معاون میراث فرهنگی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گفت: 20 هزار اثر تاریخی در طول فعالیت دولت نهم و دهم در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران مشهد ،مسعود علویان صدر گفت: هم اینک 34 هزار اثر تاریخی و فرهنگی در بخش های مختلف در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است که حداقل 20 هزار اثر از این تعداد در دوره دولت نهم و دهم به ثبت رسیده است.

وی در حاشیه دومین روز از نخستین همایش بین المللی گردشگری زیارت در مشهد گفت: همچنین دولت دکتر احمدی نژاد در حوزه ثبت جهانی آثار تاریخی کشور رکورد را شکسته است.

وی اظهار داشت:تا سال84 فقط هفت اثر از کشورمان را توانسته بودیم در فهرست آثار جهانی ثبت کنیم در حالی که از سال 84 تا اکنون توانسته ایم هشت اثر را به ثبت جهانی برسانیم.

علویان صدر افزود:با این تفاوت که این هشت اثر گستره 18 اثر را دارند به این معنا که میزان پراکنش این تعداد به اندازه 18 اثر است.

وی در ادامه با بیان اینکه علاوه بر این دولت دهم رویکرد جدیدی در عرصه ثبت آثار ملی داشت و آن هم ثبت میراث معنوی بود که بر این اساس تا کنون 10 اثر را توانسته ایم در فهرست آثار جهانی به ثبت برسانیم.

وی با تاکید بر اینکه این افتخار بزرگی است که مختص دولت دهم می باشد، گفت:این میراث معنوی شامل نوروز، موسیقی ردیفی ایران، قالیبافی استان فارس، آیین های پهلوانی، قالیشویی مشهد اردهال کاشان، تعزیه، روش سنتی قالیبافی در کاشان، موسیقی بخش های خراسان، فناوری ساخت لنج در جنوب و نقال(قصه پردازی )ایرانی می شوند که به ثبت یونسکو رسیدند/س

 

برچسب ها: ثبت ، اثر ، تاریخی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.