حجت‌الاسلام و المسلمین پورمحمدی درباره پرونده قضایی بیمه ایران گفت: متاسفانه مقاومت‌هایی در این پرونده صورت گرفت که این مقاومت‌ها روند دادرسی را کند کرد. متاسفانه این مسایل فضای مقابله با فساد در جامعه را سخت می‌کند.

به گزارش خبرنگار احزاب باشگاه خبرنگاران؛ حجت‌الاسلام و المسلمین مصطفی پورمحمدی، عضو ائتلاف اکثریت اصولگرایان عصر امروز (10 اردیبهشت 1392) در جمع دانشجویان دانشگاه سمنان با تبریک ایام ولادت دخت نبی اکرم(ص) حضرت فاطمه زهرا(س) و روز مادر، گفت: به پایان عمر قانونی این دولت چندان فرصتی باقی نمانده است. بنا است به انتخاب مردم، مدیران جدید خود را انتخاب کنیم که دستاورد بسیار بزرگی است. انتخابات ریاست جمهوری نیز به عنوان نقطه برجسته و اوج حضور ملت در صحنه است.

رئیس سازمان بازرسی کل کشور افزود: نظام جمهوری اسلامی ایران بر عکس بسیاری از نظام‌ها و دموکراسی‌هایی که بسته و هدایت شده است، دموکراسی ما باز است. علت آن است که تعداد زیادی از افراد به راحتی می‌توانند ثبت نام کنند. بعد از آن افراد بدون هیچ وابستگی به جناح و حزب و بدون هیچ پیشینه قطعی می‌توانند تایید صلاحیت شده و در صحنه انتخابات حاضر شوند؛ چنانچه در دوره‌های قبل این موضوع به عینه دیده شد. اما در اغلب کشورهای پیشرفته الزاما افراد باید از سوی یک حزب کاندیدا شوند.

حجت‌الاسلام و المسلمین پورمحمدی ادامه داد: تکثری که امروز از نظر کاندیدا در جامعه مشاهده می‌شود به خاطر ظرفیت قانونی است و به خاطر آن است که قانون منع نکرده است. جالب آنکه بعد از رد صلاحیت‌ها نیز تعداد کاندیداهایی که در انتخابات ریاست جمهوری ایران باقی می‌ماند بیشتر از تعداد کاندیداهایی است که در کشورهای پیشرفته در انتخابات حضور پیدا می‌کنند. به عنوان نمونه در سال 84 تعداد متنوعی از کاندیداها در عرصه انتخابات ریاست جمهوری حضور داشتند. از سوی دیگر هم قابل پیش بینی نبود که آقای احمدی نژاد بتواند رای مردم را جلب کرده و در مرحله دوم از سد آقای هاشمی بگذرد. بنابراین از این جهت دموکراسی نظام ما در جایگاه بالاتری قرار دارد.

محسنات و و ضعف‌های نظام انتخاباتی

کاندیدای یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری افزود: نظام انتخاباتی ما یکسری محسنات و یکسری ضعف‌هایی دارد. باید این ضعف‌ها تعقیب شده و حل شود. کشوری که همه فعالیت‌های اش با انتخابات شکل می‌گرد و تمام سرمایه‌ها در اختیار منتخبین است باید نقاط ضعف انتخابات در سطح پایین باشد. ظرفیت، امکانات و اختیاراتی که در اختیار رئیس جمهور که دومین مقام جمهوری اسلامی ایران است به نسبت امکانات و اختیارات مقام معظم رهبری که اولین مقام معظم رهبری جمهوری اسلامی ایران است، حدود 90 به 10 درصد است. بنابراین حالا که همه چیز با رای مردم شکل می‌گیرد باید سازوکار انتخاباتی ما خوب شکل بگیرد. نباید منتظر ایجاد بحران‌ها در انتخابات‌ها بود و سپس به فکر اصلاح قانون افتاد. باید رفتار انتخاباتی جامعه ما به نظم ثابت آرامش و اعتماد آفرین تبدیل شود.

وی با بیان این‌که شدیدا کشور نیاز به ثبات و انسجام ملی نیاز دارد، اظهار داشت: اگر این شرایط شکل نگیرد سایر مسایل کشور را نیز تحت تأثیر قرار می‌دهد. یعنی ممکن است اقتصاد ما نتواند در برابر فشارها مقاومت کند. امروز باید آسیب سیاسی و اجتماعی به جامعه ما وارد شده است که باید آن را ترمیم کرد و آنچه مقام معظم رهبری در خصوص حماسه سیاسی مطرح فرموده‌اند راهکار عبور از این شرایط است. بازی انتخابات مانند یک بازی فوتبال است که رقابت می‌تواند بسیار حساس و تنگاتنگ باشد اما همه از فضایی که ایجاد می‌شود خشنودی و رضایت دارند. این فضا باید در رفتار انتخاباتی کشور ما نیز شکل بگیرد.

