راه اندازی واحد تولید 'متیل اتیل كتون ' ( MEK) در سایت شماره 2 منطقه اقتصادی پتروشیمی ماهشهر به دست رییس جمهوری در چارچوب سفر چهارم هیات دولت به استان خوزستان ، گامی بزرگ در صنعت پتروشیمی ، در راستای استقلال و خودكفایی كشور می باشد كه در دولت دهم محقق شد.

به گزارش باشگاه خبرنگاران خوزستان، طرح تولید MEK برای اولین بار در ایران و منطقه خاورمیانه در حالی در دولت دهم محقق شد كه با دست یابی جمهوری اسلامی ایران به دانش تولید این ماده استراتژیك ، توانمندی جوانان این مرز و بوم در فناوری پتروشیمی در شرایط تحریم را به اثبات رساند.

با راه اندازی واحد تولید 'متیل اتیل كتون ' در شركت شیمی تكس آریا در منطقه اقتصادی پتروشیمی ماهشهر ، كشور ایران از واردات این ماده استراتژیك در صنعت پتروشیمی بی نیاز شده ضمن اینكه بستر لازم به منظور تولید و توسعه تولید حلال های استرتژیك در داخل كشور فراهم گردید.

تولید سالانه پنج هزار تن ماده حلال استراتژیك ' متیل اتیل كتون ' ، توسعه و تكمیل زنجیره ارزش افزوده محصولات میانی پتروشیمی ، جلوگیری از هدر روی و سوزاندن محصول جنبی با ارزش ' رافینیت ، قطع واردات و تامین نیاز داخل ، كمك به توسعه ظرفیت های صنعتی ، تولید ، ساخت و پشتیبانی قطعات یدكی و تجهیزات مرتبط با واحدهای MEK و نیز كمك به توسعه ظرفیت های منطقه ای ، اقتصادی و اشتغال از جمله دستاوردهای راه اندازی واحد تولید 'متیل اتیل كتون' در كشور می باشد.

با راه اندازی واحد MEK ، در پتروشیمی ماهشهر ، جمهوری اسلامی ایران به دانش فنی طراحی ، ساخت و راه اندازی و بهره برداری واحدهای تولید این ماده دست یافته ضمن اینكه قادر خواهد بود با افزایش ظرفیت تولید و ایجاد پتانسیل صادراتی ، نسبت به صدور این ماده استراتژیك به خارج اقدام كند.

تولید و عرضه MEK با رعایت استانداردهای كیفی و زیست محیطی در بازارهای داخل و خارج با هدف تكمیل زنجیره ارزش تولید مواد پتروشیمی به ویژه برش های ' c4 raffinate ' ، جلوگیری از خروج ارز و نیز توسعه و تحول صنعتی در كشور از دیگر مزایای راه اندازی این واحد تولیدی پتروشیمی است./س


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.