عضو حقوقدان شوراي نگهبان گفت: شوراي نگهبان در هر مقطعي که مشاهده کند نامزدي موازين قانوني را طبق ماده 58 زيرپا بگذارد رد صلاحيت خواهد کرد.

 به گزارش خبرنگار سياسي باشگاه خبرنگاران، محسن اسماعيلي عضو شوراي حقوقدان شوراي نگهبان امروز در همايشي به عنوان مناديان حماسه که با حضور اصحاب رسانه و اعضاي هيئت نظارت بر مطبوعات در سالن همايش‌هاي وزارت ارشاد برگزار شد با بيان اينکه طبق قانون تمام حقوق کشور بايد براساس رأي مردم اداره شوند اظهار داشت: در طول34 سالي که از انقلاب اسلامي گذشته است هيچ عاملي نتوانسته است حتي يک ساعت برگزاري انتخابات را در کشور ما به عقب بکشاند.

وي ادامه داد: برگزاري انتخابات در ايران همواره نسبت به سالهاي گذشته با شور و شوق بيشتري از سوي مردم همراه بوده است.

عضو حقوقدان شوراي نگهبان با بيان اينکه طبق اصل 113 قانون اساسي رئيس جمهور پس از رهبري عالي ترين مقام کشور را برعهده دارد افزود: رئيس جمهور طبق قانون مسئول اجراي قانون اساسي و قوه مجريه برعهده خواهد داشت که طبق مسئوليت خود در اين دنياي پرآشوب اين کشتي را به ساحل نجات برساند.

وي با اشاره به نقشه کشي دشمنان براي انتخابات آتي کشور گفت: دشمنان هم اکنون طمع کرده و فکر مي کنند از انتخابات مي‌توانند ابزاري براي پيشبرد اهداف خود استفاده کنند و لذا آنها به نقاط ضعف ما چشم دوخته‌اند. 

اسماعيلي تأکيد کرد: رسانه‌ها در شرايط کنوني و در راستاي تحقق حماسه سياسي و اقتصادي بايد بيش از پيش کمک کرده تا اين اتفاق در بهترين شکل ممکن روي دهد.

اسماعيلي با اشاره به نقش رسانه‌ها در انتخابات آتي رياست‌جمهوري اظهار داشت: رسانه‌ها بايد در اقدامات خود نيز جايگاه رياست‌جمهوري و شرايط يک رئيس‌جمهور مطلوب را براي مردم تدوين کند.

وي ادامه داد: قانون اساسي شرايطي را براي احراز اين کانديدا در نظر گرفته که بايد آنها اين شرايط را احراز کنند که شوراي نگهبان در بررسي اين صلاحيت ها حداقل ها را در نظر مي گيرد.

عضو حقوق‌دان شوراي نگهبان تأکيد کرد: اسامي که از سوي شوراي نگهبان اعلام مي‌شود کساني هستند که حداقل‌ها را دارند لذا شوراي نگهبان فرد اصلح را معرفي نمي‌کند.

اسماعيلي تصريح کرد: مردم بايد در ميان اين افراد نيز طبق نظر و شاخص‌هاي خود اصلح‌ترين را انتخاب کنند زيرا همه آنها از نظر داشتن حداقل‌ها تأييد شدند.

وي تأکيد کرد: مردم نبايد حداقل‌ها اکتفا کنند و همچنين قانون اساسي در انتخابات رياست جمهوري به صراحت تکليف همه را روشن کرده است و در اين بين نيز شوراي نگهبان بايد شرايط قانوني را در داوطلبان احراز کند.

اسماعيلي با اشاره به اسامي افرادي که از سوي شوراي نگهبان اعلام نمي‌شود گفت: کساني که اسامي‌شان اعلام نمي‌شود به اين شکل نيست که حداقل‌ها را ندارند و يا صلاحيت انجام اموري را در کشور نداشته باشند زيرا انها مشکلي دارند که نمي‌توانند براي اين پست انتخاب شوند.

اسماعيلي تأکيد کرد: هر کسي که دلايلي براي احراز صلاحيت خود دارد مي‌تواند اسناد خود را براي اثبات به شوراي نگهبان ارائه کند.

وي با بيان اينکه هم اکنون کشور پس از گذشت 34 سال ذخاير توانمند نيروي انساني را در خود دارد و هم اکنون جايي براي مسامحه وجود ندارد گفت: شوراي نگهبان با دعوت از کارشناسان يک آيين نامه داخلي را براي ارزيابي صلاحيت کانديداها تدوين کرده است که هم اکنون نيز در مراحل پاياني خود قرار دارد.

وي ادامه داد: طبق اين آيين‌نامه و اصول قانون اساسي صلاحيت‌هاي انتخابات يازدهمين دوره رياست‌جمهوري مورد بررسي قرار خواهد گرفت.

عضو حقوقدان شوراي نگهبان با اشاره به ويژگي هايي که طبق اصل 115 قانون اساسي براي رئيس‌جمهور درنظر گرفته شده است گفت: مهمترين شرط براي رئيس‌جمهور آينده رجل سياسي و مذهبي بودن آن استکه اگر اين شرايط را هر کدام از کانديداها نداشته باشد مواردهاي ديگر به هيچ وجه رسيدگي نمي‌شوند.

وي با اشاره به جايگاه رياست‌جمهوري در قوه‌مجريه تأکيد کرد: قوه مجريه پست‌هاي بي‌شمار مديريتي را در کشور برعهده دارد لذا از اين نظر نقش بسيار مهمي را براي سرنوشت کشور ايفا مي‌کند.

عضو حقوقدان شوراي نگهبان با اشاره به نقش رسانه در انتخابات آتي رياست جمهوري گفت: فرهنگ‌سازي رسانه‌ها براي يک انتخابات حماسه است زيرا انها بايد با هنر و قلم خود اين فرهنگ را در کشور نهادينه کنند.

وي با اشاره شعارهاي برخي داوطلبان انتخابات رياست جمهوري تصريح کرد: دادن شعارهاي ناشدني و ناممکن به مردم که هيچ توجيهي ندارند ساده فرض کردن مردم است.

وي افزود: طبق قانون و اصل 70 71 74 قانون تخريب يکديگر جرم محسوب مي‌شود لذا رسانه‌ها بايد اين مورد را بعنوان يک ضد ارزش جا بياندازند.

عضو حقوق دان شوراي نگهبان تأکيد کرد: افراد بدانند اگر دست به تخريب بزنند جرم کرده‌اند و مردم به آنها رأي نخواهند داد.

وي با اشاره به استفاده از امکانات دولتي در انتخابات گفت: استفاده از واقعيت‌ها و امکانات دولتي که بعضا ديده مي‌شود از آنها براي به نفع برخي کانديداها استفاده مي‌کنند و يا خودشان نيز در اين کار نقش دارند مطمئن باشند در زمان ابراز صلاحيت‌ها تمام اين موارد لحاظ خواهد شد.

اسماعيلي با بيان اينکه کانديداها و هوادارنشان توجه داشته باشند که بررسي صلاحيت ها از نظر قانوني فرصتي ده روزه است افزود: اين فرصت نيز از سوي شوراي نگهبان قابل تمديد است تا اسامي را اعلام کنند لذا شوراي نگهبان در هر مقطعي که مشاهده کند نامزدي موازين قانوني را طبق ماده 58 زيرپا بگذارد رد صلاحيت خواهد کرد.

وي تصريح کرد: ما جلوي نام‌نويسي کسي را نمي‌گيريم اما مي‌توانيم خواهش کنيم از کساني که مي‌خواهند اعلام کانديداتوري کرده اند و يا مي خواهند اعلام کنند و خودشان توانايي خود را ارزيابي کنند.

وي ادامه داد: اين افراد شأن مقام رياست‌جمهوري و ملت ايران را يک بار ديگر ارزيابي کنند تا بهانه‌اي براي بيگانگان براي ايجاد آشوب ندهند.

اسماعيلي تأکيد کرد: شوراي نگهبان سقفي براي تأييد صلاحيت نامزدان انتخابات ندارد.

اسماعيلي خاطرنشان کرد: ما علاوه بر انتخابات آتي رياست‌جمهوري سه  انتخابات ديگر را پيش‌رو خواهيم داشت که با توجه به تعامل و همکاري مسئولان و پيش‌بيني‌هاي صورت گرفته تمام اين چهار انتخابات به طور تماما قانوني بدون هيچ مشکلي برگزار خواهد شد.

انتهاي پيام/
برچسب ها: شورای ، نگهبان ، اسماعیلی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار