دبير كل مجمع جهاني بيداري اسلامي گفت: آزادي‌خواهي و اسلام‌خواهي براي انقلابيون مسلمان تقاضائي تفكيك ناپذير است.

به گزارش خبرنگار سیاست خارجی باشگاه خبرنگاران مستقر در سالن اجلاس علي اكبر ولايتي در نشست افتتاحيه اجلاس علما و بيداري اسلامي گفت: برگزاری نمازهای جمعه و جماعت و بهره‌گیری از شعارها و نمادهای دینی در جریان تظاهرات‌های مردمی نشان از آن داشت که برای انقلابیون مسلمان آزادی‌خواهی و اسلام‌خواهی تقاضائی تفکیک ناپذیر است.
 
 وي با بيان اينكه در پی آغاز موج جدید بیداری اسلامی در کشورهای عربی خاورمیانه و شمال آفریقا، قدرت‌های غربی تلاش گسترده‌ای را برای مصادره این حرکت آغاز  كردند؛ تصريح كرد: قدرت هاي غربي با بکارگیری مفاهیمی همچون بهار عربی سعی کردند تا جلوه‌ها و ابعاد اسلامی این نهضت مردمی را کمرنگ نشان دهند و آن را بخشی از جهانی‌شدن ارزش‌های لیبرال دمکراسی غربی نمایش دهند.
 
 دبيركل مجمع بيداري اسلامي ادامه داد: این اقدامات در حالی صورت گرفت که برای بسیاری از  مردم منطقه، آزادی‌ و دمکراسی‌ به طور عملي فراهم‌کننده بستر مناسب برای احیای ارزش‌های دینی تلقی می‌شد.
 
 ولايتي با اشاره به روند شكل گيري مجمع جهاني بيداري اسلامي افزود: با ابتکار جمهوری اسلامی ایران در سپتامبر 2011 بیش از 700 نفر از اندیشمندان، رهبران، شخصیت‌ها و فعالان عرصه‌های مختلف از سراسر جهان به منظور تبیین ابعاد مختلف موج جدید بیداری اسلامی و همچنین چالش‌ها و چشم‌اندازهای آن در تهران گرد هم آمدند و طي آن تصمیم به تاسيس مجمع جهانی بیداری اسلامی گرفتند كه پس از برگزاری نخستین اجلاس مجمع، دبیرخانه ان در تهران آغاز به کار كرد.

دبير كل مجمع جهاني بيداري اسلامي با اشاره به برگزاري اجلاس‌هاي گوناگون تاكنون تصريح كرد: در ابتدا با توجه به نقش محوری و مهم جوانان در جنبش بیداری اسلامی و تأثیرات تعیین کننده آن در آینده این جنبش، اجلاسی بین‌المللی با عنوان جوانان و بیداری اسلامی با حضور بیش از 1٢٥0 نفر از جوانان مسلمان، انقلابی و فعال از ٧٨ کشور جهان و به خصوص کشورهای عربی در حال تحول اجلاسي در  ژانویه سال 2012 میلادی در تهران برگزار شد و شرکت کنندگان در فضایی پرشور تجربیات و اندیشه‌های خود را به بحث و تبادل نظر گذاشتند.
 
ولايتي افزود: بعد از برگزاری اين اجلاس با توجه به نقش بسزاي ادبيات در خيزش اسلامي  و نقش ويژه شعرا در اين عرصه، با حضور بيش از 85 تن از شاعران از 21 کشور جهان اجلاش شعرا و بيداري اسلامي برگزار شد.

وي درباره چهارمين اجلاس مجمع بيداري اسلامي نيز گفت: با توجه به نقش چشمگیر و موثر بانوان در جنبش بیداری اسلامی چهارمین اجلاس با نام اجلاس زنان و بیداری اسلامی در ژوئن ٢٠١٢ ميلادي و با حضور بیش از ١١٨٠ از بانوان فعال در عرصه بیداری اسلامی در تهران برگزار شد.

دبيركل مجمع بيداري اسلامي ادامه داد: مجمع جهانی بیداری اسلامی درسامبر ٢٠١٢ با دعوت از بیش از ٥٠٠ نفر از استادان مسلمان و انقلابی دانشگاه‌های مختلف جهان، اجلاس اساتید دانشگاه و بیداری اسلامی  در تهران برگزار شد.

ولايتي گفت: در اين اجلاس استادان دانشگاه ضمن تبادل نظر در باره مسائل مختلف جنبش بیداری اسلامی تشکیل اتحادیه اساتید مسلمان دانشگاه‌ها را خواستار شدند که این امر با حمایت دولت جمهوری اسلامی ایران در حال پی‌گیری است. وي همچنين درباره برگزاري اجلاس علماي امت و بيداري اسلامي نيز افزود"‌ اجلاس حاضر که با هدف هم‌اندیشی و چاره‌اندیشی علمای جهان اسلام در باره آخرین تحولات و مسائل نهضت عظیم بیداری اسلامی و با مشارکت بیش از ٧٠٠ نفر از عالمان و اندیشمندان مجاهد از کشورهای مختلف جهان در حال برگزاري است، ششمین اجلاسی است که تاکنون توسط اين مجمع  برگزار شده است.

وي افزود: انتظار مجمع جهانی بیداری اسلامی این است که از طریق برگزاری این اجلاس‌ها و فراهم‌سازی امکان تبادل نظر و گفتگوی مستقیم میان نگرش‌های مختلف و بعضاً متعارض، زمینه مساعدی ایجاد شود تا اندیشه بیداری اسلامی آنگونه که شایسته است مورد توجه و بازاندیشی قرار گیرد.

 دبيركل مجمع بيداري اسلامي تصريح كرد: علاوه بر برگزاری همایش‌های بین‌المللی، اقداماتی همچون تاسيس مرکز پژوهشها و مطالعات در دبيرخانه و راه‌اندازي پايگاه اطلاعاتي بيداري اسلامي به سه زبان انگليسي، عربي و فارسی، از دیگر اقدامات دبیرخانه در دو سال گذشته بوده است.

ولايتي در پايان يادآور شد: در دو سال گذشته اینجانب به عنوان دبیرکل مجمع به منظور پی‌گیری اهداف مجمع سفرهای مختلفی به کشورهایی مانند افغانستان، عراق و هند و دیدارهای متعددی نیز با مقامات کشورهای مختلف در تهران داشته‌ام.

انتهاي پيام/
برچسب ها: اجلاس ، بیداری ، اسلامی ، ولایتی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار