پژوهشگران دانشکده مهندسی پلیمر و رنگ دانشگاه صنعتی امیرکبیر با استفاده از فناوری نانو پوششهای دوستدار محیط زیست را تولید کردند که در صنایع خودرو سازی و نظامی کاربرد دارد.

به گزارش گروه علمي باشگاه خبرنگاران به نقل از  روابط عمومی دانشگاه صنعتی امیرکبیر، عیوض محمدلو- مجری طرح با اشاره به ویژگی‌های پوششهای رایج فسفاته افزود: تولید این پوششها نیاز به صرف انرژی و هزینه زیاد دارد ضمن آنکه مشکلات زیست محیطی بسیاری را به دنبال دارند.

وی به روشهای جایگزین برای تولید پوششهای دوستدار طبیعت اشاره کرد و اظهار داشت: در این راستا اقدام به اجرای پروژه ای در این زمینه شد. در این تحقیقات از هگزافلوئورو زیرکونیک اسید برای بهینه سازی پوششها استفاده شد.

محمدلو با اشاره به جزئیات این طرح، یادآور شد: در این طرح پوششهای هگزافلوئورو زیرکونیک اسید عاری از فلزات سنگین در دمای محیط تولید می‌شود.

وی با بیان اینکه ضخامت لایه ی بر پایه ی هگزافلوئورو زیرکونیک اسید از 100 تا 500 نانومتر می باشد، خاطر نشان کرد: هگزافلوئورو زیرکونیک اسید دوستدار محیط زیست است از این رو استفاده از آن در تولید پوشش برای کاربردهای مختلف آلایندگی برای محیط زیست ایجاد نمی کند.

محمدلو، عدم تولید لجن های سنگین در صنایع مختلف را از دیگر مزایای این پوشش نام برد و اضافه کرد: در حال حاضر در صنایع خودرو سازی پوششهای مورد استفاده لجن های سنگینی را تولید می کند که با صرف هزینه های سنگین اقدام به تصفیه پساب این کارخانه ها می شود. این در حالی است که با استفاده از این پوششها لجن های سنگین تولید نمی شود.

این پژوهشگر به بیان کاربردهای این پوششها پرداخت و یادآور شد: از این پوششها می توان در صنایع خودرو سازی، در پوششهای لوازم منزل مانند لباسشویی ها و یخچال ها بهره برد و همچنین در صنایع نظامی برای پوشش دهی خودروهای نظامی به منظور افزایش چسبندگی و مقاومت در برابر خوردگی به کار می رود.

برچسب ها: امیرکبیر ، پلیمر ، دانشگاه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار