از افتخارات بازار سرمایه، افزایش حجم ارزش مبادلات آنلاین است که در مقایسه با سال‌های گذشته به رتبه‌های مطلوبی دست یافتیم.

به گزارش خبرنگار اقتصادي باشگاه خبرنگاران، صالح آبادي ريس سازمان بورس و اوراق بهادار در پنجمین دوره بین‌المللی بازار سرمایـه اسلامی که امروز با حضور بیش از 30 اندیشمنـد و متخصص مالی اسلامی از 18 کشور و با همکاری بانک توسعـه اسلامی (IDB)، در تهران برگزار شد گفت: نوآوری در طراحی و بکارگیری ابزارهای مالی اسلامی می‌تواند حجم و ارزش بازارها را افزایش و سودهای مناسبی را  نصیب سرمایه گذاران کند.
وي تصريح کرد:ما در نقطه حساسی از تاریخ قرار داریم و وظیفه کشورهای اسلامی و غیرمتعهد این است که در این برهه زمانی، با هم متحد شوند.
وی ادامه داد: برای بازاری با عملکردی بهتر و مفیدتر که سرایت آن به سایر کشورها نیز اجتناب‌ناپذیر است، داشتن قوانین نظارتی یکی از اصول اولیه است.
وی افزود: نکته دیگری که برای اجرای عدالت در بازارهای سرمایه اسلامی مورد تأکید است، استاندارد کردن ابزارهای معاملاتی است. وقتی ابزارهای معاملاتی همراه با ویژگی‌های متمایز و شفاف در بازارهای اسلامی پذیرش شوند، می‌توان از شفافیت و درستی آن اطمینان حاصل کرد.
صالح‌آبادی بازار سرمایه اسلامی را عضو جداناپذیر سیستم مالی اسلامی اعلام کرد و افزود: بازارهای مالی می‌توانند به عنوان تکمیل کننده سرمایه‌گذاری در بخش بانکی و تجهیز و بهینه کردن منابع  بنگاه‌های اقتصادی ایفای نقش کنند.
سخنگوی سازمان بورس با اشاره به رشد روز افزون بازار سرمایه ایران اذعان داشت: پس از تصویب قانون بازار اوراق بهادار در سال 84 موفق به توسعه قوانین ابزارهای مالی اسلامی در بورس تهران شدیم. کمیته فقهی سازمان بورس و اوراق بهادار ایران که وظیفه آن بررسی ابزارها از نظر فقه شیعه و مبتنی بر قوانین اسلامی است، با بهره‌گیری از متخصصان مالی – اسلامی ابزارهای متفاوتی را بر اساس این اصول مورد پذیرش قرار داده است.

وی ادامه داد: به جزء اوراق مشارکت که قدمتی طولانی در بازار ایران دارد، صکوک اجاره نیز در بازار ایران رواج یافته است، علاوه بر این اوراق، صکوک مرابجه نیز به مراحل پایانی پذیرش رسیده و به زودی وارد چرخه معاملاتی بازار سرمایه ایران خواهد شد.
صالح ابادي  گفت: یکی دیگر از افتخارات بازار سرمایه در این سال‌ها، افزایش حجم ارزش مبادلات آنلاین است که در مقایسه با سال‌های گذشته به رتبه‌های مطلوبی دست یافتیم.

دکتر صالح آبادی افزود: پس از موفقیت‌های پیاپی در بورس کالا و فرابورس، بورس انرژی به‌منظور معامله حامل‌های انرژی از اواخر سال گذشته راه اندازی شده است تا بورس‌های ایران تکمیل شوند.

وی در خصوص راه اندازی بورس انرژی خاطر نشان کرد: اهمیت کالاهای اساسی مانند نفت و گاز این مهم را پیشروی ما قرار داد تا با افتتاح بورس انرژی، یکی دیگر از بورس های کشور را راه اندازی کنیم./س
برچسب ها: بورس ، فرابورس ، شاخص
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار