سخنگوي وزارت امور خارجه ترکيه گفت: حل بحران سوريه فقط به يک راه ختم نمي‌شود بلکه مي‌توان از راهکارهاي دوجانبه و سه‌جانبه براي حل اين موضوع استفاده کرد و ترکيه نيز براين موضوع تاکيد دارد.

به گزارش خبرنگار سياست خارجي باشگاه خبرنگاران لونت گوم روک چو در نشست با خبرنگاران ضمن ابراز خرسندي از ديدار خود با خبرنگاران ايراني اظهار داشت: من از 15 سال پيش تاکنون به ايران نيامده‌ام و اين سفر به دعوت همتاي ايراني‌ام صورت گرفته است از آن جايي که آقاي مهمانپرست سال گذشته به ترکيه آمده بودند از بنده براي حضور در ايران دعوت کردند.

سخنگوي وزارت امور خارجه ترکيه ادامه داد: در کشور ترکيه سخنگوي وزارت امور خارجه مستقيما با کشورهاي ديگر وارد مذاکره نمي‌شود و اين اولين سفر سخنگوي وزارت امور خارجه ترکيه بدين شکل است.

وي با تاکيد براينکه اين سفر نشان دهنده اهميت روابط ايران و ترکيه است، تصريح کرد: روابط ايران و ترکيه در صميميت مردم دو کشور تاکيد دارد و در اين راستا دريافت اخبار درست از اهميت ويژه‌اي برخوردار است از اين رو با فرصت پيش آمده علاقه‌مندم درباره مسائل مختلف با مسئولان ايراني تبادل نظر کنيم.

گوم روک چو  درباره ديدار با وزير امور خارجه کشورمان گفت: ديداري با آقاي صالحي نداشتم و سفرم به ايران بيشتر براي ديدار با مخاطبان اوليه‌ام بوده و فعلا با مخاطبان اوليه‌ام ديدار داشته‌ام.

وي ادامه داد: در ديدارهاي صورت گرفته مسائل سوريه مطرح شد ولي بر روي آن تمرکز زيادي صورت نگرفت چرا که ما بيشتر به دنبال طرح روابط دوجانبه ايران و ترکيه بوديم و در اين باره صحبت کرديم همچنين در اين ديدارها قرار شد که افراد رسانه‌اي بتوانند از دو کشور ديدار کنند و از سوي دو کشور امکانات و تشکيلات مورد نياز براي انجام مصاحبه‌ها فراهم شود.

وي درباره خروج پ. ک. ک از ترکيه اظهار داشت: ما روند راه حل را براي اين موضوع در پيش گرفته بوديم و آن را مسئله داخلي ترکيه مي‌دانيم، ترکيه با تکيه بر مکانيزم داخلي خود اين موضوع راحل مي‌کند.

سخنگوي وزارت امور خارجه ترکيه گفت: هم چنين مي‌دانيم که اين موضوع از سوي همتايان منطقه‌اي در حال رصد است و مي‌خواهند آن را دنبال کنند و ما با احترام آن را درک مي‌کنيم.

گوم روک چو  اضافه کرد: به طور قطع مسئله پ.ک. ک هيچ تهديدي براي همسايگان در منطقه ايجاد نمي‌کند و ما به دنبال استقرار آشتي و آرامش در منطقه هستيم.

سخنگوي وزارت امورخارجه ترکيه با اشاره به توافق تهران-مصر در خصوص بحران سوريه اذعان داشت: بيش از اين براي حل مسئله سوريه فرمول ايران، مصر، ترکيه و عربستان مطرح بود و در اين چهارچوب در سطوح مختلف ديدارهاي زيادي صورت گرفت هم چنين در آخرين نشست سازمان همکاري اسلامي اين موضوع بررسي شد.

وي تصريح کرد: ما به ديدارهاي چهار کشور اهميت مي‌دهيم چرا که مي‌دانيم اين 4 کشور مي‌توانند فرصت و امکاناتي را فراهم آورند تا مسئله سوريه حل شود.

سخنگوي وزارت امورخارجه ترکيه با بيان اينکه راه حل سوريه فقط يک راهکار نيست اضافه کرد: ما از فرصت‌هاي آينده دفاع مي‌کنيم و حمايتمان را بيان مي‌داريم همچنين براي آخرين بار در حاشيه نشست کمک به افغانستان در سطح وزراي خارجه با چند کشور منطقه ديدار و مذاکراتي انجام داديم و به راهکارهاي دو جانبه و سه جانبه تاکيد داريم.

گوم روک چو درباره روابط ایران و ترکیه اظهار داشت:‌ روابط ایران و ترکیه طولانی و قدیمی است، این روابط با تکیه بر روابط قدیمی دو ملت شکل گرفته است.  
 
سخنگوی وزارت امور خارجه ترکیه  ادامه داد: از گذشته تاکنون روابط ایران و ترکیه در مقاطع مختلف باز دچار اختلاف شده است ولی هیچ وقت اختلاف به بدنه روابط حسنه دو کشور آسیب نزده است،‌ همچنان که امروز نیز روابط دو کشور با وجود برخی اختلافات حفظ شده و رو به افزایش است.  
 
به گفته وی حجم تجاری روابط ایران و ترکیه از 10 میلیارد دلار به 23 میلیارد دلار رسیده است.
 
گوم روک چو با  تاکید بر اینکه دیدارهای مقامات ایران و ترکیه هیچگاه عدم اعتماد وجود نداشت، تصریح کرد: دو طرف باید سعی کنند اختلافات خود را به روابط دوجانبه نکشانند، باورهای ما براساس حقیقت است و ما براین اساس روابط‌‌مان را ادامه می‌دهیم.
 
سخنگوی وزارت امور خارجه ترکیه گفت:‌ اگر درباره سوریه اختلاف نظر داریم ولی همیشه دو طرف حرف‌هایشان را زده‌اند؛ وجود موشک‌ها در مرز سوریه و همچنین سامانه موشکی در ترکیه سوءتفاهماتی را پیش آورده که باید شفاف بگویم وجود سپر موشکی به معنای تهدید کشوری نصب نشده است.  
 
وی ادامه داد:‌ این سپر موشکی برای تقویت دفاعی ترکیه نصب شده و هدف تهاجمی نیست و ترکیه همیشه اذعان داشته که حاضر است در این باره به سوال‌ها و ابهامات پاسخ گوید. 

گوم روک چو در پاسخ به سوال باشگاه خبرنگاران درباره توافق اخیر ترکیه و اسرائیل اظهار داشت:‌ در ماه می سال 2010 در نتیجه حمله اسرائیل به یک کشتی ترکیه که در آب‌های آزاد نیز بود 9 نفر کشته بر جای گذاشت، ما از آن لحظه تا کنون در موضع‌گیری‌های‌مان اعلام کردیم که اسرائیل اول باید عذرخواهی کند و پس از آن به خانواده‌های قربانیان جریمه پرداخت کند، همچنین باید دست از محاصره غزه بردارد.
 
سخنگوی وزارت امور خارجه ترکیه افزود: در نتیجه اصرارها و پافشاری‌های ترکیه در 22 مارس اسرائیل رسما در سطح نخست‌وزیری از ترکیه عذرخواهی کرد و همچنین پرداخت جرایم به قربانیان را پذیرفت و مهمتر از این دو درباره اتمام محاصره غزه نیز قول داد که این موضوع را محقق کند که اگر اسرائیل شرط سوم ترکیه را انجام دهد روابط ترکیه و اسرائیل از سر گرفته می‌شود.  
 
وی تاکید کرد: ترکیه هیچگاه از موضع خود در رابطه با فلسطین، غزه و آرامش و ثبات منطقه کناره‌گیری نمی‌کند همچنان که امروز این کشور یکی از پیش‌قدم‌ترین کشورهایی است برای استقلال فلسطین در سطح بین‌الملل تلاش می‌کند.  
 
