شواهد نشان می دهند که اغلب بیماری‌های شایع در افراد بالغ به ویژه بیماری های ایسکمیک‌ زودرس قلبی، فشارخون‌ بالا، دیابت و اختلالات روانی و ذهنی مربوط به اختلالات چند عاملی است.

منصور روان‌نژاد کارشناس ارشد ژنتیک در گفتگو با خبرنگار علمی باشگاه خبرنگاران تصریح کرد: به طور کلی اختلالات ارثی را می توان به سه گروه اختلالات کروموزومی‌، اختلالات تک‌ژنی یا بیماری‌های تک عاملی و بیماری‌ها و اختلالات چند عاملی تقسیم‌بندی کرد.

وی با  بیان اینکه درصد قابل ملاحظه ای از افراد در سنین جوانی و پس از آن دچار اختلالات چند عاملی هستند تاکید کرد: شواهد نشان می‌دهند که اغلب بیماری‌های شایع در افراد بالغ به ویژه بیماری‌های ایسکمیک‌ زودرس قلبی، فشار خون بالا، دیابت و اختلالات روانی و ذهنی مربوط به اختلالات چند عاملی است.

روان نژاد: چگونگی به ارث رسیدن اختلالات چند عاملی نسبتا پیچیده است چرا که عوامل محیطی نیز در بروز این اختلالات بسیار موثر هستند.

وی یادآور شد: البته سهم نسبی عوامل محیطی و ژنتیکی در بروز بیماری‌های چند عاملی از فردی به فرد دیگر متفاوت است.

روان‌نژاد خاطر نشان کرد: برخی از شواهد نشان می دهند که درصد قابل ملاحظه ای از سرطان‌ها نیز مربوط به اختلالات چند عاملی است و در واقع عوامل ارثی در بروز سرطان‌ها می توانند نقش مهمی داشته باشند./ع2
برچسب ها: ارث ، خون ، اختلال
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار