مدیرکل راه آهن خراسان گفت: ظرفیت جابه جایی مسافر و زائر از طریق مسیر ریلی در محور خراسان در شش سال گذشته بیش از 85 درصد افزایش یافته است.



به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران مشهد ،محمدهادی ضیایی مهر اظهار کرد: در سال 86 در مجموع سالانه حدود هفت میلیون و 300 هزار مسافر در این محور جابه جا می شدند که امروز این تعداد به 13 میلیون نفر رسیده است.

وی افزود : این ظرفیت سازی به گونه ای است که امروز 45 درصد ظرفیت کل قطارهای مسافری در محور خراسان است و 30 درصد زائران ورودی به استان سهم ناوگان ریلی است.

وی گفت : امروز از 23 شهر و مرکز استان به صورت مستقیم به مشهد و نیز بالعکس قطار گذاشته شده است.

وی با بیان اینکه افزایش سهم جا به جایی مسافر در بخش ریلی مورد تاکید مسوولان وزارتخانه است، افزود : بدین منظور قطار در مسیرهای محلی و کوتاه داخل استان همچون مشهد - سرخس ، مشهد به تربت حیدریه و نیشابور - جوین - جغتای هم در سال های گذشته راه اندازی شده است.

وی در ادامه در بخش ظرفیت ریلی در زمینه حمل بار هم گفت: ظرفیت حمل و نقل بین المللی این مسیر از 5/3 میلیون تن در سال 86 هم اینک به هفت میلیون تن رسیده است.

وی گفت: هم اکنون فقط در بخش ترانزیت بیش از 90 درصد ترانزیت ریلی کشور از خراسان و مرز سرخس انجام می شود.

وی افزود : سرخس نقطه اتصال محور ریلی جمهوری اسلامی با آسیای مرکزی است و از این جهت کریدورهای مهمی چون بندرعباس - سرخس ، جلفا - سرخس و مانند آن شکل گرفته است.

وی اظهار داشت : محور سرخس در بحث واردات و نیز صادرات کالاهای غیر نفتی هم قابلیت خوبی را برای استان و کشور فراهم کرده است.

ضیایی مهر گفت: با توجه به این ویژگی ها ، تلاش شده ظرفیت این محور ارتقا یابد و امکانات و شرایط بهتری برای آن فراهم شود چنانکه در این چند سال ظرفیت تعویض بوژی ایستگاه سرخس (چرخ و محور قطارها ) از 100 دستگاه واگن به 400 واگن در شبانه روز رسیده است.

تعویض بوژی به منظور ادامه مسیر قطار با شبکه راه آهن کشورهای آسیای مرکزی صورت می گیرد.

مدیرکل راه آهن خراسان رضوی، افزود : در بخش مسافری هم اخیرا قطارهای ریل باس را فعال کرده این و ظرف دو ماه آینده سالن مسافری ایستگاه سرخس که هم اینک پیشرفت 85 درصدی دارد بهره برداری می شود.

وی گفت : با انجام این طرح در عمل ظرفیت سالن مسافری ایستگاه راه آهن سرخس به پنج تا شش برابر افزایش می یابد./ع

 


برچسب ها: ظرفیت ، جابه ، جایی ، مسافر
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.