند و باید تلاش کنیم که این روند به صورت طبیعی طی شده و مادر و فرزند سالم به زندگی تحویل داده شود، به همین دلیل است که سیاست گذاران سلامت در این زمینه تمرکز ویژه ای دارند.

وی با بیان اینکه مرگ یک مادر در یک خانواده می تواند ستونهای خانواده را متزلزل کند عنوان کرد: در طول این سالها وزارت بهداشت با همکاریهای بین بخشی تلاش کرده که میزان این مرگ و میر را کاهش دهد که در این راستا رؤسای دانشگاه های علوم پزشکی نسبت به این موضوع حساس شده اند و کمیته های مرگ مادر با حضور رؤسا تشکیل و علل مرگهای مادران باردار بررسی می شود.

امامی رضوی با بیان اینکه در حوزه سلامت نگاه ما به فعالیت فیزیکی سالم، مؤثر و اصلاح نوع تغذیه مردم است اظهار داشت: ما باید از لحاظ روحی، روانی و اجتماعی به هم اصلاح سبک زندگی انجام دهیم که اگر بخواهیم به اصلاح سبک زندگی در حوزه مامایی بپردازیم باید ببینیم که چگونه می توانیم در این زمینه وارد شویم.

باید توجه داشت یکی از مسایل مهمی که در کشور ما اصلاح نشده است و روند رو به اصلاح نیز ندارد میزان زایمان طبیعی و سزارین است، در واقع ما باید در حوزه اصلاح سبک زندگی به سمت کاهش میزان سزارین حرکت کنیم. 

معاون درمان وزارت بهداشت افزود: به دلیل افزایش سواد زنان جامعه تمایل به اشتغال و حرکتهای فعال در این قشر از جامعه رشد پیدا کرده است که همین امر منجر به کاهش فرزندآوری شده که می تواند سلامت مادر و کودک را به خطر بیندازد. باید توجه داشت که تنها راه برای افزایش آمار فرزندآوری اصلاح سبک زندگی است.

وی در بخش دیگری از سخنان خود به اصلاح شاخص های سلامت اشاره و تصریح کرد: برای اصلاح شاخص میزان مرگ و میر مادران باید چند وجهی کار کنیم و دستورالعملهای مربوطه را مانند دستور العمل پزشک مقیم که به نحوی سطح بندی شده و با توجه به میزان زایمان و باروری در مناطق تدوین شده و اصلاحات بعدی در ماه های قبل ابلاغ و در حال پیگیری است.

امامی رضوی گفت: دستورالعمل بارداری پرخطر نیز کاملا کارشناسی شده و ابلاغ نیز شده است، همچنین مشکل فضای فیزیکی اتاق زایمان با همکاری منابع فیزیکی تدوین و ابلاغ شده که به تدریج در حال اصلاح است.

وی ادامه داد: دستورالعمل مدیریت ریسک دراتاق عمل و بخش زایمان تدوین و ابلاغ شده که موجدانه در تلاش برای عملی شدن آن هستیم.

همچنین رعایت شأن و شعون و تکریم ارباب رجوع در اخلاق حرفه ای به خصوص منشور حقوق مادران باردار و کدهای اخلاقی مامایی نیز تدوین شده است.

باید توجه داشت که برای کاهش میزان آمار سزارین دوره های آموزشی عملی زایمان فیزیولوژی و گسترش مراکز این دوره صورت گرفته است.

وی در خصوص برنامه های آینده این معاونت اظهار داشت: تمام تلاش ما این است که نیروهای توانمند و مؤثری داشته باشیم و تلاش کنیم که کل نظام سلامت به روز باشند.

در سالهای اخیر به دلیل نوع فرهنگ و سیاست گذاری ها نظام پرداختی ما دچار چالش شده است، تخصص گرایی و فوق تخصص گرایی کشور در ارائه خدمات مهمترین برنامه اصلاح نظام پرداخت است.

معاون درمان در بخش دیگری از سخنان خود افزود: اخیرا برنامه هایی در جهت اصلاح کارکردهای نظام سلامت در دستور کار قرار گرفته است چرا که نیروهای انسانی متعددی در بخش سلامت تربیت می شوند اما استفاده درستی از آن نیروها صورت نمی گیرد.

در این زمینه برنامه های اصلاحی زیادی همچون پزشک خانواده داریم که به این موضوع پرداخته است، در کنار این برنامه برنامه های دیگری نیز باید انجام شود که یکی از این برنامه ها که مورد نظر شخص وزیر بهداشت است استفاده از نیروهای آماده متخصص در ستون میانی است که می توان با استفاده از امکانات الکترونیکی از این ظرفیت در تمام نقاط کشور استفاده و اطلاعات مربوطه را جمع آوری کرد تا مشخص شود که در چه نقاطی به حضور متخصصان نیازی نیست و باید از آنها برای ارائه خدمت در مناطق دیگری استفاده شود./ع2
برچسب ها: بهداشت ، درمان ، سلامت
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار