پژوهشگر موسیقی نواحی کشور چامه سرایی مادران بر جنازه فرزندان شهید این مرزو بوم در خراسان شمالی را فرهنگی فراموش شده و ادبیات شفاهی مغفول خواند و از مسئولان خواست تا این حماسه آفرینی به عنوان سند انقلاب و دفاع مقدس این استان گردآوری شود.

 

به گزارش خبرنگارباشگاه خبرنگاران بجنورد، در نخستین جشنواره ملی موسیقی نواحی خلیج فارس؛ هوشنگ جاوید، پژوهشگر برجسته موسیقی نواحی کشور در آیین اختتامیه نخستین جشنواره موسیقی نواحی خلیج فارس در بجنورد، تلاش برای تبدیل جشنواره ها به حرکتی علمی و جدی را مورد توجه قرار داد و گفت: اگر غیر ازاین باشد جشنواره تبدیل به وسیله ای آماری برای برگزار کنندگان آن می شود و نتیجه آن تنها تربیت هنرمندانی " جشنواره رو و دیگر هیچ" خواهد بود.

وی عادت دادن جامعه به خواستن و پذیرفتن موسیقی بی ریشه و بی هویت و درواقع بدون فکر را آفتی بزرگ که از طریق رسانه ها صورت پذیرفته خواند و خواست تا توجه بیشتری از سوی متولیان در تعمیم و تعمیق بخشی ارزش های موسیقی بومی و نواحی مختلف کشور شود.

وی همچنین تصریح کرد: برای هرکاری سربازی مدافع لازم است و هنرمند نوازنده موسیقی مقامی سرباز مدافع فرهنگ معنوی است چرا که حماسه ای تاریخی و فرهنگی را در حنجره اش می سازد.

وی که یکی از سه هنرمند تأثیرگذار در ثبت موسیقی مقامی شمال خراسان به عنوان میراث معنوی در یونسکو است و دراین باره تلاش های بی وفقه ای داشته، هنرمند را تشنه تشویق و محبت عنوان کرد و خواست تا حمایت های جدی و پشت گرمی های بیشتری از سوی مسئولان برای حمایت از هنرمندان این عرصه صورت گیرد.

جاوید در ادامه یکی از حماسه آفرینی های از یاد رفته و مورد غفلت واقع شده را ادبیات شفاهی در چامه سرایی مادران بر جنازه فرزندان شهید خود که در دفاع از این مرز و بوم اسلامی جان خود را فدا کردند، عنوان کرد و گفت: لالایی های شهادت و ادبیات شفاهی ارزشمند ترین حماسه هاست که مغفول مانده است.

وی از مسئولان استانی و شهرستانی حاضردراین مراسم به ویژه معاون سیاسی امنیتی استاندار و نیز فرماندار بجنورد که از ابتدا تا پایان مراسم اختتامیه حضور داشتند، خواست تا در کنار متولیان فرهنگی این استان این چامه سرایی مادران در 8 سال دفاع مقدس را گردآوری کنند.

وی افزود: دراین باره و برای گردآوری این حماسه آفرینی ها می توان ازبانوان کارشناس فرهنگی بهره برد و بدینوسیله سند موسیقی انقلاب و دفاع مقدس این استان را تدوین، ثبت و عرضه کرد./س

برچسب ها: ادبیات ، لالایی ، شهادت ، مادر
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.