كارشناس مراقبت از كودكان مركز بهداشت خوزستان گفت: بيشتر نوزادان از روز دوم نوزادي به زردي مبتلا مي‌شوند. زردي در طي روزهاي سوم تا پنجم تولد به حداكثر خود مي‌رسد و تا روزهاي هفتم تا دهم كاهش مي‌يابد و از بين مي‌رود. به اين نوع زردي، زردي فيزيولوژيك گفته مي‌شود.

به گزارش باشگاه خبرنگاران خوزستان، دكتر مژگان فطورچي اظهار كرد: اين نوع زردي ناشي از نارس بودن گلبول‌هاي قرمز نوزاد است. در جريان اين عارضه، گلبول‌هاي نارس رفته‌رفته از گردش خون حذف مي‌شوند و بيلي‌روبين موجود در ساختمان گلبول قرمز در پوست بدن نوزاد رسوب كرده و موجب بروز زردي مي‌شود.

وي افزود: اين زردي ناشي از عفونت نيست و با تغذيه با شير مادر و دفع مكرر مدفوع، بيلي‌روبين‌هاي اضافي از بدن حذف مي‌شوند و كودك بهبود مي‌يابد.

كارشناس مراقبت از نوزادان مركز بهداشت خوزستان گفت: در صورتي كه زردي طي 24 ساعت اول تولد ظاهر شود و مقدار بيلي‌روبين نوزاد بالاتر از حد انتظار باشد به اين نوع از زردي، زردي پاتولوژيك گفته مي‌شود. در اين شرايط نياز است كه كودك بستري شود و در صورت عدم درمان مناسب، عامل زردي در مغز رسوب كرده و موجب عقب ماندگي نوزاد خواهد شد.

وي ادامه داد: در نوزاداني كه كمتر از 2.5 كيلوگرم وزن دارند يا زودتر از 37 هفتگي به دنيا مي‌آيند، به دليل نارس بودن احتمال زردي بالا است. همچنين در صورتي كه مادر داراي RH منفي و پدر داراي RH مثبت باشد و مادر سابقه تزريق آمپول روكام نداشته باشد؛ نوزاد در معرض ابتلا به زردي پاتولوژيك است.

فطورچي تصريح كرد: يكي از روش‌هاي درماني زردي، نوردرماني است. اين كار در بيمارستان به وسيله لامپ‌هايي با فركانس مشخص انجام مي‌شود. اين نوع لامپ‌ها با لامپ‌هاي مهتابي معمول متفاوت است و استفاده از مهتابي در منزل براي نوزاد، خطر گرم  شدن بيش از حد بدن و از دست رفتن آب بدن نوزاد را در پي دارد./س


برچسب ها: درمان ، زردی ، نوزدان
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.