ببرهای آمور فعلی منبع ژنتیکی مناسبی برای معرفی مجدد به زیستگاه های سابق ببر خزر هستند.

به گزارش خبرنگار اجتماعی باشگاه خبرنگاران، در تاریخ سرگذشت مسعودی، واقعه فاجعه بار شکار 35 ببر در شبهه جزیره میانکاله توسط ذل السلطان آمده است که شاید کل جمعیت ببر در استان مازندران در آن زمان، پیش از چیزی حدود 4 یا 5 برابر این رقم نبوده است و همین شکار ضربه سهمناکی در کاهش تعداد ببر بوده است حضور جمعیت زیادی از ببرهای خزر در میانکاله، یک پدیده جالب به حساب می آمده است که علت آن وجود تالاب هایی است که برای ببر اهمیت ویژه ای دارند حتی در هندوستان و در سال های پیشین نیز در یک ناحیه به این مساحت، وجود این همه ببر غیر ممکن بود آخرین گزارش از مشاهده ببر مازندران مربوط به سال 1337 است در آن سال یک فرد ترکمن پس از مشاهده ببر در جنگل گلستان با مراجعه به پاسگاه ژاندارمری" شارلق" و گرفتن اسلحه، ببر را شکار می کند.

علیرضا مهدوی کارشناس محیط زیست در این خصوص گفت: ببر خزر یا ببر ایرانی، گربه سان اساطیری ایران زمین و کشورهای آسیای مرکزی و غربی بوده است که حدود نیم قرن پیش منقرض شده است در شمال کشور به ببر مازندران، شیر سرخ می گفتند و این ببر به ببر ایران نیز شهره بوده است.

وی با بیان این که ببر خزر پس از ببر سیبری بزرگ تری ببر جهان است که طول سر و تنه به 140 تا 280 سانتی متر و طول دم 60 تا 90سانتی متر و وزن حدود 300 گرم بوده است افزود: زیستگاه اصلی ببر خزر مناطق مردابی و بیشه زارها بود و این حیوان قابلیت چندانی برای شکار و زندگی در مناطق کوهستانی را نداشت زمانی کشورهای ترکیه، آذربایجان، ارمنستان، گرجستان، ایران، افغانستان، ترکمنستان، تاجیکستان، قزاقستان، قرقیزستان، ازبکستان و چین میزبان ببر خزر بوده اند.

وی ادامه داد: اخیراً مقاله ای علمی منتشر شده که بر اساس آن عنوان شده که ببر خزر منقرض نشده و همچنان وجود دارد این مقاله توالی ژنتیکی تقریباً یکسان بین ببر سیبری یا آمور و ببر خزر را اثبات کرد و نشان داد که ببرهای سیبری و خزر یکی بوده اند.

این کارشناس محیط زیست با اشاره به این که دو زیرگونه ببر خزر و ببر آمور در واقع یک زیرگونه بوده و هستند، خاطر نشان کرد: بر این اساس ، در سال های گذشته سازمان حفاظت محیط زیست، تلاش کرد با استفاده از ببرسیبری، راهی برای احیای ببر مازندران بیابد، اما هر دو ببر نر و ماده سیبری در ایران به مشمشه مبتلا شدند و یکی هم تلف شد.

گفتنی است، علت انقراض ببر خزر در ایران، شکار ببر و شکار طعمه های او، نابودی جنگل ها و تالاب ها و استفاده از طعمه های مسموم بود. انقراض نسل ببرخزر همزمان با تخریب تالاب های محل زیست این گربه سان صورت گرفته است البته اصلی ترین عامل انقراض جانوران، نبود فرهنگ و قانون در منطقه ای است که آن ها زندگی می کرده اند./ز
برچسب ها: ببر ، زیستگاه ، ژنتیکی ، آمور ، خزر
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار