عضو شورای مرکزی جبهه پایداری با بیان اینکه ویژه خواری در نگاه آرمانی نظام ما جایگاهی ندارد تأکید کرد: آنچه تحت عنوان بازگشت به مدیریت سال قبل از 84 از سوی تریبون هایی خاص پژواک می شود؛ کشور را از بالندگی دور می سازد.

به گزارش گروه استان هاي باشگاه خبرنگاران ، کامران باقر لنکرانی شامگاه دوشنبه با حضور در استان البرز و شرکت در دومین نشست از سلسله نشست های"آگاهی برای حماسه" در سالن اجتماعات دانشگاه آزاد کرج و در جمع دانشجویان این دانشگاه گفت: در همه کشورها معمولاً انتخابات فرصتی است برای تجدید حیات و بازسازی آن نظام و کشور؛ و کشورما هم از این قاعده مستثنی نیست و معمولاً در هر دوره از انتخابات ریاست جمهوری در کشور شاهد شور و نشاطی هستیم که امید آفرینی می کند و جهت گیری های کشور را معمولاً 4 تا 8 سال آینده را تحت تأثیر قرار می دهد.

وی افزود: برای همین است که می گوییم انتخابات در کشور ما واقعی است و  آرا مردم تصنعی نیست  و اثرگذاری آن را در چرخش سلیقه های سیاسی طی این سالها شاهد بوده ایم.

لنکرانی ادامه داد: ظرفیت حرکت انتخابات، ظرفیت حرکت رو به جلو است و ما را به ظرفیت های بالاتری رهنمون می سازد.

عضو شورای مرکزی جبهه پایداری عنوان کرد: اگر نگاه ما به انتخابات اینگونه باشد؛ انتخابات می تواند یک فضایی را بوجود بیاورد که کشور را بالنده  تر کند، به دلیل همین ظرفیت است که معمولاً انتخابات همواره در کشور ما مطمع نظردشمنان بوده است.

وی با نهیبی بر فتنه  سال 88 و تجربه تلخ و وقایع بعد از انتخابات یادآور شد: گروهی درآن دوران به بهانه های مختلف قصد داشتند تا اصل انتخابات را زیر سوال ببرند و خاطرات تلخی را رقم زدند و آشوب به پا کنند؛ که به حمد الله با حضور مقتدرانه مردم در صحنه آن ماجرا نیز خاتمه یافت.

لنکرانی گفت: در این دوره مخاطره ای که ما را تهدید می کند این نیست که ظاهراً دشمنی داشته باشیم که بخواهد باز فتنه برانگیزد و حرکتی کند؛ هر چند نباید دشمن را دست کم گرفت و از حیله های آن خود را بری دانست؛ باید خود را در برابر سناریوهای احتمالی آماده کرد.

وی افزود: آنچه دارد رقم می خورد این است که دشمن زمینه ای را برای آن جنس اقدامات سال 88 مبنای کار خود قرارنخواهد داد و با فضای عمومی که در کشور وجود دارد و بی اعتنایی مردم به دعواهای پوچ و... تقریباٌ زمینه این نوع حرکت ها را نمی بینیم.

بازگشت به گذشته عمده مخاطره پیش رو است

لنکرانی ادامه داد: مخاطره امروز این است که ما انتخابات را به جای اینکه به سوی حرکت رو به جلو و بالنده تر شدن ببریم؛ آن را به سمت حرکت عقب گرد، پس رفت و از دست دادن دستاوردها می بریم.

دولت یازدهم باید همه نقاط مثبت دولت های پیشین را داشته باشد

وی با اشاره به صحبت های مقام معظم رهبری نوروز امسال در حرم رضوی؛ بیان کرد: ایشان فرمودند دولت یازدهم باید دولتی باشد که نقاط مثبت همه دولت های گذشته را داشته باشد و از نقاط منفی بری باشد و این هشداری است  برای ما که مسیر حرکت مان به سمت بالندگی باشد.

عضو شورای مرکزی جبهه پایداری گفت: این روزها اظهار نظرهای مختلفی را در موضوع کلان کشور می شنویم و حرف های زیادی گفته می شود؛ حدفاصلی بین این حرف ها می شنویم و خلاصه آن این است که باید برگردیم به قبل از سال 84 و مدیریت کشور و روند اجرایی کشور را باید به آن دوران ببریم.

وی افزود: این حرف در فضای سیاسی امروز بلند گوهای مشخصی دارد و خیلی ها سعی می کنند این حرف ها را پژواک دهند.

کامران باقر لنکرانی ادامه داد: گروه دیگر می گویند در این سالها دستاوردهای خوبی داشته ایم و اگر نقطه ضعفی هم داشتیم مربوط به این بوده که الزاماتی را رعایت کرده ایم و اکنون می خواهیم آن الزامات را زیر پا بگذاریم که این هم به نوعی برگشت به عقب است و از دست دادن زمینه های حرکت رو به جلو است.

عضو شورای مرکزی جبهه پایداری عنوان کرد: جریان سومی هم هست که عمده  حرف اش این است که ما با نگاهی منصفانه سعی کنیم نقاط حقیقی مثبت این 8 سال را ببینیم، نقاط منفی را کنار بگذاریم و حرکت را بالنده در انتخابات 92 دنبال کنیم.

وی ادامه داد: تمایز بخشی در گفتمان های 92 عمدتاً  حول این محور قابل تحلیل است و مهمترین رکن در این بالندگی آن گفتمانی است که بتواند بین آرمان گرایی و واقع گرایی نوعی تطبیق فراهم آورد.

کامران باقر لنکرانی به یکی از مخاطرات گفتمان های این روزها و انتخابات پیش رو اشاره کرد و افزود: یکی از مخاطرات آن است که صرفاً به حل مشکلات به هر نوعی نگاه کرده و به جای آنکه ارزشها محور امور باشد به نحوی شعاری و تزیینی بر رفع هر مشکلی تأکید می کنند.

وی عنوان کرد: تضمین و بالندگی آینده انقلاب اسلامی ما به شرطی خواهد بود که ما بین آرمان گرایی که اساس و مبنای انقلاب است و واقع گرایی که لازمه کارآمدی و حل مشکلات کشور است بتوانیم هماهنگی و تطبیق ایجاد کنیم.

لنکرانی ادامه داد: هر کدام از اینها به تنهایی می تواند برای کشور مخاطره آمیز باشد؛ کسانی که فقط صحبت از آرمانگرایی کنند  و خود را مکلف به پاسخگویی به مشکلات امروزی ندانند و به همین دلیل به خود اجازه شعارهای غیر عملی بدهند و همین طور کسانی که به بهانه پاسخگویی به مشکلات، آرمانهای مردم را زیر سوال ببرند؛ هر دو گروه قصد دارند تا صحنه انتخابات آتی را دچار ارتجاع و پس رفت کنند.

گفتمان بالنده از دل آرمانگرایی استخراج می شود

عضو شورای مرکزی جبهه پایداری تأکید کرد: گفتمان بالنده در انتخابات پیش رو گفتمانی است که کارآمدی را از دل آرمانگرایی استخراج کند و این احتیاج به تدبیر و برنامه ریزی دقیق دارد.

وی افزود: حرف آرمانگرایی محض مشکل گشای امور کشور نخواهد بود و باید این آرمان ها را با یک برنامه ریری دقیق تبدیل به برنامه های عملیاتی کرد که پاسخگوی مشکلات امروز ما باشد.

کامران باقر لنکرانی گفت: آرمانها درست که با باورها و ارزشها سرو کار دارند اما معیارهایی را به ما می دهند که با آنها می توانیم برنامه ریزی هایمان را شکل دهیم.

وی با ذکر مصداق های این برنامه ریزی گفت: در ارزشهای اقتصادی دینی تأکید داریم که هر نوع برنامه ریزی حکومت باید به نحوی باشد که فشار معیشتی حکومت بر مردم  وارد نشود؛ حال اگر ما تصمیمات اقتصادی بگیریم به این بهانه که می خواهیم تحولات اقتصادی در کشور ایجاد کنیم یا به بهانه اینکه  توسعه کشور را رقم بزنیم یا شهرها را نونوار کنیم؛ اما در این تصمیمات معیشت مردم را تحت تأثیر قراردهیم، این تصمیمات  آرمانی نیست.

ویژه خواری در نگاه آرمانی نظام ما جایگاهی ندارد

لنکرانی گفت: نگاه آرمانی به ما می آموزد که هر نوع ویژه خواری و امتیاز دهی برای هر کسی در این نظام جایگاهی ندارد؛ اما در اقتصادی که برخی در آن می توانند امتیازهایی ویژه به صورت دولتی و شبه دولتی و.. دریافت کنند؛ این با آن نگاه آرمانگرایانه تطابق ندارد.

وی افزود: در نگاه آرمانی "عدالت" مبنای اصلی همه برنامه ریزی ها است و محوری ترین مبنای تصمیم گیری ها و شاه غولی است که با آن می توان سنجید هرآنچه غیر از این باشد با آرمانهای ما متفاوت است.

لنکرانی صحبت های خود در این نشست به پایان رسانید و ادامه سخنرانی خود را در قالب پرسش و پاسخ به سوالات دانشجویان دانشگاه آزاد کرج ادامه داد.

وی بعد از سخنرانی خود که تا ساعت 20 به طول انجامید؛عازم دانشگاه خوارزمی کرج شد تا در دومین محفل دانشجویی ایراد سخن داشته باشد. /ک

برچسب ها: کشور ، بالندگی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.