هند قرار است در چابهار کارخانه اوره بسازد و همچنين به منظور توسعه اين بندر در آن سرمايه‌گذاري کند.

به گزارش خبرنگار اقتصادي باشگاه خبرنگاران و به نقل از پرس‌تي‌وي؛ دولت هند درحالي اين مطلب را بيان کرد که دهلی نو قصد دارد با هدف دسترسي به بازارهاي افغانستان و آسياي مرکزي، بندر چابهار را توسعه دهد و حدود 100 ميليون دلار سرمايه‌گذاري کند. بر اساس این گزارش دولت هند تاکید دارد کارخانه اوره چابهار ظرف چند ماه احداث و تکمیل شود.

البته اين نکته لازم به ذکر است که هند با کمبود گاز طبیعی مواجه است و بسیاری از کارخانه‌های تولید کود شیمیایی در این کشور مجبور شده اند ظرفیت خود را کاهش دهند.

به‌طوريکه سالانه 20 تا 30 درصد نیاز اوره هند از خارج تامین می‌شود و در سال گذشته میلادی 1.6 میلیون تن از ایران به این کشور صادر شد.

به عقیده تحلیلگران نفوذ روز افزون چین در جنوب آسیا و به ویژه دستیابی اخیر این کشور به امتیاز توسعه بندر "گواتر" پاکستان که در نزدیکی آب‌های دریای عمان و هند قرار دارد تاثیر زیادی در تحرکات اخیر هند برای توسعه همکاری ها با ایران داشته است.

کارخانه اوره چابهار در قالب طرح سرمایه گذاری مشترک بین ایران و هند ساخته می شود. هنوز قیمت گاز خوراک آن تعیین نشده و باید دو کشور در این مورد مذاکره کنند. قرار است این موضوع در جریان دیدار وزیر خارجه هند از تهران که جمعه آینده انجام می شود مطرح شود.

برچسب ها: هند ، کارخانه ، اوره ، ایران
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار