مختاری در همایش ملی بررسی حقوقی خلیج فارس:

بررسی تاریخی و حقوقی "خلیج فارس" ابزاری مناسب برای دفاع از منافع ملی است

عضو هیات مدیره کانون وکلای منطقه فارس گفت: استماع نظرات پخته حقوقی و قضایی بین‌المللی، از ناحیه کانون و جامعه وکالت، تاثیرات منطقی خویش را در جامعه بین‌المللی به جا خواهدگذاشت و در نتیجه در زمان مناسب، بازخورد آن را، که احترام به رعایت حقوق مردم ایران است خواهیم دید.

به گزارش خبرنگار حقوقی قضایی باشاه خبرنگاران، شهرام مختاری در همایش ملی بررسی حقوقی و تاریخی خلیج فارس اظهارداشت: در سال‌های اخیر، فعالیت‌های هدفمند برخی مقامات کشورهای عربی، در به چالش کشیدن نام خلیج فارس و یا طرح ادعای ارضی نسبت به جزایر ایرانی در محافل مختلف تشدید شده است.

وی ادامه داد: اظهارات و اقدامات فراوان با بکار بردن عبارت مجعول و به خصوص هزینه بسیار زیاد در جهت نفی اسم تاریخی خلیج فارس و ترویج عبارت مجعول در مجامع بین‌المللی موجب خشم و نفرت افکار عمومی ایرانیان شده است.

مختاری با تاکید بر اینکه دولت ایران در چند سال گذشته تلاش گسترده‌ای در راستای استقرار آشتی و پایداری در منطقه و تنش زدایی انجام داده است، گفت: با این وجود برخی از همسایگان باز هم بر تکرار ادعاهای نادرست درباره جزیره‌‎های تنب کوچک، تنب بزرگ و ابوموسی، پایداری می‌ورزند؛ و این ادعاهای بیهوده، روندی جدی و فراگیرتر از گذشته به خود گرفته است.

دبیر این همایش افزود: به نظر می‌رسد آنچه که موجب ادامه این گستاخی شده است و در آینده در ابعاد بیشتری ادامه خواهد یافت ریشه در زمینه‌های طرح ادعاهای یاد شده و به خصوص رضایت قدرت‌های بین‌المللی از ادامه و گسترش چالش مذکور است.

وی با بیان اینکه درک واقعیت‌های موجود در بررسی جوانب تاریخی و حقوقی مسئله در چارچوب قواعد و اصول حقوق بین الملل می‌تواند ابزاری مناسب برای دفاع از امنیت وحاکمیت و منافع ملی مردم ایران باشد تصریح کرد: گسترش روزافزون ادعاهای کشور امارات در سنوات و ماه‌های اخیر و همکاری همه‌جانبه کشورهای حاشیه خلیج فارس و غرب در این مورد، در صورت بی‌تفاوتی به مسئله از جانب ایران، موجب تجاوز و تعدی به یکی از خطوط قرمز ملت ایران می‌شود و انفعال فرهیختگان در این مورد گناهی نابخشودنی محسوب خواهد شد .

مختاری بیان داشت: بدین خاطر که وکلا مدافع حقوق اشخاص حقیقی و حقوقی هستند و کانون نیز ، شخصیتی برای دفاع از منافع جامعه و کشور است، از حیث حضور در مسائل اجتماعی و حقوقی جامعه، باید یک شخصیت زنده باشد، بدیهی است، صرف صدور بیانیه و انجام ندادن کوچک‌ترین اقدام عملیاتی بعدی، مثل برگزاری اجلاس تخصصی یا تهیه متون حرفه‌ای دفاعیه و نظایر آن، موجب از بین رفتن فرصت ارائه دیدگاه کلان جامعه وکالت در کشور نزد افکار عمومی جامعه است.

وی با اشاره به به اهمیت و جایگاه شغل وکالت، تصریح کرد: از وکلای دادگستری انتظار میرود که بعنوان نخبگان جامعه، ضمن احترام به فضایل اخلاقی مرسوم، مدافع آرمان‌های جامعه خود باشند، لذا بعنوان اشخاص صاحب نظر در مسائل اجتماعی و حقوقی از وکلا و شخصیت حقوقی آن‌ها یعنی کانون وکلای دادگستری، حضور موثر و ملموس در مسائل و معضلات حقوقی و به خصوص دفاع از حقوق جامعه و منافع کشوری، مورد مطالبه افکار عمومی و مسئولان جامعه است.

عضو هیات مدیره کانون وکلای منطقه فارس با تاکید بر ماهیت کانون وکلای دادگستری بعنوان یک سازمان مردم نهاد و عدم وابستگی آن به حکومت و دولت خاطرنشان کرد: استماع نظرات پخته حقوقی و قضایی بین‌المللی، از ناحیه کانون و جامعه وکالت، تاثیرات منطقی خویش را در جامعه بین‌المللی به جا خواهدگذاشت و در نتیجه در زمان مناسب، بازخورد آن را، که احترام به رعایت حقوق مردم ایران است خواهیم دید.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار