مدیر عامل شرکت سهامی کرم ابریشم ایران گفت: صنعت نوغانداری موتور محرکه نيروي كارفعال و راكد روستایی در آذربایجان شرقی می باشد.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران تبریز، پور رمضان گفت: نوغانداري يا پرورش كرم ابريشم از فعاليت هاي قديمي و جانبي بخش كشاورزي در منطقه جلفا بوده است كه بهره برداران در كنار ساير فعاليت هاي اصلي كشاورزي به توليد پيله ابريشم به عنوان يك محصول با ارزش جهاني مبادرت مي ورزند.

وی با اشاره به اینکه به غیر از شهرستان جلفا، مناطق نوغان خیزدیگری همچون مرند نیز می تواند در توسعه این صنعت در آذربایجان شرقی قدمهای موثری بردارد افزود: از آنجایی که حرفه نوغانداری درآمد خوبي همراه با ارزش افزوده مناسب عايد خانوار روستايي می سازد ،برنامه ریزی نموده ایم ضمن ارتقا و اعتلاي صنعت ابريشم كشور و گسترش اين حرفه قديمي و با ارزش و همینطور احيا و توسعه صنايع جانبي ابريشم ، مناطق مستعد نوغان خیز را نیز شناسائی نماییم.

پوررمضان از افزایش 65 درصدی کشت قلمه توت در نهالستان های توت کشور خبر داده و افزود: با هدف تامین برگ توت مورد نیاز برای پرورش کرم ابریشم کاشت یک میلیون قلمه برای تولید نهال توت در کشور آغاز شده است.

وی با بیان اینکه فصلي و سنتي بودن فعاليتهاي كشاورزي، عدم بهره گيري ازسيستمهاي مناسب دركار، هزينه هاي بالاي توليد ودرآمد ناكافي كشاورزان و غیره همراه با محدود كردن نيروي كار فعال روستا در فصولي از سال، كشاورزي را با مشكلاتي روبرو ساخته كه از جمله آنها مي توان ازچالشي به نام مهاجرت روستائيان به شهرها وركود كشاورزي ياد كرد افزود: ترديدي نيست رويكرد منطقي وبرنامه ريزي شده به فعاليت هاي جانبي كشاورزي اعم از صنايع تبديلي و دستي با افزايش سطح اشتغال و ايجاد درآمد مي تواند ضمن حفظ بافت روستایي به احيا و توسعه آن كمك شاياني كرده و روستا نشيني را اقتصادي تر کند .

مدیرعامل شرکت سهامی کرم ابریشم ایران گفت: اين حرفه پايه توليد فرآورده هاي متنوع ابريشمي از قبيل روسري، شال، البسه محلي، چادر شب وغیره بوده و ازفعاليتهايی است كه با ايجاد انگيزه اقتصادي، بخش قابل توجهي ازنيروي كار فعال وراكد روستائيان ميتوانندبه آساني به آن مبادرت ورزند ودرآمدخوبي همراه با ارزش افزوده مناسب عايد خانوار روستايي شود واین صنعت هم اکنون درحال احیا بوده و ظرفیتهای آذربایجان شرقی بخصوص شهرستان جلفا برای نوغانداری قابل توجه می باشد.

وی با تاکید به اینكه هرجا درخت توت باشد میتوان كرم ابریشم پرورش داد افزود: پرورش کرم ابریشم در اکثر نقاط آذربایجان شرقی بویژه در شهرستان مرند کاملا میسر است و از نظر اقتصادی منافع زیادی دارد چون طول مدت پرورش کرم ابریشم از آغاز تا پایان بسیار کوتاه است.

پوررمضان ادامه داد: با توجه به رشد فزآینده جمعیت و نیاز روزافزون به ابریشم، تولید کمی و کیفی پیله از اهمیت بالایی برخوردار است بنابراین برای رسیدن به این مهم همگام شدن این صنعت با تحولات وپیشرفت های علمی امری ضروری به نظر می رسد و پرورش کرم ابریشم و بدست آوردن پیله برخلاف دیگر رشته های کشاورزی که فرصت بیشتری نیاز است در مدت کوتاهی صورت می گیرد و هرکسی می تواند در تهیه تخم و تربیت کرم ابریشم و به دست آوردن پیله شرکت کند چون حمل و نقل برگ توت و تغذیه کرم ها از سالخوردگان و اطفال نیز برمی آید.

وی با بیان اینکه در اسفند سال گذشته، 350 هزار اصله نهال توت اصلاح شده بین نوغانداران کشور به صورت رایگان توزیع شد افزود: توزيع تخم نوغان بين نوغانداران استان‌هاي خراسان رضوي، اصفهان، يزد، فارس، خوزستان، گلستان، سيستان و بلوچستان و خراسان شمالي اوايل فروردين ماه، در مازندران و آذربايجان شرقي نيز از 22 فروردين ماه و در گيلان و زنجان هم از اوايل ارديبهشت ماه شروع شده است.

مديرعامل شركت پرورش كرم ابريشم ايران قيمت هرجعبه تخم نوغان را 75 هزار ريال عنوان كرد و افزود: نوغانداران مي‌توانند با پرداخت 48 هزار ريال براي هر جعبه، تخم نوغان خريداري شده را تا پايان فصل پرورش بيمه كنند. /س

برچسب ها: صنعت ، نوغانداری ، محرکه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.