با اجراي طرح رسوب‌برداري و استحکام‌بخشي بند تاريخي گلستان، حجم ذخيره‌سازي اين سد، 800 هزار متر مكعب افزايش مي‌يابد‌.

 

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران مشهد ،معاون فني و عمران موقوفات آستان قدس رضوي گفت: با انجام عمليات رسوب‌زدايي و مقاوم‌سازي، توان ذخيره‌سازي اين سد از يک‌ميليون و200 هزار مترمکعب در حال حاضر به دو ميليون مترمکعب افزايش خواهد يافت.


مهندس خليل اكبري ارتفاع فعلي اين سد را 21‌متر و حوزه آبگير آن را 37ميليون مترمکعب دانست و گفت: ارتفاع اين سد قبل از بازسازي اوليه كه در سال ۵۱ صورت گرفته، حدود ۱۶متر بوده که در حال حاضر به افزايش پنج متري رسيده است.

وي افزود: به لحاظ ايجاد يك منطقه گردشگري، طاق‌هايي به سبك معماري دوره صفويه به آن اضافه شده كه به دليل شرايط نامطلوب نگهداري، باعث شكستگي و فرسودگي آن شده است.

وي گفت: اين سد داراي پي آبرفتي است و همين امر خسارت‌هايي را به بدنه آن وارد كرده كه در حال حاضر با مقاوم‌سازي بدنه سد و تزريق  مواد شيميايي به داخل بدنه، تلاش شده تا نفوذپذيري آب به داخل بدنه را كاهش داده و استقامت بدنه سد را افزايش ‌دهيم.

معاون فني و عمران موقوفات آستان قدس رضوي با اشاره به همجواري اين سد با شهر مشهد افزود: اين پروژه از حساسيت بالايي برخوردار است و جهت انجام عمليات بازسازي، آب اين بند تخليه و از مهرماه سال گذشته، کار تجهيز کارگاه آغاز شد.

وي تصريح کرد: بازسازي محوطه گردشگري بند گلستان، آبياري اراضي پايين دست، بهره‌برداري از روان آب‌هاي منطقه و ممانعت از هدررفت آن و تقويت چاه‌هاي موجود در اطراف اين بند، از جمله مزايايي اين سد مي‌باشد.

وي ضمن اشاره به كارگيري فناوري روز جهت بازسازي اين بند، افزود: به دليل حساسيت اين بند از جنبه تاريخي آن و حفظ و نگهداري آن، براي بندکشي ميان آجرهاي آن، به ماده خاصي نياز داريم که بايد از خارج کشور تهيه شود.

 معاون فني و عمران موقوفات آستان قدس رضوي گفت: اکنون بخشي از لايه‌هاي بين آجرهاي بند تخليه و پرکردن ميان اين لايه‌ها به وسيله مواد مخصوص آغاز شده، تا درز و شكاف‌هاي روي بدنه سد و زير سد را كاملاً پر مي‌كند.

اكبري عنوان كرد: آزمايشاتي در زمينه آبگيري اين سد صورت گرفته كه طبق برنامه زمان‌بندي، اميدواريم در ابتداي سال 93 اين طرح به اتمام برسد.

اكبري با اشاره به اين كه عمليات بازسازي اين سد تاكنون 24 درصد پيشرفت داشته‌، گفت: اولويت اول ما مقاوم‌سازي بدنه و پي، با حفظ هويت تاريخي بند گلستان است.

وي تأكيد كرد: اين پروژه از لحاظ ايمني و بهداشت محيط زيست(HST) جزء كارگاه‌هاي برتر در مشهد مي‌باشد و به دليل اين كه اكيپ‌هاي مختلفي در اين منطقه مشغول به كار هستند، تمهيدات ويژه‌اي از لحاظ استانداردهاي ايران و بين‌الملل دارا مي‌باشد.

اکبري با اشاره به اين‌كه ايرانيان بنيانگذار سدسازي مي‌باشند، خاطر نشان كرد: بند گلستان يکي از بناهاي تاريخي مشهد است که سابقه احداث آن به زمان نوادگان «تيمور» بر مي‌گردد و از يك تكنولوژي واحد براي ساخت آن استفاده ‌شده است./س

 

برچسب ها: حجم ، آب ، سد ، گلستان
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.