"آندرو گرین" سفیر پیشین انگلیس در سوریه با انتشار مقاله ای تحت عنوان "تسلیح شورشیان سوری بازی با آتش است" با اذعان به خطرناک بودن گسترش دامنه بحران سوریه که توسط تروریست های سوری ایجاد شده می افزاید "اسد می داند که سقوط احتمالی وی باعث نابودی سوریه فرو رفتن لبنان و عراق در باتلاق می شود."

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از روزنامه ایندیپندنت، سفیر پیشین دولت انگلیس در سوریه(1993-1991 میلادی) با ابراز نگرانی از شایعات مطرح شده از سوی قدرت های غربی در مورد دولت سوریه می افزاید "گزارش هایی که از سوی رسانه های غربی در مورد احتمال استفاده دولت سوریه از سلاح شیمیایی منتشر شده نگران کننده است از آن رو که احتمال آغاز مداخله نظامی دیگری در خاورمیانه بوجود خواهد آمد. رهبران سیاسی ما (کشورهای غربی) می بایستی این کارزار ضد سوری را متوقف کنند کمی آرام گیرند و بدقت در مورد تبعات هرگونه مداخله نظامی در سوریه بیاندیشند. کمک به تروریست های سوری می تواند سوریه را به ورطه بحران عمیق تری فرو برد. بایستی در این مورد بسیار دقت کرد. هنوز رسوایی بوجود آمده پس از ارایه اطلاعات غلط از سوی دستگاههای اطلاعاتی کشورهای غربی در مورد وجود سلاح کشتار جمعی در عراق را از یاد نبرده ایم. در مورد سوریه هیچ گونه شواهد آشکاری در این باره وجود ندارد."  
 
وی در ادامه می افزاید "خوشبختانه امروز ولع افکار عمومی آمریکا به ایجاد جنگی دیگر در خاورمیانه توسط نیروهای نظامی آمریکایی کاهش یافته است. با این حال دولتهای غربی و آمریکا امروز در مورد بشار اسد رییس جمهور سوریه تاکدی دارند که وی باید از قدرت کناره گیری کند در حالیکه هر کسی که اسد را از نزدیک بشناسد می داند که او فرد بیرحمی نیست. بشار اسد پزشک تحصیلکرده انگلیس است. دوستانش همگی بر این باورند که او فرد خوش مشربی است و در تخصص خود نیز فرد ماهری است." 

این دیپلمات پیشین انگلیسی در ادامه با اذعان به محبوبیت دولت اسد در میان مردم سوریه می افزاید "برخلاف آنچه برخی ادعا می کنند و می گویند که دولت بشار اسد تنها از حمایت علوی های سوریه برخوردار است بایستی گفت که مسیحیان، دروزی ها، کردها و سایر اقوام سوریه هوادار او هستند. 

وی با انتقاد از حمایت های دولت انگلیس از تروریست های سوری می افزاید "دولت انگلیس در پی آموزش و کک به تروریست های سوری است تا از این طریق بر دولت سوریه برای عقب نشینی فشار بیاورد. متاسفانه بایستی گفت که انگلیس در شرایط کنونی سیاست اشتباهی را در پیش گرفته است. حامیان اسد تا آخرین لحظه می جنگند. ایران و روسیه به همراه چین نیز حمایت خود از دولت اسد را قطع نخواهند کرد. هر کسی که درک کند در صورت سقوط دولت سوریه آن کشور اسیر "هرج و مرج" و بی نظمی خواهد شد با سیاست "تغییر رژیم" که از سوی انگلیس و سایر کشورهای غربی دنبال می شود مخالفت خواهد کرد. بی نظمی در سوریه می تواند به تفرقه و منازعه قومی و فرقه ای بیانجامد و بسیاری از خانواده های بدین دلیل از یکدیگر انتقام گیرند." 

نویسنده در ادامه و در انتقاد از سیاست خارجی دولت انگلیس در قبال سوریه می افزاید "اکنون در میان صفوف تروریست های سوری این جبهه "النصره" با رهبرانی نامعلوم و وابسته به شبکه القاعده حضور دارند و  بدین خاطر است که من گمان می کنم سیاست ما در مورد سوریه اشتباه بوده است. مسلح کردن تروریست های سوری تنها بازی با آتش است که باعث شعله ورتر شدن دامنه این منازعه خواهد شد. این مسئله باعث گسترش بحران سوریه به لبنان و عراق و حتی سایر کشورهای خاورمیانه نیز خواهد شد. ما بایستی به انتهای پرتگاه نگاه کنیم و از تجهیز تروریست های سوری دست برداریم. ما بایستی در مقابل بصورت فعالانه به روس ها و ایرانیان به گفتگو بپردازیم تا بتوان راه حلی برای رفع بحران سوریه یافت. تنها در این صورت است که می توان به حل سیاسی این بحران امیدوار بود."  

برچسب ها: عراق ، سوریه ، انگلیس ، گرین
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار