رئیس جهاد کشاورزی فردوس گفت: سوسک‌سرشاخه‌خوار خسارت میلیاردی به باغات فردوس وارد کرد.

 

به گزارش خبرنگار  باشگاه خبرنگاران بیرجند؛ عباسعلی غلامی اظهار کرد: شهرستان فردوس با سطح زیر کشت 10 هزار و 476 هکتار از جایگاه ویژه‌ای در تولید محصولات باغی برخوردار است.

وی گفت: سوسک سرشاخه‌خوار آفتی است که طی چند سال اخیر باغات شهرستان فردوس را مورد هجوم قرار داده و هم اکنون بیش از 90 درصد از 840 هکتار باغات هسته‌دار مناطق کوهپایه‌ای فردوس به این آفت دچار هستند.

رئیس جهاد کشاورزی فردوس از جمع‌آوری 41 هزار و 243 لارو سوسک سرشاخه خوار در این شهرستان خبر داد و افزود: به منظور تشویق کشاورزان و باغداران به مبارزه با این آفت، لارو سوسک‌های جمع‌آوری شده توسط مرکز ترویج باغستان خریداری می‌شود.

غلامی تصریح کرد: اگر در زمان مشخصی مقابله با سوسک سرشاخه‌خوار صورت نگیرد کرم‌ها به حشره تبدیل و هر حشره 50 تا 60 تخم در شاخه‌ها به جای می‌گذارد که مهار آن کار بسیار مشکلی است.

وی یادآور شد: سوسک سرشاخه‌خوار درختانی نظیر زردآلو، بادام، به، آلبالو و دیگر درختان هسته‌دار را مورد هجوم قرار می‌دهد و تاکنون این آفت خسارت‌ میلیاردی به باغات شهرستان فردوس وارد کرده است.

رئیس جهاد کشاورزی فردوس برگزاری کلاس‌های آموزشی توجیهی، خرید لارو سوسک سرشاخه‌خوار، ارائه پیام‌های آموزشی به کشاورزان را از جمله اقدامات انجام شده برای مقابله با آفت سوسک سرشاخه‌خوار در شهرستان فردوس عنوان کرد.

غلامی عدم خرید نهال از مناطق آلوده، آبیاری منظم باغات، هرس و تقویت درختان در اراضی سبک و شنی، جمع‌آوری و سوزاندن لارو و سوسک آفت، کاشت گیاهان تله‌ای نظیر هویج و پیاز به منظور جلب سوسک‌ها و جمع‌آوری آنها را نیز از جمله راه‌های مبارزه با آفت سوسک سرشاخه‌خوار دانست./ب

برچسب ها: خسارت ، سوسک ، باغات
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.