در سال 90، 34 ميليون تن بار توسط حمل و نقل ريلي جابجا شد.

به گزارش خبرنگار اقتصادي باشگاه خبرنگاران؛ در سومين کنفرانس بين المللي پيشرفت هاي اخير در مهندسي راه آهن، که امروز در دانشگاه علم و صنعت برگزار شد، گفت: ما در حوزه تجارت باعث سهولت تجارت درون کشور و تجارت فرامرزي درگير هستيم که مديريت سخت افزاري مبناي بحث ما است.

ما دو سال پيش موضوع آمايش تجاري کشور را مطرح کرديم که در مورد آن کم کاري شده و به اين دليل بسياري از فرصت هاي ممکن از دست خواهد رفت.

وي ادامه داد: در آمايش تجاري در کشور کار زيادي صورت نگرفته و بايد زيرساخت هاي تجاري طوري صورت گيرد تا از همه ظرفيت هاي موجود استفاده شود.

وي افزود: به لحاظ توسعه زيرساخت، کشور در سال 2010 ميلادي از 155 کشور رتبه ما 86 بوده که ما با توجه به داشتن جاده ابريشم در کشور رتبه قابل قبولي را در منطقه نداريم.
غضنفري تصريح کرد: در بحث توليد بايد براي تحرک و پويايي آمايش تجاري هم کنار آن قرار گيرد، زيرساخت هاي تجاري به دو دسته فيزيکي و غير فيزيکي دسته بندي کرده ايم که زيرساخت هاي فيزيکي شامل جابجايي، حمل و نقل، ذخيره سازي، توزيعي، مناطق تجاري و زيرساخت هاي غير فيزيکي شامل تجارت آزاد، مالي، حقوقي، بنگاه ها، زيرساخت هاي آتي مي باشد که بايد به اين زيرساخت ها توجه بيشتري شود.
وزير صنعت، معدن و تجارت تصريح کرد: در تجارت فرامرزي رتبه ما از سال 2011 از بين 159 کشور 139 بوده که اين امر حاکي از آن است بايد در حوزه لجستيک کارهاي بيشتري را انجام دهيم.

وي ادامه داد: در شاخص عملکرد لجستيکي 10 معيار وجود دارد و معيارهايي که باعث کاهش رتبه ما شده، مربوط به کارايي فرآيند ترخيص کالا، تحويل به موقع کالا بوده است.

غضنفري گفت: در کيفيت زيرساخت هاي حمل و نقل از جمله حمل و نقل ريلي، بندرگاهي، هوايي ما رتبه خوبي داشتيم.

وي اضافه کرد: سهم دنيا در جابجايي ريلي فولاد 90 درصد است، اما در کشور ما اين ميزان 70 درصد است که اين نمايانگر نياز کشور به توليد صنعت ريل سازي است.

وي ادامه داد: حمل و نقل ريلي بايد ارزانتر از حمل و نقل جاده اي باشد اما در کشور ما اين موضوع بالعکس است.

وي اضافه کرد: در سال 80 تنها 26 ميليون تن بار توسط راه آهن جابجا شد که در سال 90 به 34 ميليون تن افزايش پيدا کرد.

وي تصريح کرد: جابجايي 390 ميليون تن سنگ و خاک و 300 ميليون تن صادرات غير نفتي در سال، بيانگر اين است که ما نيازمند تجهيز صنعت ريلي هستيم.

وي اضافه کرد: ايران يکي از واردکننده و صادرکنندگان تجهيزات ريلي است و رتبه ما در صادرات به تجهيزات حمل و نقل ريلي 95 درصد و در واردات 15 درصد است.

غضنفري به اين نکته اشاره کرد و گفت: تجهيزات ريلي يکي از حوزه هاي ارزآوري است و از ارکان آمايش تجاري حمل و نقل است که کارهاي خوبي در اين زمينه صورت گرفته است.

وي ادامه داد: در سال حماسه سياسي و اقتصادي دغدغه ما پس از معيشت مردم استقلال ارزي است.

وي در پايان خاطرنشان کرد: ما از بخش خصوصي با ارائه تسهيلات ارزي، سرمايه در گردش و استفاده از منابع صندوق توسعه ملي در توليد تجهيزات ريلي حمايت مي کنيم./عب
برچسب ها: حمل ، نقل ، ریلی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار