مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان شمالی گفت: یک‌هزار و 600 کارت صنعتگری توسط این اداره کل صادر شد.

به گزارش گروه استانهای باشگاه خبرنگاران به نقل از روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان شمالی، علی کاظمی اظهار کرد: افزون بر این، تعداد 708 نفر از صنعتگران این استان زیر پوشش بیمه قرار گرفته‌اند.

وی برگزاری کلاس آموزشی در 6 مرکز آموزشی ثابت و 13 مرکز آموزشی سیار صنایع دستی استان، برگزاری 51 کلاس آموزشی و صدور 745 فقره گواهی‌نامه صنایع دستی به هنر آموختگان و آموزش 635 نفر در دوره‌های صنایع دستی را از دیگر فعالیت‌های این اداره کل برای رونق صنایع دستی استان عنوان کرد.

کاظمی افزود: صدور سه فقره جواز تاسیس کارگاهی، صدور و تمدید 9 فقره پروانه تولید کارگاهی و برگزاری 17 نمایشگاه و مشارکت در برگزاری 28 نمایشگاه خارجی بین‌المللی، ملی، منطقه‌ای، استانی و محلی از دیگر فعالیت‌های این اداره کل در سال قبل بود.

وی کسب نشان ملی و مرغوبیت کالا برای 11 اثر صنایع دستی و معرفی برای دریافت مهر اصالت یونسکو و دریافت مهر اصالت برای سه اثر «چاروق، حجاری و سفره کردی» را از اقدامات این اداره برشمرد و گفت: سال قبل دو اثر صنایع دستی استان شامل سفره کردی و ابریشم بافی در فهرست آثار ملی کشور نیز به ثبت رسید.

طبق آمار معاونت صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان شمالی در این استان 15 هزار نفر در بخش صنایع دستی فعالیت دارند که در 33 رشته مختلف از جمله دست بافته‌های داری، رودوزی، نساجی، صنایع چوب و چرم به تولید می‌پردازند.

صادرات صنایع دستی تولید شده توسط صنعتگران خراسان شمالی عمدتاً از سوی بازرگانان استان‌های هم‌جوار صورت می‌گیرد.

استان خراسان شمالی که سکونتگاه اقوام مختلف کرد، ترکمن، ترک، فارس و تات است در زمینه صنایع دستی تولیدات متنوع و گونه گونی دارد.
برچسب ها: خراسان ، صنعتگر ، گردشگری
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.