در بیانیه پایانی همایش بین‌المللی باستان‌شناسی در جیرفت بر ثبت جهانی حوزه فرهنگی جنوب شرقی ایران تاکید شد

مدیر کل میراث فرهنگی وصنایع گردشگری استان کرمان در مصاحبه با خبرنگار باشگاه خبرنگاران کرمان ، گفت : این همایش بین‌المللی با حضور برجسته ترین چهره های باستان‌شناسی کشور و میهمانان خارجی از کشورهای فرانسه وایتالیا به مدت دو روز برگزار و دیروز به کار خود پایان داد.

شمس الدینی محورهای اصلی این همایش را شامل پژوهش‌های باستان‌شناسی، گاه‌نگاری جنوب‌شرق ایران، دانش و فنآوری فلز با تأکید بر مس دانست.

وی با اشاره به بیانیه پایانی همایش بین‌المللی مباحث باستان‌شناسی جیرفت اظهار داشت :در این بیانیه حوزه فرهنگی جنوب شرقی ایران به عنوان یکی از شاخص‌ترین حوزه‌های فرهنگی سرزمین ایران از نقطه نظر ویژگی‌های طبیعی با حوزه‌های آبریز گوناگون از توانی بالقوه با ویژگی‌های منحصر به ‌فرد برخوردار است.

در این بیانیه اعلام شد: این بستر جغرافیایی با منابع آبی فراوان در شاخه غربی حوزه آبریز جازموریان هلیل‌رود از دیرباز تاکنون حوزه فرهنگی مهمی را رقم زده است .

در ادامه آمده است : دستاوردهای باستان‌شناسانی این حوزه برنامه‌ریزی در راستای استمرار پژوهش‌های هدفمند و روش‌مند باستان‌شناسی ، شناسایی خلأهای تاریخی و گاه‌شناختی در گستره جغرافیایی این حوزه و ... تأکید دارد.

در بند پایانی بیانیه به افزایش پژوهش‌های منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای و برای برگزاری همایش ‌های تخصصی در این زمینه تاکید شده است و پیشنهاد می‌شود که این منطقه فرهنگی به عنوان جیرفت و مناطق فرهنگی در فهرست میراث جهانی به ثبت برسد ./ب

برچسب ها: ثبت جهانی ، هلیل ، کرمان
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.