دومین مرکز درمان اختلالات ذهنی کودکان کشور در شیراز راه اندازی شد .

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران مرکز فارس ، ایمانیه رئیس دانشگاه علوم پزشکی شیراز گفت : اختلالات ذهنی کودکان همزمان با دوران مراقبت های پس از تولد در مراکز بهداشتی و درمانی بررسی و درصورت تشخیص به مراکز تخصصی ارجاع می شود.

براساس اعلام سازمان بهداشت جهانی تشخیص بیماری اختلالات ذهنی در دوران خردسالی تا 80 درصد از بروز این مشکل در بزرگسالی پیشگیری می کند.

مدیر سلامت خانواده و جمعیت دانشگاه علوم پزشکی شیراز هم در حاشیه بهره‌برداری از مرکز جامع تکامل کودکان گفت: مستندهای علمی نشان می‌دهد که سال‌های نخستین عمر در شکل‌گیری شخصیت هوش و رفتار اجتماعی بسیار تعیین کننده و بیشترین رشد هوشی در کودکان قبل از هشت سالگی است.

فریبا مرادی افزود: در برنامه‌ریزی و مراقب کودکان سیر منطقی در مورد توجه به بقا، رشد فیزیکی و تکامل کودک مد نظر قرار گرفته شده است.

وی با اشاره به اینکه در کشور ما توجه به برنامه‌هایی که در زمینه کاهش مرگ و میر، ارتقای سطح سلامت و شاخص‌های رشدی از اهمیت به‌سزایی برخوردار بوده است، گفت: در دنیا حدود 200 میلیون کودک زیر پنج سال از رسیدن به حداکثر ظرفیت تکاملی خود باز مانده‌اند که عمده‌ترین راه حل آن پیشگیری و مداخله است.

مدیر سلامت خانواده و سلامت دانشگاه علوم پزشکی شیراز افزود: غربالگری تکامل و شناسایی کودکان نیازمند به کمک می‌تواند منجر به کاهش نابرابری‌ها و دسترسی به عدالت در سلامت شود که در این زمینه به ازای هر یک ریال سرمایه‌گذاری در توسعه تکاملی کودک حدود هفت تا 17 ریال بازگشت سرمایه است.

مرادی گفت: با اجرای برنامه غربالگری تکامل در این استان تمام کودکان از سن 2 ماهگی بر اساس برنامه بسته خدمتی مراقبت کودک سالم و در مرحله بعد با استفاده از تست‌های غربالگری در مقاطع مختلف مورد ارزیابی قرار گرفته و در صورت نیاز به ارجاع متخصصان مربوطه تشخیص قطعی آنها مطرح و مداخله مورد نیاز آغاز می‌شود.

وی افزود: در این طرح به کودکان در معرض خطر ابتلا به اختلالات تکاملی از جمله کودکان نارس، کم‌وزن و بستری در بخش‌های مراقبت‌های ویژه نوزادان توجه ویژه‌ای شده است./س

برچسب ها: مرکز ، درمان ، ذهنی ، شیراز
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.