شرکت‌کنندگان در کمیسیون "علما؛ فرصت‎ها و تهدیدها در جهان اسلام" راه‌اندازی شبکه‌های اجتماعی مجازی اسلامی را تصویب کردند.

به گزارش خبرنگار سياست خارجي باشگاه خبرنگاران مستقر در سالن اجلاس سران کمیسیون "علما؛ فرصت‎ها و تهدیدها در جهان اسلام" با حضور جمعي از علما و اندیشمندان مسلمان و فعال در عرصه‌هاي سیاسی و اجتماعی بیداری اسلامی از سراسر جهان در اجلاس "علما و بیداری اسلامی" برگزار شد.

شرکت‌کنندگان با بیان اینکه یکی از مهم‌ترین آسیب‌ها و چالش‌های جهان اسلام دامن‌زدن به فرقه‌گرایی و اختلافات مذهبی است، تاکید کردند: "منازعات فرقه‌ای در جوامع اسلامی نتیجه مستقیم این پدیده شوم است.

در این راستا، وظیفه و رسالت مهم علما این است که در جهت رفع اختلافات فرقه‌ای در جهان اسلام بکوشند و برای تحقق هر چه بهتر وحدت اسلامی بر زمینه‌های مشترک و وحدت‌آفرین بین فِرق اسلامی تأکید کنند.

 همچنین مذاهب، فِرق و جریان‌های اسلامی ضمن پذیرش و شناسایی اختلافات فکری و عقیدتی، نباید اجازه دهند که این اختلافات که به نوبه خود می‌تواند مایه رحمت امت باشد، به تعارضات سیاسی، جنگ و برادرکشی، که خواسته دشمنان دین است، تبدیل شوند."

علمای جهان اسلام تکفیر، تفیسق و وارد ساختن اتهام شرک و بدعت به مسلمانان دیگر و همچنین مباح دانستن جان، مال و آبروی آنها را از گناهان نابخشودنی در نزد خداوند متعال و مایه سوء استفاده دشمنان دین به ویژه استکبار جهانی و صهیونیسم عنوان و تاکید کردند:  "علما در این زمینه باید ضمن اجتناب از افتادن در این دام، نقش آگاهی‌بخش خود را ایفا نمایند و امت اسلامی را به سوی توجه به مضامین الهی و اخلاقی دین مبین اسلام رهنمون سازند."

بر اساس اين گزارش شرکت‌کنندگان با اعلام اینکه دین اسلام دین ارشاد و هدایت انسانها به سوی ارزشهای الهی است، اظهار داشتند:" بر این اساس یکی از چالش‌های مهم در عرصه جهان اسلام آن است که مسلمانان و  علمای امت از وظیفه ارشادی و تربیتی خود به ویژه در خصوص نسل‌های جدید و برطرف ساختن شبهات و پرسش‌های آنان غافل نشوند."

شرکت‌کنندگان در این کمیسیون تصويرسازي منفي عليه اسلام در غرب با هدف بدنام کردن دين و القای ناکارآمدی حکومت‌های دینی را از تهدیدات مهمی عنوان کردند که از طریق ابزارها و روش‌های مختلف از سوی غرب علیه جوامع اسلامی به کار گرفته می‌شود.

همچنین بر این اساس رهبران کشورهای اسلامی می‌توانند با اتخاذ مواضع یکپارچه از طریق سازمان‌ها و نهادهای بین‌المللی از جمله سازمان کنفرانس اسلامی به مقابله با این مسئله بپردازند.

علمای جهان اسلام ترویج و تحمیل فرهنگ و هنجارهای غربی با هدف سست‌کردن باور‌های دینی را  از جمله تهدیدات غیر قابل انکاری دانستند که از سوی قدرت‌های استکباری جوامع اسلامی را نشانه گرفته است. مقابله صحیح و پیگیر با این تهدیدات وظیفه تمامی مسلمانان به ویژه نخبگان جهان اسلام است.

شركت‌كنندگان همچنين نهادسازی و ایجاد ساز و کارهای تعامل میان علما و راه‌اندازی شبکه‌های اجتماعی در فضای مجازی بین اندیشمندان مسلمان جهت معرفی و دفاع از چهره واقعی و منوّر اسلام را از دیگر راه کارهای مهم در این نشست دانستند و با تاكيد بر تداوم تاثیرگذاری و ارتباطات چند جانبه خود با توده‌های مردمی و همچنین نخبگان کشورهای اسلامی تصریح کردند: "نباید خطرات و آفات فراروی نقش فعال علماء (تحجر، انزوا از حاکمیت سیاسی و . ..) مورد غفلت قرار گیرد و باید تلاش‌های لازم برای شناسایی و مقابله با این نوع از خطرات صورت پذیرد."

علمای شرکت‌کننده با تاکید بر اینکه تداوم جنبش بیداری اسلامی نیازمند بهره‌گیری از همه ظرفیت‌ها و امکانات جهان اسلام و کشورهای اسلامی به خصوص در عرصه دینی است، اعلام کردند:" در این راستا بایستی ظرفیت‌ها و نقش نهادهای دینی مانند سازمان‌های حج و اوقاف و نهادهای خیریه و مذهبی درحمایت از جنبش بیداری اسلامی تبیین شد و گسترش یابد."
انتهاي پيام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار