مدیر جهاد کشاورزی خاش گفت: پیش‌بینی می‌شود در سال‌جاری بیش از سه هزار و 500 تن پسته از ارقام کله‌قوچی، اکبری، احمدآقانی، اوحدی تولید و به بازار مصرف شهرهای استان و کرمان عرضه شود.

به گزارش خبر نگار باشگاه خبرنگاران  زاهدان ، امان‌الله طوقی اظهار داشت: کار توزیع 250 هزار اصله نهال گلدانی پسته از تعداد دو واحد گلخانه‌ای نهال در شهرستان خاش آغاز شده است.

این مسئول بیان کرد: با توزیع ابن تعداد نهال پسته که به صورت یارانه‌ای در بین باغداران و پسته‌کاران توزیع‌می‌شود سطح زیرکشت این محصول استراتژیک صادراتی حدود 250 هکتار نسبت به سال گذشته افزایش می‌یابد.

وی افزود: هم‌اکنون سطح زیرکشت پسته در خاش، چهار هزار و 850 هکتار است که سه هزار و 400 هکتار آن بارور و هزار و 450 هکتار آن غیربارور است.

شهرستان خاش از نظر کمی و کیفی رتبه نخست تولید پسته را در سیستان و بلوچستان دارا است.

طوقی ادامه داد: به‌طوریکه بنا به اعلام خریداران پسته در رفسنجان بر اساس عیار سنجی که انجام شده، عیار پسته خاش به پسته تولیدی استان کرمان بالاتر و ارزش اقتصادی آن بیشتر است.

وی عملکرد پسته در هکتار را بین 800 تا هزار و 200 کیلوگرم اعلام کرد و گفت: برداشت پسته در خاش از اواخر شهریور ماه جاری آغاز می‌شود.

مدیر جهادکشاورزی خاش افزود: پیش‌بینی می‌شود در سال‌جاری بیش از سه هزار و 500 تن پسته از ارقام کله قوچی، اکبری، احمدآقانی، اوحدی تولید و به بازار مصرف شهرهای استان و کرمان عرضه شود.

وی اضافه کرد: هم‌اکنون دو کارگاه مکانیزه ضبط پسته که تمام مراحل فرآوری از پوست‌کنی تا درجه‌بندی را انجام می‌دهد در خاش احداث شده است.

طوقی گفت: به منظور ارتقاء سطح دانش پسته‌کاران و افزایش عملکرد، دو کارگاه آموزشی در زمینه کاشت، داشت، برداشت تعذیه و هرس باغات پسته با حضور اساتید مجرب موسسه تحقیقات پسته کشور برای پسته‌کاران برگزار شده است./س

برچسب ها: عرضه ، پسته ، بلوچستان
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.