گوم روک چو اظهار داشت: وزیر امور خارجه ترکیه یکی از سه وزیر شرکت‌کننده در نشست رای‌گیری سازمان ملل در نوامبر 2012 بود و همچنان امروز ترکیه باز هم تلاش می‌کند که در راستای آشتی گروه‌های فلسطینی گام بردارد و در آینده نیز ترکیه از این موضع خود عقب‌نشینی نخواهد کرد.  
 
سخنگوی وزارت امور خارجه ترکیه در پاسخ به سوال خبرنگاری در خصوص استفاده از سلاح شیمیایی در سوریه تشریح کرد: ما به طور اصولی استفاده از سلاح کشتار جمعی را مناسب نمی‌دانیم و در مقابل اقدامات این چنینی نیز ایستاده‌ایم و آنرا جرم علیه بشریت می‌دانیم ولی امروز ابهاماتی در خصوص استفاده از سلاح شیمیایی در سوریه وجود دارد که باید به آن رسیدگی شود.  
 
وی با تاکید بر اینکه افکار عمومی جهان باید درباره استفاده و یا عدم استفاده از سلاح شیمیایی در سوریه با خبر شوند، تصریح کرد: امروز نشانه‌ها حاکی از آن است موانعی برای بررسی این موضوع در سوریه وجود دارد که باید سریعا برطرف شود.

گوم روک چو ادامه داد: با دستور دبیرکل سازمان ملل متحد پایگاه داده‌ها درباره سوریه بوجود آمده در این راستا بازرسان باید بتوانند از سوریه بازدید کنند ولی بشار اسد اجازه بازدید به بازرسان را نمی‌دهد، از این رو باید از خودمان بپرسیم که چرا بشار اسد این اجازه را صادر نمی‌کند؛ همچنین در بیانیه چند روز گذشته اجلاس دوستان سوریه در استانبول نیز بر این موضوع تاکید شد که اسد نمی‌خواهد واقعیات بروز کند از این رو اجازه ورود به بازرسان را نمی‌دهد.  
 
سخنگوی وزارت امور خارجه ترکیه ابراز تاسف کرد: تاکنون صدها نفر در سوریه کشته‌ شد‌ه‌اند و اگر قرار باشد از سلاح‌های شیمیایی نیز استفاده شود امکان دارد که میزان تلفات افزایش یابد.
 
وی درباره ایجاد منطقه پرواز ممنوع در سوریه بدون اشاره به حمايت‌هاي گسترده مقامات تركيه‌اي از گروه‌هاي مسلح و تروريست‌ها در سوريه مدعي شد: تمام اظهاراتی که درباره حل مسئله سوریه بیان می‌شود برای جلوگیری از کشتار بیشتر است؛ در حال حاضر بیشتر قربانیان سوریه به خاطر حملات بالگردها و هواپیماهای رژیم سوریه جان خود را از دست می‌دهند و از دسامبر سال گذشته تاکنون 220 هزار موشک به مناطق مسکونی پرتاب شده ولی با این وجود بر این باوریم که باید موانع توقف این حملات در سطح بین‌المللی مورد بررسی قرار گیرد و به زودی عملیاتی شود.
 
گوم روک چو ادامه داد:‌ اولویت ترکیه این است که سریعتر دولت موقت صلح‌آمیز تشکیل شود تا سوریه از این مقطع عبور کند.  
 
سخنگوی وزارت امور خارجه ترکیه درباره نشست ایران، ترکیه و آذربایجان در اردیبهشت‌ ماه اظهار داشت: از چندی پیش انجام این نشست تدارک دیده شده بود و اقدامات این سه کشور مهم در منطقه از جایگاه ویژه‌ای برخوردار است همچنین در این نشست بر اساس بیانیه قبلی بر ایجاد گفتگوهای سیاسی، ارتباط همکاری اقتصادی، ارتقاء روابط اجتماعی و فرهنگی با توجه به پتانسیل‌های تاریخی و گردشگری و ارتقاء تبادل‌نظر مربوط به سه کشور و پیرامون‌شان تاکید شد.
 
وی این نشست سه‌جانبه را مهم خواند و گفت: سه کشور باید در راستای همکاری با یکدیگر و همسایگان و رساندن اختلاف به حداقل‌ها، تعاملات خود را افزایش دهند.  
 
گوم روک چو همچنین در پاسخ به این سوال که ترکیه می‌خواهد پس از برقراری ارتباط با اسرائیل کشور خود را به پایگاه نظامی علیه کشورهای دیگر تبدیل کند، تصریح کرد:‌ این اخبار ساختگی است و به خاطر سوءنیت‌های پشت‌پرده به وجود می‌آید؛ کسانی که می‌خواهند روابط ترکیه با دیگر کشورها از بین برود این موضوعات را دنبال می‌کنند ولی آنچه مهم است نوع نگرش ما به بیان موضوعات این چنینی است.  
 
سخنگوی وزارت امور خارجه ترکیه افزود: ما اگر بتوانیم یکدیگر را به درستی درک کنیم دیگر مطرح شدن ادعاهای این چنینی نتیجه‌ای ندارد.
 
وی همچنین درباره واکنش ترکیه در صورت اثبات استفاده دولت سوریه از سلاح شیمیایی اذعان داشت:‌ در حال حاضر ادعاهایی درباره استفاده بشار اسد از سلاح شیمیایی مطرح می‌شود که نمی‌توان از کنار این ادعاها به سادگی رد شد و باید بازرسی‌ها سریعتر صورت گیرد.
 
گوم روک چو اضافه کرد: همچنان که در این خصوص نتیجه‌ای حاصل نشده درست نیست که بخواهیم درباره آن صحبت کنیم؛ سیاست ما این است که مبتنی بر واقعیات واکنش نشان دهیم،‌از این رو پس از اینکه نتیجه تحقیقات مشخص شد موضع‌گیری‌مان را مطرح می‌کنیم.  
 
سخنگوی وزارت خارجه ترکیه درباره دیدار با وزیر ارشاد کشورمان و همکاری‌های دوجانبه رسانه‌ای بیان کرد: با معاون وزیر ارشاد دیدار داشته‌ایم و این مذاکره در فضای صمیمانه صورت گرفت و بر همکاری‌های رسانه‌ای تاکید شد؛ بر این اساس قرار است که اصحاب رسانه با مقامات دو کشور آشنا شوند و بتوانند در دیدارهای مختلف موضوعات مورد نظر خود را بیان کنند.
 
وی درباره همکاری‌های صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران با تلویزیون ترکیه اظهار داشت: این دو سازمان نهادهای گسترده‌ای هستند و تاکنون همکاری‌های متعددی با یکدیگر داشته‌اند و امیدواریم روزهای آینده در این راستا گام‌های مثبتی برداشته شود.  
 
گوم روک چو درباره پیوستن ترکیه به اتحادیه اروپا اظهار داشت: پیوستن به اتحادیه اروپا هدف اصلی ترکیه است و برای این پیوستن ترکیه با موانعی روبرو است که از سوی برخی از کشورهای عضو برای ترکیه بوجود‌ آمده‌اند ولی اکنون اتحادیه اروپا به این نتیجه رسیده که باید همکاری‌اش را با ترکیه گسترش دهد.
 
سخنگوی وزارت خارجه ترکیه همچنین علت حضور نیافتن مهمانپرست در نشست با خبرنگاران را اینگونه توضیح داد: قرار نبود آقای مهمانپرست در این نشست حضور داشته باشند ولی ای‌کاش بودند؛‌ آنگونه که بنده متوجه شدم برنامه کاری همتایم فشرده بود ولی من امروز توانستم از جانب او نیز صحبت کنم.
 
وی در پایان خاطرنشان کرد: سوالات خبرنگاران نشان می‌دهد که چه میزان مسائل ترکیه در ایران از نزدیک رصد می‌شود.

انتهای پیام/
برچسب ها: بحران ، سوریه ، ترکیه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار