رئیس شرکت غله و خدمات بازرگانی منطقه 4 از افزودن 200 هزار تن به ظرفیت ذخیره سازی گندم در سطح استان خوزستان خبر داد.

به گزارش باشگاه خبرنگاران خوزستان؛ خوزستان قطب اول تولید گندم است. در خوزستان 800 هزار هکتار زمین زراعی گندم زیر کشت وجود دارد که از این میزان 70 درصد این زمین‌ها آبی و 30 درصد دیم است.

عملیات خرید گندم همه ساله از پایان فروردین آغاز و تا 15 خرداد ادامه دارد.

نیاز استان خوزستان به گندم تولیدی 700 هزار تن است اما با توجه به توانایی خوزستان برای تولید هر چه بیشتر گندم مازاد گندم تولید شده به سایر استان‌هایی که فاقد تولید گندم هستند مثل استان‌های تهران و البرز و ... صادر می‌شود.

در فصل زراعی سال‌جاری تاکنون برداشت 90 درصد اراضی به پایان رسیده است.

عملیات خرید گندم در خوزستان طی 40 تا 45 روز از ویژگی‌های خوزستان نسبت به استان‌های مهم دیگر در زمینه تولید گندم مثل فارس و گلستان است. در آن استان‌ها چون تغییرات آب و هوایی زیاد است و معمولا عملیات خرید گندم بین پنج تا شش ماه به طول می‌انجامد؛ به همین خاطر این حجم از عملیات خرید گندم و ذخیره سازی، برنامه‌ریزی خاص خود را طلب می‌کند.

*آمادگی کامل برای خرید گندم تولیدی کشاورزان

مدیرعامل شرکت غله و خدمات بازرگانی منطقه 4 در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در اهواز با اشاره به بارش‌های مطلوب، خدمات‌رسانی به کشاورزان و بهره‌وری درست از منابع آب و خدمات بازرگانی، سال زراعی 91 ـ 92 را مطلوب عنوان کرد و گفت: بر اساس برآوردهای صورت گرفته از دستگاه‌های متولی چون سازمان جهادکشاورزی، نشان می‌دهد که در سال زراعی جاری یک میلیون 700 هزار تن گندم تولید خواهیم داشت.

شهباز خواجوی افزود: با توجه به اینکه بخش‌هایی از این تولید به عنوان خودمصرفی و بذر نزد کشاورز باقی می‌ماند، آنچه که در چرخه خرید تضمینی و مبادلات بازرگانی می‌آید یک میلیون و 200 هزار تن گندم است.

*خرید یک‌هزار و 620 میلیارد ریال گندم/ رشد 100 هزار تنی

وی از آمادگی کامل استان برای خرید گندم تولیدی کشاورزان استان خوزستان خبر داد و بیان کرد: مراکز خرید و امکانات سخت افزاری و نرم افزاری را از اسفندماه آغاز و طی چند روز گذشته 225 هزار تن گندم به ارزش یک هزار و 620 میلیارد ریال خرید نقدی کردیم.

خواجوی به مقایسه خرید امسال با سال گذشته اشاره کرد و اظهار داشت: در سال گذشته تولید گندم، یک میلیون و 600 هزار تن بود که امسال رشد 100 هزار تنی را نشان می‌دهد.

*آمادگی داریم همه گندم تولیدی را ذخیره کنیم

وی اضافه کرد: سال گذشته به عنوان نماینده مستقیم دولت 640 هزار تن گندم خریده‌ایم و مابقی را بخش‌های مختلف غیردولتی مثل ماکارونی سازان، بیسکویت سازان، شیرینی سازان و... خرید کرده‌اند، با این حال آمادگی داریم که همه یک میلیون و 200 هزار تن گندم تولیدی سال زارعی جاری را خریداری و ذخیره کنیم.

*قیمت خرید گندم

مدیرعامل شرکت غله و خدمات بازرگانی منطقه 4 به قیمت خرید گندم تضمینی از کشاورزان اشاره کرد و گفت: امسال قیمت گندم معمولی با افت چهار درصد مفید و دو درصد غیر مفید به قیمت 7 هزار و 200 هزار ریال و گندم دوروم را با افت مشابه را به نرخ 7 هزار و 500 ریال خریداری می‌کنیم.

وی ادامه داد: این نرخ که قبلا توسط شورای اقتصاد برای خرید تضمینی ابلاغ شده بود 5 هزار و 500 و 5 هزار و 800 ریال بود که به هدف حمایت تولید گندم یک هزار و 700 ریال به نرخ خرید گندم تحت عنوان جایزه تولید و برای افزایش سطح رفاه مردم اختصاص داد.

*مراکز ذخیره سازی گندم

به گفته خواجوی در بحث مراکز ذخیره سازی 910 هزار تن سیلوی استاندارد بتنی، فلزی، انبارهای مکانیزه و نیمه مکانیزه وجود دارد که بالغ بر 60 درصد این مراکز خصوصی و 40 درصد نیمه خصوصی است.

وی در خصوص وضعیت ذخیره سازی گندم اظهار داشت: در امر خرید چون مراکز ذخیره سازی در کنار شهرها هستند از ظرفیت‌های خرید مباشران در سطح روستاها هم استفاده کرده‌ایم تا امر خرید در محل روستاها صورت بگیرد.

*90 مرکز روستایی؛ 64 مرکز تعاون روستایی

این مقام مسئول تصریح کرد: به همین دلیل این مراکز هم تجهیز شده‌اند که بالغ بر 90 مرکز روستایی هستند که از این تعداد، 64 مرکز به سازمان تعاون روستایی تعلق دارد.

وی یادآور شد: در حال حاضر قریب به 200 هزار تن ظرفیت ذخیره سازی با پیشرفت فیزیکی 20 تا 90 درصد در حال احداث است که تا پایان برنامه پنجم توسعه به بهره برداری می‌رسند.

*پرداخت 80 درصد هزینه با آبیاری مکانیزه

مدیرعامل شرکت غله و خدمات بازرگانی منطقه 4 گفت: با توجه به اینکه هر سال میزان تولید افزایش می‌یابد نشان از آن دارد که دولت در بحث کشاورزی و انتقال آب مثل ایجاد کانال‌ها و انهار آب تلاش‌های فراوانی انجام داده است.

وی در پایان بیان کرد: دولت برای استفاده از شیوه‌های آبیاری مکانیزه، 80 درصد هزینه را پرداخت می‌کند.

در زمینه تولید محصولات کشاورزی، شوش رتبه اول و اهواز رتبه دوم را دارد.  /س

برچسب ها: افزایش ، ذخیره ، گندم
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.