حجت‌الاسلام والمسلمین پورمحمدی در بخش دیگر از این نشست به سؤالات دانشجویان پاسخ گفت.

حجت‌الاسلام والمسلمین پورمحمدی در پاسخ به این سؤال که ارزیابی شما از آرایش گروه‌های سیاسی چیست و چه جناحی می‌تواند اعتماد مردم را جلب کرده و وارد پاستور شود؟ گفت: بنده معتقدم اصولگرایان بهتر می‌توانند به مردم خدمت بدهند و امیدواریم اصولگرایان منتخب مردم قرار گیرند و سعی می‌کنیم تجربه گذشته که متعلق به اصولگرایان بود را نیز ترمیم کرده و مردم یک تجربه موفق و مثبت را در دولت آینده شاهد باشند. اصولگرایان تلاش خواهند کرد به پیروزی برسند با این نگاه که برنامه‌ها و توان ما برای اداره کشور مفید‌تر و بیشتر است. اما این ادعای ما است و باید منتظر باشیم و ببینیم نظر مردم چیست.

در دوران وزارتم یک ریال از وزارت کشور بیرون نرفته تا کسی پس نیاورد

وی همچنین در پاسخ به این سؤال که گفته شده است پولی در دوران وزارت کشور شما غیب شده است، سرانجام این پول چه شده است؟، گفت: در وزارت کشور مردم، فعالان و صاحب نظران شاهد هستند که بنده هزاران کار انجام داده ام که آثار آن هنوز هم وجود دارد. بنده سه انتخابات بزرگ برگزار کردم که هیچ حاشیه‌ای نداشت ولی بعد از من یک انتخابات برگزار شد که هنوز عوارض آن در کشور وجود دارد. ظریب امنیتی در کشور در دوره من به شدت بالا رفت.

کاندیدای یازدهمین انتخابات ریاست‌جمهوری ادامه داد: حوزه‌های فرهنگی را سعی کردم در حوزه‌های مدیریت سیاسی و اجتماعی همراه کنم. پیشرفت شهرداری‌ها در دوره بنده ایجاد شده است. مقدمات برگزاری الکترونیک انتخابات در دوره بنده رخ داد. سهمیه بندی بنزین در دوره وزارت کشور بنده رخ داد. یک ریال نه از وزارت کشور بیرون نرفته تا کسی پس نیاورد. متاسفانه در جامعه ما تنها اشکالات و تهمت‌ها شنیده می‌شود و پاسخ‌ها شنیده نمی‌شود. این فضا باعث می‌شود دروغگویان و تهمت زنان بازار شان رونق پیدا کند. باید فرهنگ جامعه به سمتی پیش برود که مشتری کالای راست باشد. در این داستان پرسنل وزارت کشور طبق ضوابط از رئیس شان تقاضای وام کرده و این وام را دریافت کردند. چند ماه بعد از پرداخت این وام کنار گذاشته شده ام. همچنین بخش اعظم این پول باز گردانده شده است. این تهمت با چه منطقی از سوی شما پذیرفته شده است؟! متاسفانه اگر تهمتی در جامعه ما بیان شود هزار بار هم پاسخ داده شود اثرات آن پاک نمی‌شود.

وی در پاسخ به این سؤال که اگر رئیس جمهور شوید از اقلیت‌های دینی استفاده خواهید کرد،گفت: اقلیت‌های دینی در کشور زیر یک درصد هستند و خودشان انتظار ندارند در حاکمیت نقش داشته باشند. این دوستان در مجلس کرسی دارند و این کرسی بیش از تناسب جمعیتی‌شان است. اما درباره مذاهب باید بگویم که به میزان جمعیت شان در حاکمیت حضور دارند و حضور خواهند داشت. بنده زمانی که وزیر کشور بودم در چند استان کشور برخی مدیران ارشد استانی ما از اهل سنت بودند.

حجت‌الاسلام والمسلمین پورمحمدی در پاسخ به این سؤال که جامعتین چرا به اجماع نرسیده است گفت: در انتخابات مجلس که یک طیف گسترده است و تلاش کردیم تا حدی به جمع بندی برسیم. در انتخابات ریاست جمهوری هم افراد کاندیدا زیاد شده و جمع بین آنان سخت شده است و تعیین مصداق دشوار است. بسیاری کاندیداها در سطوح نزدیک به هم هستند و این مسئله تعیین مصداق را سخت کرده است. جامعتین توصیه دارند اصولگرایان تا آنجا که می‌توانند تعداد شان را کم کرده و اگر رقیب قوی پیدا کردیم به گزینه واحد برسیم و اگر رقیب قوی نبود اجازه بدهیم فضا همین طور باز باشد. باید اجازه داد ثبت نام‌ها آغاز شود و بعد شورای نگهبان تایید صلاحیت کند. در این مسیر ثبت نام و تایید صلاحیت اگر بزرگواران جامعتین نظری دارندآن را بیان کنند.

مقاومت‌ها در پرونده فساد بیمه، روند دادرسی را کند کرد

وی در خصوص نزدیکان دولت در پرونده فساد بیمه ایران و این‌که چرا به دادگاه احضار نشده اند، گفت: از این پرونده دو بار نقص گرفته شده و از دادگاه به دادسرا آمده است و دوباره به دادگاه ارسال شده و مراحل قانونی و رسیدگی خود را طی می‌کند. متاسفانه مقاومت‌هایی در این پرونده صورت گرفت که این مقاومت‌ها روند دادرسی را کند کرد. متاسفانه این مسایل فضای مقابله با فساد در جامعه را سخت می‌کند. گاهی اوقات از بنده می‌پرسند که ضمانت شما برای اجرای وعده‌های شما درباره قانون‌مندی چیست. بنده می‌گویم باید مجلس در مقابل انحراف دولت بایستد و عقب نشینی نکند. بنده می‌گویم اگر بنده وارد دولت شدم مجلس مقابل انحراف دولت من صبر نکرده و محکم با انحراف دولت برخورد کند. دستگاه قضایی نیز اگر تخلفی مشاهده کرد، در همان بار اول برخورد کرده و اجازه ندهند تخلفات و فسادها تکرار شود. این ضمانت عقلایی است و باید در آینده به صورت جدی مد نظر قرار گیرد.

در دولتم اجازه نمی‌دهم که تخلفات بدنه دولت به دستگاه‌های نظارتی برسد

عضو ائتلاف اکثریت اصولگرایان در پاسخ به سؤالی مبنی بر این‌که با توجه به کشف فساد سه هزار میلیاردی در دوره ریاست شما در سازمان بازرسی چطور باید به شما اطمینان کرد مانع فساد در دولت خودتان شوید، اظهار داشت: در کشور بنده بازرس کل کشور هستم نه پلیس و ناظم بانک‌های کشور. امروز در هیچ کجای دنیا مسایل بانکی و پولی از سوی سازمان بازرسی نظارت نمی‌شود بلکه از سوی بانک مرکزی نظارت می‌شود. هر گونه سوء استفاده و تخلف مسئول اش بانک مرکزی است.

وی افزود: بانک مرکزی و معاونت بازرسی مسئول تمام جابجایی‌های پولی و مالی کشور است. در کشور ما میلیاردها ال سی جعلی از بانکی به بانک دیگر جابجا شد ولی بانک مرکزی متوجه نشد. از سوی دیگر فساد سه هزار میلیاردی در دولت اتفاق افتاد نه در سازمان بازرسی کل کشور و قاعدتا دولت باید مسئول این فساد باشد نه سازمان. اگر بنده وارد دولت شوم اجازه نمی‌دهم که تخلفات بدنه دولت به سازمان بازرسی و دستگاه‌های نظارتی دیگر برسد. چرا که اولاً دولت باید با سیستم سازی و استفاده از ابزارهای نوین اجازه تشکیل فساد ندهد و از سوی دیگر اگر فسادی رخ دهد، باید توسط بخش نظارتی همان دستگاه شناسایی و برخورد شود.

معاون سیاسی جامعه روحانیت مبارز در پاسخ به این سؤال که رابطه شما با آقای مشایی در دولت چطور بود، گفت: من با ایشان رابطه‌ای ندارم. در دولت که بودم ایشان رئیس میراث فرهنگی بود که خیلی ارتباط کاری چندانی نداشتیم و تنها در هیات دولت و برخی سفرها همدیگر را می‌دیدیم.

در سیاست خارجی جسارت عاقلانه که در جهت منافع کشور باشد خواهم داشت


حجت‌الاسلام والمسلمین پورمحمدی در پاسخ به این سؤال که در سیاست خارجی شما جسارت آقای احمدی نژاد را خواهید داشت، گفت: جسارت منفی حتما خیر ولی جسارت مثبت بله. جسارت عاقلانه که در جهت منافع کشور باشد حتما خواهم داشت. سابقه اجرایی و عملی بنده این جسارت را نشان می‌دهد. بنده سهمیه بندی سوخت را با یک عملیات فوق العاده جسورانه انجام دادم. ریسک و جسارت در جهت مشهور شدن و خودنمایی به ضرر منافع کشور و یک آسیب است که هیچ گاه این کار را نخواهم کرد.

کاندیدای یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در پاسخ به این سؤال که داستان اختلاف شما با آقای احمدی نژاد سر امضای حکم قالیباف چه بود، گفت: بنده اعلام کردم یکی از نمونه‌های اختلاف ما با آقای احمدی نژاد بر سر امضای حکم آقای قالیباف بود. شورای شهر آقای قالیباف را به عنوان شهردار تهران انتخاب کرده بود و لازم بود بنده به عنوان وزیر کشور حکم ایشان را امضاء می‌کرد. آقایان به خاطر رقابت‌های قبلی مایل نبودند آقای قالیباف شهردار تهران شود. آنان می‌گفتند آقای قالیباف پرونده قضایی دارند. بنده گفتم اگر پرونده دارند به دادگاه ارائه دهید تا من حکم را امضاء نکنم. ولی این کار انجام نشد و مشاهده کردم که اگر حکم آقای قالیباف را امضاء نکنم خلاف قانون است و امضاء کردم و نهایتا موجب کدورت با رئیس جمهور شد.

وی درباره برنامه اش برای امر به معروف و نهی از منکر در جامعه گفت: بحث فرهنگی راهکار فرهنگی دارد. این طور نیست که با داد و دعوا و چماق با فکر برخورد کرد. چرا که هیچ کجا این موضوع محقق نشده است. عملیات عاطفی باید در حوزه عاطفی بررسی شود. در دل امر به معروف و نهی از منکر یک عملیات فرهنگی قرار دارد؛ یعنی اول تذکر بده، دوم توصیه کن و اگر اثر بخش نبود برخورد کنید. باید فرهنگ امر به معروف و نهی از منکر را از خانه و مهدکودک شروع کرد.

رئیس سازمان بازرسی گفت: بنده معتقدم حجم دروس کاهش پیدا کند و بخش اعظم دوران دانش آموزی به آموزش روش زندگی کردن اختصاص یابد. متاسفانه جوانان ما بعد از آنکه تحصیلات عالیه را گذراندند روش زندگی کردن را نمی‌دانند. آیا همه بچه‌ها باید فیزیک بیاموزند؟! آیا همه بچه‌ها باید شیمی بیاموزند؟! چرا این همه وقت دانش آموزان ما برای حفظ فرمول این دروس گرفته می‌شود ولی به او درس زندگی آموزش داده نمی‌شود.

در تمام برنامه‌هایم به نقش زنان اشاره دارم


عضو ائتلاف اکثریت اصولگرایان در خصوص نقش زنان در دولت آینده‌اش گفت: اولاً ما به وجود زنان افتخار می‌کنیم. این حرف تبلیغاتی نیست. زنان ما تابلوی پیام انقلاب اسلامی ما است. اگر دنیا فکر کرد با حقوق زن جمهوری اسلامی دستانش بالا می‌رود و تسلیم خواهد شد، اشتباه فکر کرده است. امروز ما معتقدیم تحولات جامعه زن ایران برگ برنده و تبلیغ موثر ما برای ارائه انقلاب ما است. امروز بیشترین گرایش دینی در آمریکا و اروپا از ادیان دیگر به اسلام است. بیشترین افرادی که به اسلام گرویدند تحصیلکردگان و بیشترین افراد زنان هستند.

حجت‌الاسلام والمسلمین پورمحمدی در این باره افزود: از این جهت حضور زنان در جمهوری اسلامی موثر و تعیین کننده است. به من گفته شد برای زنان برنامه جداگانه بنویسید. بنده گفتم من این تحقیر را برای زنان قائل نمی‌شوم و تمام برنامه‌های قید شده مخصوص زنان نیز است. به ناچار در بازبینی نهایی برنامه بخشی در خصوص زنان مطرح کردم که به ظرفیت‌های بالای جامعه زنان اشاره دارد. بنده در آخر ماموریت خانم دستجردی وزیر سابق بهداشت با او تماس گرفته و به او تبریک گفتم که به عنوان نخستین وزیر زن ایران قابلیت زیادی از خود نشان داد و موفقیت نسبی از خود نشان داد.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار