بنابر آمار منتشر شده، مصرف كل انرژي كارگاه هاي صنعتي 212 ميليون بشكه معادل نفت خام بوده، استان هاي اصفهان و خوزستان بيشترين و استان كهگيلويه و بويراحمد كمترين مصرف انرژي را در اين بخش داشته اند.

 به گزارش خبرنگار اقتصادي باشگاه خبرنگاران، امروزه موضوعات مرتبط با انرژي و ميزان مصرف آن در بخشهاي مختلف، يكي از مهمترين مباحث در سياستگذاري ها و برنامه ريزي هاي كشورها است.
 
 انرژي به عنوان يكي از مهمترين عوامل توليد و همچنين به عنوان يكي از كالاها و خدمات مورد نياز در مصرف نهايي از نظر اقتصادي داراي اثرات قابل توجهي است. از آن جايي كه بخش انرژي زيربناي اصلي توسعه به شمار مي رود، مقدار مصرف حامل هاي انرژي نقش مهمي در فعاليت كارگاه هاي صنعتي ايفا مي كند. در اين ميان نفت و مشتقات نفتي كماكان مهمترين تامين كننده انرژي در جهان هستند.
 
در كشور ما به خصوص پس از طرح هدفمندي يارانه ها، به چگونگي مصرف انرژي در بخش هاي مختلف توجه ويژه اي شده است. از آن جا كه بخش صنعت يكي از مهمترين مصرف كنندگان انرژي در كشور مي باشد، نتايج طرح آمارگيري از مقدار مصرف انرژي كارگاه هاي صنعتي از سوي مرکز آمار منتشر شده که در اين طرح واحدهاي حامل هاي انرژي به بشكه معادل نفت خام تبديل شده است.
 
در سال 1389 ، مصرف كل انرژي كارگاه هاي صنعتي 10 نفر كاركن و بيشتر، 212 ميليون بشكه معادل نفت خام بوده که 6.7 درصدي داشته است.  
 
بررسي مقدار انرژي مصرفي كارگاه هاي صنعتي 10 نفر كاركن و بيشتر به تفكيك استان هاي كشور، در سال هاي 1382 تا 1389 نشان مي دهد استان هاي اصفهان و خوزستان بيشترين و استان كهگيلويه و بويراحمد كمترين مصرف انرژي را در اين بخش داشته اند.  
 
بر اساساس اين گزارش، مقدار مصرف انرژي كارگاه هاي صنعتي 10 نفر كاركن و بيشتر در سال 1389 براي استان هاي اصفهان و خوزستان به ترتيب 50 و 38 ميليون بشكه معادل نفت خام و براي استان كهگيلويه و بويراحمد به مقدار 0.2 ميليون بشكه معادل نفت خام بوده است.
 
در سال هاي 1382 تا 1389 ، گاز طبيعي و پس از آن نفت سياه و نفت كوره به ترتيب بيش از ساير حامل هاي انرژي در كارگاه هاي صنعتي 10 نفر كاركن و بيشتر مصرف شده است.
 
 در سال 1389، سهم كارگاه هاي صنعتي 10 نفر كاركن و بيشتر از مصرف گاز طبيعي 71 درصد ( 151 ميليون بشكه معادل نفت خام) و از نفت سياه و نفت كوره 31.1 درصد ( 28 ميليون بشكه معادل نفت خام) بوده كه بيشترين سهم را نسبت به ساير حامل ها داشته است.
 
همچنين نتايج اين آمار گيري نشانگر اين است که گروه هاي "توليد ساير محصولات كاني غير فلزي" و "توليد فلزات اساسي" بيش ترين مقدار انرژي را در ميان كارگاه هاي صنعتي و پس از آن گروه هاي "صنايع توليد زغال كك، پالايشگاه هاي نفت" و "صنايع توليد مواد و محصولات شيميايي" قرار دارند.
 
در سال 1389 ، مصرف انرژي "توليد ساير محصولات كاني غير فلزي" 60.5 ميليون بشكه معادل نفت خام و "توليد فلزات اساسي" 48.4 ميليون بشكه معادل نفت خام بوده ، كه به ترتيب سهمي معادل 28.5 درصد و 22.8 درصد از كل انرژي مصرفي را داشته اند. كمترين مصرف انرژي نيز در سال هاي مورد بررسي، در گروه "بازيافت ضايعات فلزي و غير فلزي" بوده كه در سال 1389 مصرفي به ميزان 6.3 هزار بشكه معادل نفت خام داشته است.
 
سرانه مصرف انرژي كارگاه هاي صنعتي در سال 1389 به 13.9 هزار بشكه معادل نفت خام رسيده كه نسبت به سال 1388 از رشدي به ميزان 20.2 درصد برخوردار بوده است. اين رشد به علت افزايش توليد كارگاه هاي پتروشيمي بوده که به عنوان مثال پتروشيمي پرديس (اوره و آمونياك غدير)، پتروشيمي جم و پتروشيمي برزويه در سال 1389 به بهره برداري با ظرفيت كامل رسيده اند و اطلاعات پتروشيمي كرمانشاه در اين سال به صورت كامل اخذ شده است.  
 
همچنين تعداد كارگاه ها در سال 1389 نسبت به سال قبل با كاهش 5.1 درصدي مواجه شده است كه عمدتا به كاهش تعداد در كارگاه هاي كم مصرف برمي گردد.  
 
شايان ذکر است؛ بيشترين سهم از انرژي كارگاه ها، در خط توليد مصرف مي شود که در سال 1389 معادل 81.5 درصد انرژي كارگاه هاي صنعتي در خط توليد مصرف شده که اين سهم در سال 1388 ، معادل 80.6 درصد بوده است.
برچسب ها: آمار ، انرژی ، کشور ، مصرف ، نفت ، حامل
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار