رئيس دستگاه قضا گفت:ما به حقوق بشر وارداتي نيازي نداريم و بايد براساس جامعه اسلامي تمدن اسلامي مبتني بر حقوق ذاتي انسان به وجود آوريم.

به گزارش خبرنگار حقوقي قضايي باشگاه خبرنگاران ؛آيت‌الله آملي لاريجاني در همايش گراميداشت "روز معلم "در دانشگاه دفاع ملي اظهار داشت:خداوند به شهيد مطهري از جهات گوناگون عنايات بزرگي را عطا فرمودند و يکي از بزرگترين اين عنايات مسئله تشخيص نيازهاي روز جامعه مبتني برآينده نگري بود.
رئيس قوه قضاييه ادامه داد: آثار "شهيد مطهري" امروز مورد استفاده بسياري از متعلمين است چرا که او زبان آثارش ساده و روان بود و براين اساس نسل جوان و عموم مردم مي‌توانند آن را درک کنند.
وي با اشاره به حقوق بشر گفت:حقوق بشر را 50 سال پيش "شهيد مطهري" جدي گرفته بود و اکنون در تعدادي از آثارش موضوع حقوق بشر نمايان است و نکته جالب آن است که "شهيد مطهري" مباحثي را درباره موضوعات حقوق بشري در کتاب "حقوق زن در اسلام" بيان کرده است که بعدا مورد توجه قانونگذاران قرار گرفت.
آيت‌الله آملي لاريجاني افزود:در قانون اساسي ما مباني ديني و فلسفي وجود دارد؛ولي در کنوانسيون‌هاي مغرب زمين مسائلي به عنوان حقوق بشر مطرح مي‌کنند که همگي قراردادي است.
رئيس دستگاه قضا تصريح کرد:حقوق بشر جهات مختلفي دارد که اکنون جهت علمي آن در مغرب زمين براي کشورما باعث گرفتاري شده است؛چرا که اين حقوق بشر تبديل به ابزاري شده تا با کشورهايي که غرب با آن‌ها دشمني دارد،فشار بياورند.
وي با بيان اينکه مشکل عمده‌اي که در تحقيقات غرب وجود دارد؛حق مجهول و قرادادي است ادامه داد: يکي از مهمترين مصاديق حق،حق خداوند است، مغرب زمين حق طبيعي را در مقابل حق قراردادي قرار داده است و فيلسوفان حقيقي و حقوقي آن‌ها اين مسائل را مطرح کرده‌اند ولي سوال مهمي که براي تقابل با مغرب زمين به وجود مي‌آيد،اين است که آيا همه حقوق قراردادي است يا نه؟.
رئيس دستگاه قضا اظهارداشت: نگاه ما در نظام اسلامي توحيدي است و اين موضوع باعث مي‌شود که زاويه ديد ما نسبت به حقوق با مغرب زمين تفاوت کند،در نظام توحيدي هيچگاه نمي‌توانيم بگوييم همه حقوق قراردادي است و براي اينکه بتوانيم حقوق قراردادي را تصويب کنيم بايد در جايي حقوق ذاتي را نيز دخالت دهيم.
آيت‌الله آملي لاريجاني افزود:در مواجهه با فرهنگ غرب ما بالاترين حق را به حق اطاعت از خداوند قائليم از اين رو ما نمي‌توانيم به حقوق مغرب زمين عمل کنيم؛چرا که در 30 عنوان حقوق بشري منشور حقوق بشر کلمه‌اي از حق اطاعت از خداوند نيامده است.
وي با تاکيد براينکه در چارچوب "توحيد"؛حق اطاعت از خداوند بالاترين حق است گفت:براساس نظام توحيدي حقوقي را که خداوند مي‌گذارد،بايد بپذيريم چرا که مبتني بر حق و عقل است و اين اصل حقوق است.
آيت‌الله آملي لاريجاني ادامه داد: اين که چه تصويري از عالم داشته باشيم بر روي حقوق تاثيرمي‌گذارد و تصوير توحيدي با تصوير اعلاميه جهاني حقوق بشر متفاوت است. مغرب زمين با مجموعه‌اي از تفکرات خود مباني حقوق بشر را در عالم گنجانده است و اين مباني براساس پيش‌فرض‌هاي فلسفي و حقوقي ليبرال دموکراسي که با نظام توحيدي هم خواني ندارد.
وي به آزادي در انتخاب همسر در اعلاميه حقوق بشر اشاره کرد و اذعان داشت: آزادي در انتخاب همسر در نظام مغرب زمين در خصوص هم جنس هم مي‌تواند صورت بگيرد که به لحاظ بينش ما و بينش توحيدي اين حقوق بشر اجباري و غيرعقلاني است.
رئيس دستگاه قضا افزود: در تفکر ليبرال دموکراسي انسان‌ها خود راهشان را انتخاب مي‌کنند و همچنين خود غايات خود را تامين مي‌کنند از اين رو اين تفکر باعث مي‌شود که انسان با نسبيت اخلاق دربيفتد. 
آيت‌الله آملي لاريجاني با بيان اينکه تفکر ليبرال دموکراسي داراي پارادوکس‌هاي متعددي است که بايد حل شود تصريح کرد:در مقام عمل هم حقوق بشر باعث شده تا به ابزاري تبديل شود که از طريق آن به کشورهايي که در مقابل نظام آن‌ها ايستاده‌اند مقابله شود. 
وي تاکيد کرد:نظام جمهوري اسلامي ايران در طول اين سالها با رهبريت امام خميني(ره) و مقام معظم رهبري در مقابل آمريکا ايستاده است از اين رو غربي‌ها سعي مي‌کنند ايراداتي را از جمهوري اسلامي ايران بيان کنند که بتوانند از آن به عنوان سند براي  هجمه به کشور استفاده کنند. درکشوري که هر سال در آن يک انتخابات برگزار مي‌شود موضوع آزادي انتخاب را مطرح مي‌کنند در صورتي که در کشور بحرين اکنون انسان‌هاي بيشماري براي اين که بتوانند حقوق خود را دريافت کنند کشته مي‌شوند. 
رئيس دستگاه قضا هم چنين با اشاره به انتقادات حقوق بشري نسبت به زندان‌ها گفت: آن‌ها به زندان‌ها ما ايراد مي‌گيرند در صورتي که اکنون زندان‌هاي گوانتانامو، ابوغريب در حال فعاليت هستند.
وي همچنين به گزارش اخير وزارت اطلاعات آمريکا درباره ايران اشاره کرد و گفت:در اين گزارش آمده که در ايران اعدام‌هاي سياسي صورت مي‌گيرد؛هيچ يک از اعدام‌هاي سياسي نبوده و يا براساس تفکرات انسان‌ها نبوده بلکه کساني که عليه نظام جمهوري اسلامي ايران دست به اسلحه مي‌برند محاکمه مي‌شوند؛همچنين در اين گزارش آمده که در ايران دشمني با خدا مجازاتش اعدام است در صورتي که در نظام حقوقي جمهوري اسلامي ايران محاربه با خدا اين گونه معني نمي‌شود و نظام جمهوري اسلامي کسي را که در خانه خود نشسته و مي‌گويد که با خدا دشمن است را نمي‌کشد.
وي همچنين درباره نکته ديگر اعلاميه حقوق بشر يادآور شد:در اين اعلاميه آمده که حقوق بشر براساس کرامت ذاتي انسان به وجود آمده در صورتي که در تفکر غيرديني و غيرتوحيدي نمي‌توان از کرامت ذات انسان صحبت کرد ما نبايد به دنبال حقوق بشر وارداتي باشيم،بلکه براساس جامعه اسلامي بايد تمدن سازي کنيم چرا که با وجود ايراني بودنمان به اسلامي بودنمان ارج مي‌نهيم و اسلامي بودنمان را برتر از ايراني ‌بودنمان مي‌دانيم .
رئيس دستگاه قضا خاطرنشان کرد:پاره پاره کردن جهان اسلام به ضرر همه مسلمانان اسلام است؛اسلام قدرت اول را براي نظام ما ايجاد مي‌کند و ما بايد در ايجاد تمدن اسلامي تلاش کنيم.

انتهاي پيام/
برچسب ها: حقوق ، بشر ، نیازی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار